- abcd efgh ijkl mnop qrst uvwx yz
طی چند وقت اخیر، واردات و عرضه خودروهای برقی به موضوع داغ محافل خودرویی کشور تبدیل شده و شاهد واردات مدلهای الکتریکی زیادی توسط شرکتهای مختلف هستیم. در اوایل خرداد ۱۴۰۳ نیز اولین دورهٔ فروش خودروهای برقی در سامانهٔ یکپارچه آغاز شد که ثبتنام بیش از ۱۴۰ هزار نفر نشان از استقبال خوب خریداران از خودروهای برقی وارداتی دارد. ازاینرو، قرار است در آینده شاهد عرضهٔ خودروهای الکتریکی بیشتری باشیم. یکی از این خودروها، تویوتا bZ3 است که توسط شرکت برساوش وارد میشود. در ادامه به بررسی ویژگیها و مشخصات این سدان الکتریکی ژاپنی خواهیم پرداخت.
bZ3 دومین خودروی الکتریکی سری bZ تویوتا پس از کراساوور bZ4X و اولین سدان برقی این شرکت ژاپنی محسوب میشود. البته این خودرو صرفاً مخصوص بازار چین است و از طریق همکاری تویوتا با بیوایدی توسعه پیدا کرده است. تولید این ماشین هم توسط جوینت ونچر تویوتا-فاو در چین انجام میشود. پیشنمایش bZ3 در اواخر سال ۲۰۲۱ با کانسپت bZ SDN ارائه و نسخهٔ تولیدی آن در اواسط سال ۲۰۲۲ برای بازار چین معرفی شد. این خودرو روی پلتفرم e-TNGA مشترک با bZ4X ساخته شده و از باطریهای لیتیوم آهن فسفات بیوایدی استفاده میکند.
شرکت برساوش که پیشازاین اقدام به واردات خودروهای مختلف تویوتا کرده و سدان لوین را در دو نسخه بنزینی و هیبریدی به دست خریداران رساند، حالا به دنبال عرضهٔ bZ3 است. این شرکت نمونههای سدان الکتریکی تویوتا را به ایران آورده و قصد دارد طی هفتههای آینده فروش آن را در سامانهٔ یکپارچهٔ خودروهای برقی آغاز کند.
نمای بیرونی bZ3 مطابق با زبان طراحی خودروهای الکتریکی تویوتا شکل گرفته است که اولین بار در bZ4X دیدیم. دماغهٔ تیز و چراغهای جلوی نسبتاً باریکی که توسط یک نوار به هم متصل شدهاند از ویژگیهای این زبان طراحی هستند. در پروفیل جانبی خودرو شاهد نمایی عضلانی هستیم که ستونهای مشکیرنگ، دستگیرههای در مخفی، گلگیرهای عقب برجسته و رینگهای آیرودینامیک ازجمله ویژگیهای قابلتوجه آن هستند. در عقب نیز چراغهای پیوسته با گرافیک جالبی را میبینیم که دنبالهٔ آنها تا روی گلگیرها کشیده شده است. جا پلاک خودرو هم داخل تورفتگی جالبی بالای سپر عقب تعبیه شده است.
بهطورکلی، bZ3 برای یک سدان الکتریکی از طراحی قابلقبولی برخوردار است و شباهتهایی به سدان گرانتر تویوتا کراون دارد. bZ3 با ۴,۷۲۵ میلیمتر طول، ۱,۸۳۵ میلیمتر عرض و ۱,۴۷۵ میلیمتر ارتفاع، سدانی در سگمنت کامپکت است درحالیکه کمی از کرولا بزرگتر و از کمری کوچکتر است. این خودرو با ضریب درگ ۰.۲۱۸ Cd طراحی بسیار آیرودینامیکی دارد. برای مقایسه، این ضریب برای تسلا مدل S برابر با ۰.۲۰۸ Cd است.
bZ3 از کابین منحصربهفردی بهره میبرد که طراحی متفاوتی با اکثر خودروهایی که تاکنون دیدهایم دارد. در اینجا داشبوردی ساده با دریچههای تهویه سراسری افقی را میبینیم که در میانهٔ آن یک نمایشگر عمودی بزرگ جای گرفته است. مقابل راننده با فاصلهٔ زیادی یک صفحه آمپر دیجیتالی کوچک به چشم میخورد که نزدیک به شیشهٔ جلو نصب شده و برخلاف اکثر خودروها، از بالای غربیلک فرمان قابلمشاهده است. به همین دلیل، غربیلک فرمان بهصورت مربع مانند طراحی شده و ارتفاعی پایینتر از حد معمول دارد. رو دریهای ساده و تریم برنزی هم از دیگر ویژگیهای داخلی این سدان ژاپنی هستند. البته در نمونههای وارداتی، تودوزی خاکستری ساده در کنار حجم زیاد پلاستیک روی داشبورد کمی حال و هوای ارزانقیمت و سطح پایینی ایجاد کرده است.
هرچند bZ3 حتی در نسخهٔ پایه هم امکانات خوبی را ارائه میکند اما برساوش قصد واردات نسخهٔ مجهزتر آن را دارد که از تجهیزاتی مثل سانروف برقی، سیستم تهویه دو منطقهای، ایربگهای پردهای، جانبی و زانو، نوربالای خودکار، کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری خودکار، سیستم تشخیص تابلوهای راهنمایی و رانندگی، دوربین ۳۶۰ درجه، گرمکن غربیلک فرمان، گرمکن صندلیهای جلو، شارژر بیسیم گوشی و… بهره میبرد. صندوق بار این سدان الکتریکی هم ۴۴۰ لیتر ظرفیت دارد.
bZ3 در دو نسخه مختلف با قدرت و شعاع حرکتی متفاوت تولید میشود که البته هردو از یک موتور الکتریکی در جلو استفاده میکنند. نسخهٔ پایه با نام الیت پرو، ۱۸۴ اسب بخار قدرت دارد و با باطری ۴۹.۹۲ کیلووات ساعتی ارائه میشود که طبق معیارهای CLTC چین، با هر بار شارژ کامل امکان پیمودن ۵۱۷ کیلومتر را فراهم میکند. نسخهٔ دوم اما که لایف پرو نام دارد، به موتور قویتری با ۲۴۵ اسب بخار قدرت مجهز است و از باطری بزرگتر ۶۵.۲۸ کیلووات ساعتی بهره میبرد. در این نسخه شعاع حرکتی خودرو به ۶۱۶ کیلومتر میرسد. گشتاور هردو مدل اما یکسان و برابر با ۳۰۳ نیوتن متر است.
با استفاده از شارژرهای سریع، از ۳۰ تا ۸۰ درصد از باطریهای هردو مدل ظرف ۲۷ دقیقه شارژ میشود اما با شارژرهای معمولی این کار برای مدل پایه ۷ ساعت و برای نسخهٔ قویتر ۹.۵ ساعت طول خواهد کشد. bZ3 الیت پرو ۱۷۱۰ کیلوگرم و لایف پرو ۱۸۴۰ کیلوگرم وزن دارد و حداکثر سرعت هردو مدل ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. هنوز بهطور دقیق مشخص نیست که برساوش کدام مدل را برای واردات انتخاب کرده است اما با توجه به ارزش گمرکی این خودرو، به نظر میرسد نسخهٔ قویتر لایف پرو را در ایران ببینیم.
قیمت تویوتا bZ3 در چین برای تیپ پایه الیت پرو از ۱۶۹,۸۰۰ یوآن معادل ۲۳,۸۸۰ دلار و برای لایف پرو از ۱۸۹,۸۰۰ یوآن معادل ۲۶,۷۰۰ دلار آغاز میشود. قیمت گرانترین نسخهٔ این خودرو هم به ۱۹۹,۸۰۰ یوآن معادل ۲۸,۱۰۰ دلار میرسد؛ بنابراین، اگر برساوش قصد واردات نسخهٔ لایف پرو را داشته باشد، با توجه به تعرفه واردات بسیار کمتر خودروهای برقی احتمالاً باید برای bZ3 در کشورمان قیمتی در حدود ۲.۵ تا ۳ میلیارد تومان را انتظار داشته باشیم.