آموزشی

چک لیست نگهداری خودرو در فصل تابستان

نگهداری و مراقبت از خودرو در روز های گرم سال، مخصوصاً در روز های تابستان، گرچه کار پیچیده ای نیست، اما شامل نکات و مسائل مهمی می باشد که با دانستن و رعایت کردن آن ها می توانید به خودروی خود، با روشی صحیح، رسیدگی کنید.

اشتراک گذاری

نگهداری و مراقبت از خودرو در روز های گرم سال، مخصوصاً در روز های تابستان، گرچه کار پیچیده ای نیست، اما شامل نکات و مسائل مهمی می باشد که با دانستن و رعایت کردن آن ها می توانید به خودروی خود، با روشی صحیح، رسیدگی کنید. با افزایش دما ممکن است که قسمت ها و قطعات متفاوت خودرو آسیب ببیند و عملکرد سابق خود را از دست بدهند؛ پس خیلی خوب است که قبل از اینکه خودرو شما دچار آسیب شود، به آن رسیدگی کنید و نکاتی که کارواکس به شما ارائه می دهد را جدی بگیرید.
قبل از اینکه سراغ بخش "تابستان و آسیب های احتمالی برای خودرو" برویم باید بدانید که تابستان یکی از فصولی است که آمار سفر در آن بالا می رود. اکثر مردم این فصل را به عنوان فصلی برای استراحت کردن و سفر رفتن (به علت تعطیل بودن مدارس و دانشگاه ها) می شناسند و تمایل دارند که به طور کامل از این فصل استفاده کنند. خودرو های شخصی هم یکی از وسایل نقلیه ای می باشد که برای سفر رفتن، بیشترین استفاده را دارد. پس لازم است برای اینکه سفر بی خطر و بدون مشکلی را سپری کنید، به طور کامل به خودروی خود رسیدگی کنید و نظافت آن را هم فراموش نکنید.  ما در این مقاله از مجله کارواکس، چک لیست نگهداری خودرو در فصل تابستان را آورده ایم. با ما دراین مقاله همراه باشید.

تابستان و آسیب های احتمالی برای خودرو

تابستان و آسیب های اختمالی برای خودرو

 ایجاد بوی نامطبوع در خودرو

زمانی که دمای خودرو افزایش پیدا می کند، همراه با این اتفاق، بوی نامطبوعی هم در خودرو به وجود می آید.

صدمه به تایر ها

افزایش دما و داغ شدن تایر، با خراب شدن آن ها رابطه مستقیمی دارد. هر چه دما بیشتر باشد و شما بیشتر از اتومبیل استفاده کنید، فشار بیشتری به تایر ها وارد می شود و احتمال آسیب دیدن هم افزایش پیدا می کند. توجه داشته باشید که احتمال آسیب دیدن برای تایر های کم باد، خیلی بیشتر است.

باتری و طول عمر آن 

یکی از جدی ترین آسیب هایی که فصل تابستان و افزایش دما می تواند به خودرو وارد کند، صدمه زدن به باتری خودرو می باشد. گرمای هوا می تواند موجب تبخیر آب باتری و کاهش طول عمر آن شود که این، اصلاً اتفاق خوبی نیست و مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

افزایش مصرف سوخت

با قرار گرفتن در روز های گرم سال، سرنشینان خودرو برای اینکه خنک بشوند به کولر نیاز دارند. اگر سیستم یا تسمه کولر به درستی کار نکند یا خراب باشد، استفاده طولانی مدت از آن می تواند به موتور فشار بیاورد؛ در نتیجه مصرف سوخت هم افزایش پیدا می کند.

بالا رفتن دمای موتور

داغ شدن موتور یکی از محتمل ترین اتفاقاتی است که برای خودرو در روز های گرم می افتد. موتور داغ می تواند باعث صدمه رساندن به برخی از قسمت های خودرو نظیر سرسیلندر ها بشود.

آسیب دیدن مخزن شیشه شوی

اگر هیچ مایعی داخل مخزن شیشه شوی، وجود نداشته باشد، احتمال خرابی یا شکنندگی این مخزن وجود دارد؛ چرا که محل قرارگیری این مخزن در اتومبیل، کنار موتور می باشد، پس طبیعتاً گرمای زیادی به این مخزن منتقل خواهد شد. 

نکات حائز اهمیت نگهداری از خودرو در فصل تابستان

1. بررسی کولر خودرو

همان طور که در بخش قبلی ذکر کردیم، روشن ماندن کولر در طولانی مدت، باعث فشار به موتور می شود؛ پس لازم است که آن را بررسی کنید. هر چند مدت یک بار، مخصوصاً در روز های تابستان، سیستم کولر خود را مورد بررسی قرار بدهید. تعویض فیلتر خشک کن هوای کولر و عوض کردن تسمه کولر از مواردی است که باید انجام دهید. بهتر است تنها زمان هایی که لازم است از کولر استفاده کنید تا به ماشین فشار وارد نشود.

2. گذاشتن ماشین در سایه

قرار گرفتن اتومبیل در زیر تابش خورشید می تواند به رنگ خودرو آسیب وارد کند و همچنین باعث داغ شدن خودرو می شود. سعی کنید که خودروی خود را در سایه یا مکانی خنک پارک کنید.

3. توجه به عملکرد صحیح ترمز

هر سال، دو دفعه ترمز خودرو را چک کنید؛ چرا که ترمز، یکی از اصلی ترین عوامل ایمنی خودرو و سرنشینان می باشد. کمبود فشار هیدرولیک، روان نبودن ترمز از مشکلات احتمالی است که برای ترمز به وجود می آید.

4. بازرسی روغن اتومبیل

بررسی روغن اتومبیل یکی از کار هایی است که باید همیشه به آن توجه داشته باشید. اما در فصل تابستان باید توجه بیشتری به روغن اتومبیل داشته باشید.

5. رسیدگی به تسمه پروانه خودرو

اطمینان از سالم بودن تسمه ها، از کار های مهمی است که باید انجام دهید؛ برای رسیدگی به تسمه پروانه خودرو، هر 8000 الی 10000 کیلومتر که طی می کنید، از عملکرد درست آن اطمینان حاصل کنید.

6. مراقبت از تایر ها

تایرها در فصل تابستان و در روز های با دمای بالا، بیشتر از هر زمان دیگری با خطر مواجه هستند. دمای بالا باعث انبساط هوای درون تایر می شود و خطر ترکیدگی آن را افزایش می دهد. پس برای نگهداری از خودرو در فصل تابستان، حواستان به فشار باد تایر باشد و آن را تنظیم کنید. همیشه لاستیک زاپاس به همراه داشته باشید که در صورت آسیب دیدن لاستیک های اصلی خودرو از آن استفاده کنید. شما باید فشار باد و آج های لاستیک زاپاس را هم مورد بررسی قرار دهید.

7. بررسی باتری

در فصل تابستان، بیشتر از هر فصل دیگری باید حواستان به باتری باشد و از مناسب بودن میزان آب باتری و محکم بودن اتصالات آن خاطرجمع شوید. روشن شدن چراغ باتری، یعنی خطر! پس خیلی باید به باتری و ایمنی اهمیت بدهید.

8. بازرسی کلی خودرو

کاپوت را بالا بزنید و قسمت های گوناگون خودرو را مورد ارزیابی قرار دهید و مطمئن شوید که همه قسمت ها به درستی کار می کنند و مشکلی ندارند. چند دقیقه توجه به عملکرد موتور و بقیه اجزای اتومبیل، درصد رخ دادن بسیاری از تصادفات و سانحه های ناگوار را کاهش می دهد.

نکات مهم نگهداری خودرو در تابستان

نظافت خودرو در تابستان

حشرات و پرندگان

لکه ها و آثار به جا مانده از حشرات، یکی از اذیت کننده ترین مشکلاتی است که ممکن است برای هر اتومبیلی رخ دهد. این نوع لکه ها بسیار سرسخت هستند و معمولا در طول سفر و طی مسافت طولانی بیشتر با آن مواجه می‌شوید. همچنین فضولات پرندگان نیز از دیگر مشکلاتی است که در صورت عدم رسیدگی موجب سوزاندن رنگ خودرو می‌شود و برای از بین بردن ایمن آن به محصولات خاصی نیاز است که در ادامه به ذکر برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

صمغ درختان

معمولاً وقتی که شما برای بالا نرفتن دمای خودرو، آن را زیر سایه درختان قرار می دهید، شیره و صمغ درختان روی خودرو ریخته و مشکل ساز می شوند. صمغ درختان، یک ماده چسبناک می باشد که جدا کردن آن از خودرو به سادگی صورت نمی گیرد و علاوه بر آن می تواند در طولانی مدت به رنگ خودرو آسیب بزند. برای پاک کردن شیره درختان هم، همانند آثار حشرات به محصولی مطمئن نیاز خواهید داشت.
اسپری پاک کننده رزین و صمغ درختان مفرا MAFRA PULIRESINA و همچنین  اسپری پاک‌کننده قیر و چسب از رنگ بدنه خودرو کوکمی محصولاتی کاربردی برای نظافت خودرو و از بین بردن عوامل خارجی است که به رنگ خودرو چسبیده و سرسخت هستند. این محصولات در عین ایمن بودن برای کیلر و رنگ خودرو، هرگونه صمغ و شیره درخت، قیر، چسب، مشتقات نفتی و سایر عوامل مخرب را از روی رنگ خودرو پاک می‌کنند.

بوی کابین خودرو

همان طور که در قسمت های بالاتر مطلب هم توضیح دادیم، افزایش دمای خودرو، باعث ایجاد و رشد باکتری‌ها در سیستم تهویه خودرو و ایجاد رایحه ای نامطبوع از قسمت‌های پلاستیکی داخل خودرو می شود. برای حل کردن این مشکلات می توانید از آنتی باکتریال و تهویه کولر در کنار محصولات خوشبو کننده ماشین استفاده نمایید. خوشبختانه امروزه، خوشبو کننده ها انواع زیادی دارند و هر کدام از آن ها با ویژگی ها و رایحه های گوناگون می توانند عطر دلپذیری را در محیط داخلی خودرو پخش کنند.

شستشو و محافظت از رنگ خودرو

درست است که در فصل تابستان میزان بارش، نسبت به فصول دیگر کمتر می شود و شاید کمتر نیاز شود که به دلیل باریدن باران، خودرو خود را شستشو دهید؛ اما با توجه به تیز تر شدن آفتاب در تابستان، افزایش دما و وجود آلودگی روی سطوح خودرو، تغییرات شیمیایی با سرعت بیشتری انجام می شوند و در نتیجه، این عوامل سبب فرسودگی رنگ خودرو می شوند. لذا بهتر است با استفاده از محصولات واکس بدنه خودرو به مراقبت از رنگ خودرو پرداخته و از آسیب‌های آلاینده‌های شیمیایی و همچنین نور خورشید به رنگ خودرو جلوگیری نمایید. این محصولات با ایجاد یک لایه محافظ بر روی رنگ خودرو، مانع از انتقال آسیب‌ها به رنگ شده و همچنین موجب درخشش و براقیت خودروی شما می‌شوند.

جمع بندی

در این مقاله با مشکلاتی که فصل تابستان و گرمای زیاد آن برای خودرو به وجود می آورد، آشنا شدیم. به نکات مفیدی برای مراقبت و نگهداری خودرو اشاره کردیم تا میزان مشکلات به حداقل برسد. همچنین راهکار هایی برای نظافت خودرو، به شما ارائه دادیم. شما برای نگهداری خودروی خود در فصل تابستان چه کارهایی را انجام می دهید؟ اگر کار خاصی را انجام می دهید که در این لیست ذکر نشده است، خوشحال میشیم نظرات با ما و مخاطبان کارواکس در میان بگذارید.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه