آموزشی

عوامل مخرب رنگ بدنه خودرو و راههای مقابله با آن

اغلب افراد مي پندارند كه اتومبيلي كه نو خريده اند فعلا نياز به هيچ گونه مراقبت و محافظتي ندارد. اين يك طرز تفكر اشتباه است. شما مقدار زيادي پول پرداخته ايد و يك ماشين نو خريده ايد، اگر اقدامات لازم را براي محافظت از آن انجام ندهيد، پس از مدت كوتاهي خودروي شما ديگر نو به نظر نمي رسد.

اشتراک گذاری

اغلب افراد مي پندارند كه اتومبيلي كه نو خريده اند فعلا نياز به هيچ گونه مراقبت و محافظتي ندارد. اين يك طرز تفكر اشتباه است. شما مقدار زيادي پول پرداخته ايد و يك ماشين نو خريده ايد، اگر اقدامات لازم را براي محافظت از آن انجام ندهيد ، پس از مدت كوتاهي خودروي شما ديگر نو به نظر نمي رسد. براي اين كه خودروي شما تا مدت زيادي نو به نظر برسد، بايد از رنگ بدنه خودرو به بهترين شكل مراقبت كنيد. براي اين كار ابتدا بايد عوامل مخرب رنگ خودرو را بشناسيد و سپس راه هاي مناسب محافظت از خودرو در مقابل آنها را ياد بگيريد. در اين مقاله از مجله کارواکس ابتدا عوامل مخرب رنگ بدنه خودرو را با هم بررسي مي كنيم و راه حل هاي مقابله با آن را ذكر مي كنيم. سپس در انتها نكاتي در مورد نحوه شست و شوي ماشين و نگهداري آن ارائه مي كنيم تا خودروي شما همواره نو به نظر برسد.

عوامل مخربی که به رنگ بدنه خودرو آسیب می زند.

برخی از عوامل طبیعی و غیر طبیعی وجود دارد که می تواند به رنگ خودرو آسیب برساند، بنابراین لازم است که این عوامل را بشناسید و آنها را به حداقل برسانید. این عوامل همراه با روش پیشگیری از آن به شرح زیر است:

1. باران اسيدي

حتما براي شما نيز پيش آمده است كه پس از بارش باران، لكه هاي روي شيشه و بدنه خودرو باقي مي ماند. اين لكه ها همان باران هاي اسيدي هستند. باران هاي اسيدي در اثر وارد شدن آلاينده ها به هوا صورت مي گيرند. آلودگي هايي نظير دود اگزوز ماشين ها، دود كارخانه ها و ... پس از وارد شدن به هوا، در هوا باقي مي مانند و هنگامي كه باران مي بارد، به قطرات باران مي چسبند و همراه با قطرات باران به زمين فرود مي آيند. اين باران، همانطور كه از نامش پيداست، داراي خاصيت اسيدي بوده که بخصوص در فصل پاييز خاصيت اسيدي‌اش بيشتر است. باران اسيدي مي تواند به شدت مخرب باشد و در گذر زمان رنگ خودرو را از بين ببرد.

راه حل: براي جلوگيري از آسيب هاي باران اسيدي توصيه مي شود كه در اولين فرصت، بعد از باران اتومبيل تان را بشوييد.

2. اشعه ماوراي بنفش

اشعه ماوراي بنفش در خودرو هاي امروزي كه داراي پوشش كيلر براق روي رنگ است، مخرب ترين عامل محسوب مي شود. اشعه ماوراي بنفش كه از تابش مستقيم نور خورشيد ناشي مي شود، به همراه اكسيژن و رطوبت هوا، اين لايه شفاف را اكسيد و تخريب مي كند و موجب زرد شدن آن شده كه به اين پديده آفتاب سوختگي گفته مي شود.

راه حل :‌ خودرو را به مدت طولاني در معرض تابش مستقيم نور خورشيد قرار ندهيد. در هنگام اضطرار سعي كنيد كه از پوشش هاي مناسب براي محافظت از آن استفاده كنيد. بهتر است هميشه روي بدنه خودرو توسط پوشش هايي مانند واكس، سيلانت و نانو سراميك پوشيده گردد تا از اكسيد شدن كيلر خودرو پيشگيري شود.

3. استفاده از پوليش و واكس هاي نامناسب

برخي از پوليش ها و واكس ها استاندارد هاي لازم براي محافظت از رنگ بدنه خودرو را ندارند . اين پوليش ها شامل مواد نفتي در تركيبات خود هستند كه به شدت براي بدنه خودرو مخرب مي باشند. در برخي موارد هم پوليشكاراني كه بصورت سنتي فعاليت ميكنند و دانش اجراي صحيح كار ديتيلينگ را ندارند، با استفاده از ورق سنباده، ضخامت زيادي از رنگ خودرو را از بين برده و خسارت غير قابل بازگشتي به خودرو وارد مي كنند.

راه حل: در انتخاب واكس و پوليش هاي بدنه خودرو با كارشناسان و متخصص مشورت كنيد . همچنين بهترين كار استفاده از محصولات مربوط به واكس و پوليش معتبر در سايت كارواكس است.

4. استفاده از شوينده هاي نامناسب

شستن ماشين با پودر لباس شويي يا مايع ظرفشويي مي تواند به بدنه خودرو آسيب برساند . چرا كه PH اين شوينده ها و محتويات داخل آن مناسب براي رنگ بدنه خودرو نمي باشد و مي تواند در دراز مدت به آن آسيب برساند.

راه حل : براي شست و شوي ماشين از شوينده هاي مخصوص شست و شوي ماشين استفاده كنيد. براي شستشوي قسمت هاي مختلف خودرو از شوينده اختصاصي همان بخش استفاده كنيد. به طور مثال شوينده موتور و قطعات صنعتي مفرا بهترين انتخاب براي موتورشويي و جرم گيري در كارواش ها ، قطعه شويي در مكانيكي ها و مراكز معاينه فني ،شستن دستگاه و كليه سطوح كثيف در كارخانجات و شركت ها است. براي قسمت شيشه‌ها و لكه بري سطح خارجي شيشه پيشنهاد ما پوليش لكه بر شيشه خودرو مادرز است.

نكاتي در زمينه نحوه مراقبت از رنگ بدنه خودرو

  • هنگام شست و شوي ماشين از دستمال هاي ميكروفايبر استفاده كنيد و در انتخاب شوينده ي آن دقت لازم را داشته باشيد. دستمال ميكروفايبر از برند معتبر مفرا يك انتخاب خوب در اين زمينه است.
  • هيچ گاه با دستمالي كه چرخ هاي ماشين را با آن شسته ايد ، بدنه خودرو را تميز نكنيد.
  • براي شستن بدنه خودرو ابتدا از سقف خودرو شروع كنيد و به سمت پايين حركت كنيد.
  • بعد از شستن بدنه خودرو با شوينده ، تمام سطح خودرو را با آب بشوييد تا اثري از مواد شوينده روي بدنه خودرو نماند.
  • پس از شست و شوي خودرو ، بلافاصله آن را خشك كنيد . براي اين كار از حوله نرم يا دستمال هاي ميكرو فايبر استفاده كنيد.
  • پس از خشك كردن ماشين سعي كنيد كه از پوليش ها و واكس هاي مخصوص و مناسب استفاده كنيد. اين عمل براي زدودن اكسيد ها و براق كردن بدنه خودرو مناسب است.
  • اگر ماشين خود را براي شست و شو به كارواش مي بريد از كيفيت خدمات آن ها اطمينان حاصل كنيد . چرا كه بخش عمده اي از آسيب هايي كه به رنگ بدنه خودرو وارد مي شود در اثر عوامل فيزيكي است.

سوالات متدوال

1. برای محافظت از رنگ بدنه خودروی صفر، بهترین کار چیست؟

اگر خودروي خود را به تازگي خريداري كرده ايد ، به هيچ عنوان براي محافظت از رنگ بدنه آن از پوليش ها استفاده نكنيد . و سعي كنيد از واكس هاي محافظ كه بسيار مقاوم هستند استفاده كنيد. 

2. آیا برای شستشوی بدنه خودرو می توانیم از مایع ظرفشویی و یا لباس شویی استفاده کنیم؟

در شست و شوي ماشين به هيچ وجه از مايع ظرفشويي و يا لباسشويي استفاده نكنيد. چرا كه اين محصولات براي شست و شوي ظروف و لباس ها طراحي شده اند و اين مواد براي بدنه خودرو مخرب مي باشند. برای شستشوی اتومبیل از انواع شامپو بدنه خودرو استفاده کنید.

3. شستشوی خودرو زیر نور آفتاب، به رنگ خودرو آسیب می زند؟

بله- شستشوی خودرو زیر نور آفتاب به  زیبایی آن آسیب می زند. بدین جهت سعی کننید که شست و شو را حتي المقدور در فضاي بسته و به دور از تابش نور خورشيد انجام بدهيد. چرا كه نور خورشيد باعث تبخير سريع آب از سطح خودرو مي شود و املاح آب روي سطح خودرو باقي مي مانند.

سخن پایانی 

با پيشرفت تكنولوژي كارخانه هاي ماشين سازي سعي دارند كه از رنگ هاي مقاوم تر و پيشرفته تري در بدنه خودرو استفاده كنند تا در برابر آسيب ها و عوامل مخرب مقاوم باشد. ولي با اين حال عوامل مخربی مثل باران های اسیدی، اشعه ماورای بنفش، پولیش و واکس های نامناسب و در نهایت نیز استفاده از شوینده های بی کیفیت که در این مقاله به آن اشاره کردیم، می تواند به رنگ بدنه خودرو آسیب بزند، اما  در حین حال انجام دادن نكات بالا منجر به افزايش طول عمر رنگ بدنه خودرو در بلند مدت می‌شود. امیدواریم این مقاله و نکات ذکر شده برایتان مفید واقع شده باشد و به حفظ رنگ بدنه خودروی شما کمک کند. اگر همچنان در مورد عوامل مخرب رنگ بدنه خودرو و راه های رفع آن سوال و یا پیشنهادی دارید، می توانید از بخش نظرات با ما در میان بگذارید. 

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید