آموزشی

نحوه بازسازی و احیای رنگ قسمت های پلاستیکی خودرو

همه ما متوجه اهمیت رنگ بدنه خودرو و تاثیر ظاهری آن بر روی خودرو خود هستیم. اگر خودرو خود را چند سال دارید و دیگر آن ظاهر اولیه خود را ندارد، وقت آن رسیده است که به قسمت های پلاستیکی خودرو توجه کنید. این احتمال وجود دارد که رنگ مشکی خودرو به مرور زمان کمرنگ و سفید شود.

اشتراک گذاری

همه ما متوجه اهمیت رنگ بدنه خودرو و تاثیر آن بر روی زیبایی ظاهری خودروی خود هستیم. اگر از عمر خودروی شما چندین سال می گذرد، احتمالا با مشکل مات یا کمرنگ شدن قسمت های پلاستیکی خودرو مانند سپر، فلاپ، زه های پلاستیکی و غیره مواجه شده اید. متاسفانه حتی اگر قسمت های پلاستیکی خودرو از جنس مرغوب هم باشد، به مرور زمان آن حالت اولیه خود را از دست داده و شروع به کمرنگ شدن می نماید. بنابراین در این مقاله از کارواکس، تخصصی ترین مرکز دیتیلینگ و سرامیک خودرو در کرج  قصد داریم نحوه بازسازی و احیای رنگ قسمت های پلاستیکی خودرو و احیای رنگ داشبورد خودرو را مورد بررسی قرار دهیم.

چرا قسمت های پلاستیکی مشکی خودرو به مرور زمان کمرنگ می شوند؟

پلاستیک به طور طبیعی حاوی روغن می باشد. با گذشت زمان، روغن های سطح پلاستیک خشک شده و منجر به سفید یا کدر شدن پلاستیک می شود. بر خلاف رنگ بدنه، قسمت های پلاستیکی خودرو در برابر نور خورشید و دیگر عوامل محیطی، دارای پوشش محافظتی نیستند که بدون این لایه حفاظتی، بیشتر در معرض آسیب نور خورشید قرار دارند و نور خورشید یکی از عوامل مهم در تخریب پلاستیک خودرو می باشد. با توجه به این موضوع ترمیم رنگ قطعات پلاستیکی خودرو و احیای رنگ داشبورد یک اقدام ضروری است که باید برای خودروی خود انجام دهیم.

اشعه ماورا بنفش باعث خشک شدن مولکول های آب بر سطح پلاستیک شده و در نتیجه به مرور زمان به رنگ سفید تغییر رنگ می دهند. همچنین آلاینده های هوا نیز روند تخریب پلاستیک را سریع تر می کنند. البته سرعت تخریب قسمت های پلاستیکی خودرو با توجه به محل زندگی، آب و هوا، محل و شرایط نگهداری خودرو می تواند متفاوت باشد.
از آنجا که قسمت های پلاستیکی اولین قسمت از خودرو می باشند که نیاز به توجه دارند و مراقبت و ترمیم آن ها اهمیت زیادی دارند، ما در ادامه این مقاله به ترمیم قطعات پلاستیکی خودرو و همچنین ترمیم داشبورد پلاستیکی می پردازیم، با ما همراه باشید.

3 روش اصولی احیای رنگ قسمت های پلاستیکی خودرو و احیای رنگ داشبورد

 روش اول : بازسازی قسمت های پلاستیکی خودرو با اسپری بازساز پلاستیک

ترمیم قطعات پلاستیکی خودرو

با وجود داشتن هزاران براق کننده و ترمیم کننده پلاستیک خودرو، قطعا انتخاب برند مناسب برای احیای رنگ داشبورد و قسمت های پلاستیکی خودرو کاری دشوار می باشد، اما اسپری بازساز پلاستیک مشکی مادرز کار را برای شما عزیزان راحت کرده است.

لوازم مورد نیاز :

  •  اسپری بازساز پلاستیک مشکی مادرز mothers
  •   دستمال میکروفایبر

اگر ماشین شما از قبل تمیز است، میتوانید بلافاصله شروع به کار کنید. اما اگر خودرو تمیز نیست و نیاز به شستشو دارد، توصیه می کنیم که قبل از شروع ترمیم قطعات پلاستیکی و احیای رنگ داشبورد، خودرو خود را به خوبی شسته و خشک کنید.  تمیز کردن خودرو از ایجاد آلودگی و آسیب رسیدن به سطوح پلاستیکی خودرو جلوگیری کرده و در نتیجه ظاهری براق و شفاف به ارمغان می آورد.

مرحله 1

طریقه استفاده اسپری بازساز پلاستیک مشکی مادرز بسیار راحت و آسان می باشد. سطوح پلاستیکی خودرو را با استفاده از اسپری بازساز پلاستیک مشکی مادرز آغشته به مواد کنید. 

 توجه :

سعی کنید که مایع داخل اسپری روی سطوح رنگ بدنه ماشین قرار نگیرد و فقط بر روی قسمت های پلاستیکی خودرو اسپری کنید. پس از اسپری کردن بگذارید که مایع داخل اسپری حداقل سی ثانیه و حداکثر شصت ثانیه بر روی سطوح پلاستیکی بماند. با این کار اجازه داده اید تا مواد به قسمت های پلاستیکی نفوذ کرده و ساختار مولکولی آن را تغییر دهد. با اینکه وسوسه انگیز است که فورا آن را پاک کنید اما توجه داشته باشید که اگر مواد اسپری به میزان کافی روی سطوح پلاستیکی خودرو بماند، بازخورد بهتری خواهد داشت. 

بازساز پلاستیک برای ترمیم رنگ قطعات پلاستیکی خودرو

مرحله 2

در این مرحله از ترمیم داشبورد پلاستیکی و دیگر قسمت های پلاستیکی خودرو، با استفاده از دستمال میکروفایبر تمیز، مواد را از سطح پلاستیکی خودرو خود پاک کنید. هر قطره از مایع حاوی خاک بوده، بنابراین سعی کنید تمام سطوح را به خوبی تمیز و خشک نمایید. اکنون به تغییرات به وجود آمده نگاه کنید؛ حال قسمت های پلاستیکی خودرو مثل روز اول خود شده و همچنین در برابر نور خورشید مقاوم تر عمل می کند. سعی کنید حداقل سالی یک بار از اسپری بازساز پلاستیک برای احیای رنگ داشبورد و قسمت های پلاستیکی خودرو خود استفاده نمایید.

روش دوم : استفاده از تفنگ حرارتی برای ترمیم رنگ قطعات پلاستیکی خودرو

در این روش با استفاده از تنفگ حرارتی می توانید با گرم کردن روغن های خشک شده درون پلاستیک را ترمیم کنید، اما به یاد داشته باشید که این روش نسبت به روش اول احیای رنگ داشبورد و سایر قسمت های پلاستیکی خودرو وقت گیر بوده و در نهایت باعث ضعیف شدن و کاهش طول عمر قسمت های پلاستیکی خودرو می گردد.برای  انجام این روش گان حرارتی با قدرت حرارت متوسط مورد نیاز می باشد.

مرحله 1

در ابتدا، خودرو خود را زیر نور خورشید پارک کنید و اجازه دهید تا سطوح قسمت های پلاستیکی کاملا گرم و داغ شوند. شروع کار از دمای بالاتر کار را بسیار ساده می کند. سپس حرارت تفنگ را روی متوسط تنظیم نموده و به یاد داشته باشید هدف از این روش گرم کردن پلاستیک است نه ذوب کردن آن! 

مرحله 2

به آرامی قسمت های مورد نظر را حرارت بدهید. سعی کنید از یک قسمت به خصوص شروع کنید و آرام آرام به قسمت های دیگر بروید. کم کم متوجه می شوید که رنگ پلاستیک در حال تغییر است.

معایب استفاده از تنفگ حرارتی

  •  این روش دوام زیادی ندارد.
  •  وقت گیر بودن
  •   امکان ذوب شدن پلاستیک وجود دارد.

روش سوم : رنگ کردن قسمت های پلاستیکی خودرو

یک راه جایگزین به جای ترمیم پلاستیک و احیای رنگ داشبورد وجود دارد که آن هم رنگ کردن پلاستیک است. برخلاف پلاستیک، رنگ برای مدت زمان طولانی محو نمی شود. به عنوان مثال می توانید از اسپری معمولی رنگ مشکی که در برابر اشعه ماورابنفش مقاوم است استفاده کنید.

روش خانگی برای ترمیم رنگ قطعات پلاستیکی خودرو مضر است یا موثر؟

اگر به تازگی از پولیش های ارزان قیمت استفاده کرده اید و از عملکرد آن راضی نیستید می توانید برای ترمیم و از بین بردن پولیش بی کیفیت از تینر رنگ به عنوان یک روش خانگی استفاده کنید. گرچه تینر رنگ صد درصد رنگ مشکی پلاستیک خودرو شما را ترمیم نمی کند اما حداقل از شر پولیش ارزان قیمت خلاص می شوید. 
توجه : به یاد داشته باشید این ترفند احیای رنگ داشبورد صد درصد نبوده و امکان دارد به پلاستیک خودرو خود صدمه بزنید بنابراین با مسئولیت خود این کار را انجام دهید!

استفاده از کره بادام زمینی برای ترمیم پلاستیک خودرو!

در ابتدا شاید فکر کنید که این روش برای احیای رنگ داشبورد و ترمیم رنگ قطعات پلاستیکی خودرو موثر نیست اما به عنوان یک روش خانگی موثر و بهتر از روش تینر رنگ است. کره بادام زمینی سرشار از چربی بوده که می تواند در ترمیم بخش های پلاستیکی خودروی شما موثر باشد. کره بادام زمینی را مانند پولیش بر روی سطوح پلاستیکی خودرو ماساژ داده و سپس با استفاده از دستمال تمیز آن را پاک کنید. شاید این روش، صد در صد پلاستیک مشکی خودرو شما را ترمیم نکند اما نسبت به روش های خانگی دیگر بهترین گزینه می باشد. 
 چگونگی ترمیم رنگ قطعات پلاستیکی خودرو

چرا محافظ نانو سطوح پلاستیکی و واکس خودرو؟

ما تا اینجا تمام گزنیه ها برای داشتن پلاستیک مشکی یکدست و همچنین ترمیم داشبورد پلاستیکی را مورد بررسی قرار دادیم. در این بخش می خواهیم به یک روش دیگر نیز اشاره کنیم. همان طور که می دانید بخش های پلاستیکی داخلی و خارجی خودرو همیشه در برابر اشعه فرابنفش و آلودگی آسیب پذیر خواهند بود، که استفاده واکس داشبورد و محافظ سطوح پلاستیکی نانو برای این منظور بسیار مفید است. با واکس خودرو می توانید به مدت سه ماه از پلاستیک خودروی خود در برابر اشعه UV، آلودگی های جاده و غیره محافظت کنید و جلوی خراب شدن و رنگ پریدگی آن را بگیرید.

نکته لازم به ذکر این است که برخی از انواع واکس خودرو در برخی برندها جنبه ترمیمی داشته و می تواند برای احیای رنگ داشبورد و ترمیم قطعات پلاستیکی خودرو نیز مورد استفاده قرار گیرد. اما فراموش نکنید که به طور کلی واکس خودرو جنبه پیشگیری دارد تا جنبه ترمیمی و درمانی؛ به طوری که بیشتر برای پیشگییری از آفتاب سوختگی و رنگ پریدگی قسمت های پلاستیکی خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از واکس های خودرو شما را از انجام احیای رنگ داشبورد و ترمیم قسمت های پلاستیکی خودرو بی نیاز می کند و یا نیاز به اجرای این کار را به حداقل می رساند. 

محصولات ترمیم کننده رنگ پلاستیک خودرو وداشبورد

سوالات متداول

1. مهم ترین عاملی که باعث رنگ پریدگی و آسیب به قسمت های پلاستیکی خودرو می شود کدام است؟

نور خورشید از جمله مهم ترین عواملی است که به مرور زمان به قسمت های پلاستیکی خودرو مثل داشبورد آسیب زده و آن را مات و رنگ پریده می کند.

2. چگونه می توانیم از رنگ پریدگی و مات شدن قسمت های پلاستیکی خودرویمان جلوگیری کنیم؟

پارک کردن خودرو در سایه و پارکنیگ از ساده ترین اقداماتی است که در جهت محافطت از قسمت های پلاستیکی خودرو می توان انجام داد. در کنار آن همچنین استفاده از واکس داشبورد و واکس خودرو به دلیل ایجاد لایه محافط بر روی سطوح پلاستیکی خودرو، از آنها محافظت کرده و مانع از ایجاد آسیب می شود. بدین شکل خراب شدن و رنگ پریدگی قسمت های پلاستیکی خودرو خیلی دیرتر اتفاق می افتد و به مدت طولانی مشکی، براق و تمیز باقی می ماند.

3. احیای رنگ داشبورد و ترمیم قسمت های پلاستیکی خودرو را چگونه می توان انجام داد؟ 

 برای احیای رنگ داشبورد سه روش وجود دارد که ما در این مقاله به آنها اشاره کردیم. در میان روش های ذکر شده، استفاده از اسپری و بازسازی پلاستیک مشکی مادرز، موثرترین روش است که با استفاده از آن به راحتی می توان قسمت های پلاستیکی رنگ پریده و مات شده خودرو را ترمیم کرد و جلوه مشکی و براق اولیه آن را بازگرداند.

جمع بندی

ترمیم قسمت های پلاستیکی ماشین، یکی از اقدامات در فرایند دیتیلینگ خودرو به شمار می رود. اما شما خود نیز می توانید به تنهایی ترمیم رنگ قطعات پلاستیکی خودرو و احیای رنگ داشبورد را انجام دهید. اگر تا کنون پلاستیک مشکی خوردو خود را ترمیم نکرده‌اید به شما پیشنهاد می کنیم که سریعا این کار را انجام دهید. با استفاده از روش‌های مطمئن می توانید ظاهر خودروی خود را شیک و زیبا نمایید و قطعا از نتیجه ترمیم پلاستیک خودروی خود شگفت زده خواهید شد. همچنین می توانید سرامیک خودرو را برای قسمت های پلاستیکی خودرو و بدنه خودرو انجام دهید که علاوه بر زیبایی، جنبه محافظتی نیز برای خودرویتان به همراه دارد. 

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه