آموزشی

کارواش نانو یا بدون آب ، از تبلیغات دروغین تا واقعیت

حتما شما هم بارها اسم کارواش نانو را در تبلیغات مختلف سطح شهر دیده اید، اما واقعا تکنولوژی نانو چه تاثیری در شستشوی ماشین دارد ؟!مرز بین شعار ، واقعیت و سواستفاده از این عنوان را چگونه می‌توان تشخیص داد؟! چند درصد افرادی که مدعی شستشوی ماشین با تکنولوژی نانو هستند، کوچکترین اطلاعات فنی یا ابتدایی در این زمینه دارند ؟!

اشتراک گذاری

حتما شما هم بارها اسم کارواش نانو را در تبلیغات مختلف سطح شهر دیده اید ، اما واقعا تکنولوژی نانو چه تاثیری در شستشوی ماشین دارد ؟! مرز بین شعار ، واقعیت و سواستفاده از این عنوان را چگونه می‌توان تشخیص داد؟! چند درصد افرادی که مدعی شستشوی ماشین با تکنولوژی نانو هستند ، کوچکترین اطلاعات فنی یا  ابتدایی در این زمینه دارند ؟! مواد مورد استفاده این نوع کارواش ها واقعا نانو هستند ؟! برفرض نانو بودن مواد ، کیفیت شستشو بالا میرود یا بالعکس می‌تواند به رنگ ماشین آسیب هم برساند؟!

شستشوی بدون آب باعث ایجاد خط و خش نمی‌شود ؟

پاسخ کارشناسی و دقیق به سوالات بالا شاید خیلی مورد علاقه تولیدکنندگان محصولات کارواش بدون آب و اجرا کنندگان کارواش نانو نباشد اما واقعیت این است که هیچ شست وشویی بدون ماده اصلی کارواش یعنی " آب " نمیتواند نتیجه ای به مطلوبی کارواش با آب و مواد شوینده داشته باشد. آب نه تنها خود دارای قدرت تمیزکنندگی بسیار بالایی است بلکه میتواند به عنوان یک عامل حمل مواد شوینده روی سطح بدنه اتومبیل حرکت نماید بدون اینکه موجب ایجاد خط و خش روی بدنه اتومبیل شود.
در اکثر تبلیغات کارواش های نانو یا بدون آب مشاهده میشود " کارواش سبز " یا " صرفه جویی در زمان و آب " اما واقعیت این است که اکثر این کارواش ها برای حصول بهترین نتیجه در زمان کم از محصولات شیمیایی با قدرت تمیزکنندگی بالا استفاده میکند که در اثر استفاده مستمر میتواند نتایج نا مطلوبی برای رنگ بدنه به همراه داشته باشد . همچنین این محصولات حاوی مقدار زیادی واکس هستند تا بعضی کثیفی ها و آثار بجا مانده از آسیب های رنگ را پوشش دهند تا به ظاهر ماشین پاکیزه تر دیده شود در حالی که به واقع چنین نیست.  

 نکته بسیار مهم این است که در بازار ایران اکثر افرادی که در زمینه فروش و اجرای محصولات نانو فعالیت دارند متاسفانه کوچکترین اطلاعاتی در زمینه این علم جذاب ندارند. در واقع کلمه نانو دست آویزی برای فریب مشتری شده است زیرا استفاده از شوینده های نانو برای خودرو در این کارواش ها مقرون به صرفه نیست ولی در بازار خودرو پوشش های نانو وجود دارند. پوشش های نانو از صنعت کشتی سازی وارد صنعت خودرو سازی شده است. در صنعت کشتی سازی از این پوشش ها به دلیل مقاومت بالا به نفوذ، برای مقاوم کردن سطوح در تماس با آب دریا استفاده می کنند.

 بطور کلی در مورد  پوشش نانو سرامیک می توان گفت که این پوشش ها به علت بافت فشرده ای که دارند هنگامی که بر روی سطح اجرا می شوند مانع از نفوذ ذرات و جرم های محیطی شامل کثیفی، گرد و غبار، ... و حتی آب به سطح شده و خاصیت آب گریزی ایجاد می کند. فناوری تولید این نوع پوشش ها برای سطوح مختلف، متفاوت و بسیار پیچیده و هزینه بر می باشد.

 به طور خاص در صنعت خودروسازی تکنولوژی تولید این نانو پوشش ها در اختیار تعداد محدودی شرکت می باشد. در این صنعت برای هر کدام از سطوح بدنه، شیشه، پلاستیک، پارچه و چرم مواد خاصی برای پوشش دهی وجود دارد. اجرای این پوشش ها نیاز به مهارت و دانش کافی داشته و این کار حتما باید توسط افراد آموزش دیده و شرکت های معتبر صورت پذیرد.
برخی از افراد سودجو و غیر حرفه ای با استفاده از مواد حاوی واکس بر روی بدنه و شیشه حالت آب گریزی موقتی ایجاد می کنند که در طولانی مدت باعث جذب آلودگی و درنتیجه آسیب دیدن رنگ می شود و با شستن خودرو واکس از بین می رود ولی آثار مخرب مواد روی خودرو باقی می ماند. 

سوالات متداول

 

1. کارواش سبز چیست؟

کارواش سبز، یک جمله تبلیغاتی است که برای کارواش های نانو یا بدون آب به کار برده می شود، که در آن از محصولات شیمیایی با قدرت تمیز کنندگی بالا استفاده می شود، تا بدون استفاده از آب و در سریع ترین زمان ممکن، خودرو را تمیز کند.

2. آیا کارواش های نانو یا همان کارواش سبز، به خودرو آسیب می زند؟

استفاده مکرر از کارواش سبز، می تواند به رنگ بدنه خودرو آسیب بزند. چرا که  در این روش از مواد شیمیایی قوی با قدرت تمیز کنندگی بالا استفاده می شود. این محصولات در برخی موارد نیز حاوی مقادیری واکس خودرو هستند، که کثیفی ها را پوشش داده و در ظاهر، ماشین را تمیز نشان می دهد، اما در واقعیت خودرو به طول کامل تمیز نشده است.

سخن پایانی

در پایان می‌توان گفت درست است که تکنولوژی هوشمند و پرثمر نانو در بسیاری از موارد به کمک نظافت و نگهداری خودرو می آید، اما در سپردن اتومبیل خود به یک مرکز دیتیلینگ خودرو با کارواش نانو باید توجه داشته باشید که آن مرکز دارای تجربه و علم کافی بوده و از طرف دیگر واقعا از مواد نانو معتبر استفاده میکنند ( که در ایران درصد این مراکز حرفه ای انگشت شمار می‌باشد ). در غیر این صورت اصلا تجربه خوشایندی از کارواش بدون آب و با پوشش نانو بدنه نخواهید داشت.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه