آموزشی

چگونه داخل خودروی خود را ضد عفونی و عاری از هر گونه ویروسی نماییم؟

از آن جایی که ویروس ها بر روی سطوح فلزی و جامد، باقی می مانند، ضد عفونی کردن وسیله نقلیه از اهمیت بالایی برخوردار است.

اشتراک گذاری

از آن جایی که ویروس و میکروب ها بر روی سطوح فلزی و جامد باقی می ماند، ضد عفونی کردن وسیله نقلیه مهم است. خودرو همیشه در معرض آلودگی و میکروب های مختلف قرار می گیرد. بنابراین تمیز نگه داشتن و حتی ضدعفونی کردن آن  از اهمیت زیادی برخوردار است. به ویژه اگر شما فرزند خردسال دارید، لازم است که بیشتر به نظافت و تمیزی خودروی خود اهمیت داده و آن را از هر گونه آلودگی و کثیفی پاک کنید.

چند لحظه با خود فکر کنید که در طول رانندگی هر چند کوتاه، چه بخش هایی از خودرو را لمس می کنید؟ دستگیره در، فرمان، دنده، صندلی، آینه عقب، کمربند، دسته راهنما، دکمه ها، صفحه نمایشگر یا پنل ضبط از جمله بخش های مختلف خودرو هستند که در هر بار استفاده از خودرو لمس می شوند و باید تمیز و ضد عفونی گردند.

از آن جایی که سطوح داخل کابین خودرو از مواد گوناگونی تشکیل شده، استفاده از محصولات ضد عفونی کننده مناسب و روش صحیح کاربرد آن ها اهمیت زیادی دارد. البته توجه داشته باشید که عمل ضدعفونی با تمیز کردن و جرم گیری کاملا متفاوت بوده و هدف از ضد عفونی، به هیچ عنوان تمیز کردن ظاهری سطوح نیست.

محلول الکلی حاوی حداقل الکل اتانول 70 درصد، یکی از قوی ترین مواد از بین برنده ویروس کرونا و هر گونه ویروس دیگری است که البته به علت سرعت اشتعال بالای آن باید با احتیاط بسیار زیادی مورد استفاده قرار گیرد. حتما در هنگام استفاده، شیشه های اتومبیل را پایین داده تا تهویه هوا به خوبی صورت گیرد. به گزارش فاکس نیوز و به نقل از جف استات (مدیر اجرایی کارخانه یانفنگ- بزرگترین تامین کننده قطعات داخلی کابین خودرو) در شست شوی بخش های مختلف کابین خودرو در این کارخانه از الکل ایزوپروپیل استفاده می گردد و از پلاستیک گرفته تا سطوح کروم رنگ شده، جهت مقاومت در برابر الکل ایزوپروپیل خالص مورد تست و ارزیابی قرار می گیرند. هر چند که به گفته وزارت بهداشت، استفاده مکرر و طولانی مدت از الکل به عنوان ضدعفونی کننده می تواند باعث تغییر رنگ، تورم، سخت شدن و ترک خوردگی لاستیک و پلاستیک های خاص گردد. لذا پیش از استفاده کامل از محصول، آن را در قسمت های دور از دید خودرو امتحان نموده و در صورتی که به رنگ آن آسیبی وارد نیامد از آن استفاده نمایید. هم چنین اکثر چرم های خودرو، یک لایه پلی اورتان برای محافظت دارند که برای تمیز کردن با اتانول مشکلی ندارند. البته با توجه به خشکی ایجاد شده پس از مصرف الکل، بهتر است که حتما پس از آن محصولات محافظ چرم خودرو مانند  Leather Conditioner استفاده نمایید.

مایع سفید کننده خانگی مانند وایتکس از جمله محصولات ضدعفونی کننده و از بین برنده ویروس ها از جمله ویروس کروناست که البته موجب آسیب دیدگی سطوح رنگ شده، چرم و لوازم داخل خودرو می گردد. به همین دلیل می توان با اقداماتی نظیر رقیق کردن با آب، اسپری از فاصله 30 سانتی متری و پاک کردن باقی مانده پس از 10 دقیقه، از آسیب های احتمالی جلوگیری نمود. هم چنین نکته مهم دیگر این است که سطح مورد نظر را مالش نداده و تنها به آرامی و ملایمت، باقی مانده مواد دستمال کشیده شود. به طور مثال در صورت استفاده از سفید کننده حاوی 5 درصد هیپوکلریت سدیم،  یک قسمت از آن را باید با 100 قسمت آب سرد لوله کشی ترکیب نمود. محلول رقیق شده تنها تا 24 ساعت قابلیت استفاده دارد و پس از آن خاصیت خود را کاملا از دست می دهد.

آب و صابون یکی از قوی ترین و در عین حال ایمن ترین ترکیبات جهت از بین بردن انواع ویروس ها است. به گفته لاری کاسیلا (مدیر عامل کمپانی دیتیلینگ AMMO NYC) آب و صابون، برای اکثر سطوح داخلی خودرو خصوصا روکش پارچه ای و چرمی صندلی ایمن بوده و تنها نکته مهم، عدم مالش محکم مواد است. هم چنین دارا وارد (مدیر ارشد بازاریابی شرکت Katzkin) بیان می کند که هدف، ایجاد کف بیش از حد نیست و تنها باید مقدار بسیار کمی از صابون مایع و آب را مخلوط کرده و با یک دستمال میکروفایبر، سطوح چرمی یا پارچه ای را برای حداقل 20 ثانیه به آرامی مالش دهید. توجه کنید که خیسی بیش از حد روکش صندلی، آن را تبدیل به مکانی برای رشد قارچ نموده و بوی بدی داخل خودرو را فرا می گیرد.

با توجه به ترکیبات شیمیایی مواد ضد عفونی کننده، نگهداری و محافظت از سطوح داخل خودرو اهمیت بیشتری پیدا می کند. لذا توصیه می شود که در این روزها که از مواد ضد عفونی کننده در داخل خودروی خود استفاده می نمایید، حتما درکنار آن ها از مواد مخصوص محافظ و نگهدارنده روکش صندلی، داشبورد و چرم نیز کمک بگیرید.

 

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه