0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
نگاهی به بایک BJ40 یا رانگلر چینی!

هفته گذشته مطلبی در مورد نسل جدید ماهیندرا ثار منتشر کردیم که به‌نوعی یک رانگلر هندی محسوب می‌شود؛ اما شاید جالب باشد بدانید که چینی‌ها هم برای خود یک رانگلر دارند! این خودرو بایک BJ40 نام دارد و در این مطلب قصد داریم آن‌را معرفی کنیم تا علاوه بر رانگلر هندی، با رانگلر چینی هم آشنا شوید.

Baic B40 Concept 2010

BJ40 برای اولین بار در نمایشگاه پکن ۲۰۱۰ به‌صورت پروتوتایپ یا کانسپت نزدیک به تولید با نام B40 رونمایی و به خودرویی بحث‌برانگیز تبدیل شد زیرا در ظاهر شباهت زیادی به استایل نمادین جیپ رانگلر داشت؛ اما این مانع از تولید BJ40 نشد و بایک حدود سه سال بعد نسخهٔ تولیدی آن‌را در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۱۳ معرفی کرد. این آفرودر چینی در اصل به‌عنوان جایگزینی برای مدل سالخوردهٔ BJ212 در نظر گرفته شد بود که از سال ۱۹۶۵ در چین تولید می‌شد اما علیرغم معرفی و عرضهٔ BJ40 به بازار، BJ212 قدیمی هم همچنان در چین در حال تولید است.

BJ40 در اواخر سال ۲۰۱۳ تقریباً بدون تغییری نسبت به کانسپت سال ۲۰۱۰ با قیمت پایهٔ ۱۴۶,۸۰۰ یوآن معادل ۲۱,۲۰۰ دلار به بازار چین عرضه شد. این ماشین در ابتدا صرفاً با یک پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی با ۱۴۳ اسب بخار قدرت و ۲۱۷ نیوتن متر گشتاور ارائه می‌شد که نیروی آن توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کرد. BJ40 با ساختار بدنه روی شاسی، ۲۱۰ میلی‌متر ارتفاع از سطح زمین و توزیع وزن ۵۰-۵۰ به همراه زاویهٔ حملهٔ ۳۷ درجه، زاویهٔ فرار ۳۳ درجه و زاویهٔ شکست ۲۴ درجه از توانایی‌های آفرود قابل‌توجهی برخوردار است. این آفرودر چینی ۱۸۳۰ کیلوگرم وزن دارد و مصرف سوخت آن ۱۱.۳ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است. مثل رانگلر، سقف و درهای BJ40 قابل جدا کردن هستند.

BJ40 در ابتدا صرفاً به‌صورت دودر تولید و عرضه می‌شد اما بایک در نمایشگاه پکن ۲۰۱۵ نسخهٔ چهاردر آن‌را هم با نام BJ40L معرفی کرد. این مدل در ظاهر به‌جز برخورداری از دو در اضافی، تفاوت دیگری با BJ40 نداشت اما در زیر کاپوت تغییر مهمی صورت گرفته بود زیرا بایک با معرفی این نسخهٔ چهاردر، یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ جدید ساخت شرکت ساب با ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور را هم در کنار موتور تنفس طبیعی قبلی ارائه کرد. البته در طول فرایند توسعهٔ BJ40 بایک این موتور ۲ لیتری را هم مورد آزمایش قرار داده بود اما در زمان معرفی و عرضهٔ آن در سال ۲۰۱۳ هنوز امکان ارائهٔ آن وجود نداشته است.

نسخۀ پیش‌تولید بایک BJ40L در نمایشگاه پکن ۲۰۱۵

اگر از دیدن نام ساب در بالا تعجب کرده‌اید بهتر است بدانید که بایک در سال ۲۰۰۹ حقوق پیشرانه‌های ۲ لیتری توربو و ۲.۳ لیتری توربوی ساب و همین‌طور پلت‌فرم سدان ساب ۹-۳ و نسل اول سدان بزرگ‌تر ۹-۵ را از جنرال موتورز خریداری کرده بود. چند وقت بعد، بایک پیشرانهٔ ۲.۳ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ ساب با ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور را هم برای BJ40 و BJ40L ارائه کرد اما انتقال نیروی این دو موتور جدید همچنان توسط همان گیربکس پنج سرعتهٔ دستی قبلی صورت می‌گرفت.

نسخۀ پیش‌تولید بایک BJ40L در نمایشگاه پکن ۲۰۱۵

عرضهٔ BJ40L به بازار اما با تأخیر زیادی همراه شد به‌گونه‌ای که یک سال بعد نسخهٔ نهایی آن در نمایشگاه پکن ۲۰۱۶ برای اولین بار به نمایش عمومی درآمد و تقریباً همان زمان با جلوپنجرهٔ جدید و داشبورد بروز شده به بازار عرضه شد. به‌روزرسانی‌های داخلی شامل کنسول مرکزی، صفحه آمپر و غربیلک فرمان جدید می‌شد. چند وقت بعد، در کنار گیربکس پنج سرعتهٔ دستی قبلی یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک جدید ساخت ZF هم ارائه شد.

نسخۀ نهایی بایک BJ40L مدل ۲۰۱۶


در اوایل سال ۲۰۱۸ نسخهٔ فیس‌لیفت BJ40L (چهاردر) در نمایشگاه پکن معرفی و در ژوئن همان سال آن‌را به بازار عرضه شد. تغییرات ظاهری این فیس‌لیفت شامل سپرها، گلگیرها، آینه‌های جانبی، رینگ‌ها، جلوپنجره و چراغ‌های عقب جدید می‌شود. تغییرات داخلی خودرو طی این فیس‌لیفت اما بیشتر هستند چراکه داشبورد کاملاً از نو طراحی و به صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی، نمایشگر ۱۰ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی در بالا، دریچه‌های تهویهٔ دایره‌ای جدید، کنسول مرکزی عریض‌تر و ترمز پارک الکترونیکی مجهز شده است. این نسخهٔ جدید که BJ40L Plus نام گرفته، جایگزین نسخهٔ قبلی نشده بلکه به‌عنوان نسخه‌ای جدیدتر و مجهزتر، در کنار BJ40L معمولی تولید می‌شود. BJ40L Plus صرفاً با پیشرانه‌های ۲ لیتری و ۲.۳ لیتری توربو و گیربکس اتوماتیک و فقط در نسخۀ چهاردر به بازار عرضه می‌شود.

Baic BJ40L Plus