0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
تیگارد ایکس ۳۵ یا بایک X35 سانیار موتور؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت در ایران

شرکت تازه تاسیس سانیار موتور، برای مونتاژ یک کراس‌اور چینی از گروه بایک (BAIC group) آماده‌ می‌شود. این خودرو، در کلاس شاسی‌بلندهای کامپکت، رقیب ام‌وی‌ام‌ X33 خواهد بود.

خودروسازی بیجینگ (Beijing Automotive Group) با نام اختصاری بایک (BAIC)، یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان چین است و رتبه‌ی ۲۰ جهان از نظر تیراژ تولید را در اختیار دارد. این مجموعه در سال ۱۹۸۵ با سرمایه‌گذاری مرسدس بنز و هیوندای تاسیس شد. برندهای فوتون و BAW زیرمجموعه‌ی بایک محسوب می‌شوند درحالی‌که بزرگ‌ترین خط مونتاژ مرسدس بنز در چین هم، متعلق به بایک است. هیوندای و مرسدس بنز، همچنان مالکان اصلی بایک باقی مانده‌اند.

 

تنوع محصولات بایک در بازار چین، انواع سواری، وانت، شاسی‌بلند و هاچبک با پیشرانه‌ی بنزینی و تمام برقی را شامل می‌شود. حدود ۱۵ سال پیش، خودروهای اقتصادی بایک، شامل سابرینا (E150) و X25 توسط دیار خودرو در ایران عرضه شدند اما موفقیت چندانی از نظر تجاری به دنبال نداشتند.

کراس‌اور  Senova X35  یا Beijing X3 که در ایران توسط سانیار موتور با برند تیگارد رونمایی شده است؛ یکی از جدیدترین خودروهای بایک محسوب می‌شود. طی سال‌های اخیر، بایک از نظر کیفیت فنی و طراحی، مشابه خودروسازان طراز اول چین مثل چری، چانگان، جیلی و بی‌وای‌دی نبوده اما با معرفی مدل‌های جدید مثل X35، گام‌های بلند برای پیشرفت را به خوبی نشان داده است.

طراحی بدنه و نمای بیرونی تیگارد ایکس ۳۵

در نمای اصلی X35، شباهت‌هایی به چند مدل کراس‌اور ساخت چانگان دیده می‌شود. ظاهرا بایک موفق شده است تا کپی‌کاری واضح از خودروهای جیپ که طی سال‌های قبل انجام داده بود، متوقف کند.

تیگارد ایکس35 سانیار موتور X35

چراغ‌های کشیده و اسپرت، با ادوات فلزی در وسط به هم وصل شده‌اند و ساختاری هماهنگ با لبه‌ی کاپوت دارند. جلوپنجره و حفره‌های طرفین سپر نیز، حس یک خودروی مدرن را برای X35 تقویت می‌کند. این خودرو از چراغ‌های LED برای روشنایی روز و مه‌شکن استفاده می‌کند تا فراتر از کراس‌اورهای اقتصادی ساخت چین به نظر رسد. هرچند که ادوات پلاستیکی در سرتاسر قسمت‌های پایین بدنه، نصب شده‌اند.

تیگارد ایکس35 سانیار موتور X35

در نمای جانبی، رینگ‌های ۱۷ اینچ و خطوط ملایم روی بدنه وجود دارند. شیب سقف و رینگ سیاه روی ستون انتهای بدنه، حالتی شبیه به یک کراس‌اور کوپه را برای تیگارد X35 فراهم کرده است. کشیدگی چراغ‌های جلو و عقب، در نمای جانبی به خوبی دیده می‌شود و همراه با ادوات نقره‌ای رنگ روی رکاب و قاب پنجره، ترکیب اسپرت دارند.

در پشت، می‌توان از چراغ‌های بزرگ به عنوان نکته‌ی مثبت در طراخی تیگارد رضایت داشت اما دیگر اجزا شامل درپوش صندوق و سپر پلاستیکی، تفاوت خاصی با دیگر شاسی‌بلندهای اقتصادی ساخت چین ندارند. حجم‌دهی بدنه در عقب، به خوبی انجام شده است و جایگاه مناسبی برای نصب پلاک وجود دارد.

تیگارد ایکس35 سانیار موتور X35

در مجموع، می‌توان از طراحی بدنه‌ی بایک X35 به عنوان یک شاسی‌بلند در کلاس خودروهای میان‌رده‌ی چینی رضایت داشت. این خودرو در بازار کشور سازنده، یک کراس‌اور ارزان‌قیمت محسوب می‌شود و زیبایی قابل قبول برای رقابت با دیگر تولیدات چینی را دارد.

ابعاد تیگارد ایکس ۳۵، شامل ۴۳۲۵ میلی‌متر طول، ۱۸۳۰ میلی‌متر عرض با ۱۶۴۰ میلی‌متر ارتفاع است.

طراحی داخلی و نمای کابین تیگارد ایکس ۳۵

شکل داشبورد، فرمان و کلیدهای کنترلی مقابل دسته‌دنده، چشم‌نواز و جوان‌پسند هستند. کابین بایک X35، مدرن و خلاقانه به نظر می‌رسد اما فاقد مواد باکیفیت است. این خودرو با فاصله‌ی محوری ۲/۷۵ متر، برای چهار سرنشین بالغ در ردیف جلو و عقب، فضای کافی فراهم می‌کند.

تیگارد ایکس35 سانیار موتور X35

سطح داشبورد، ظاهرا از پلاستیک خشک و ارزان‌قیمت ساخته شده است. بسیاری از ادوات نقره‌ای رنگ هم، فلزی نیستند. از سویی دیگر، طراحی صندلی‌ها و راحتی آن‌ها برای سرنشینان بالغ، بسیار خوب ارزیابی شده است. چیدمان کلیدها با دسته‌بندی مناسب انجام شده و برای استفاده‌ی کاربر، راه‌گشا هستند.

تیگارد ایکس35 سانیار موتور X35

روی داشبورد، نمایشگر لمسی ۸ اینچ وجود دارد. پشت فرمان هم، پنل تخت با مانیتور TFT برای ارتباط با کامپیوتر سفر نصب شده است. ساختار فرمان با کلیدهای مربوط به کروز کنترل، تماس تلفنی و سیستم صوتی نیز، قابل قبول به نظر می‌رسد. طراحی تودری برای تیگارد ایکس ۳۵، ترکیبی از پلاستیک و مواد نرم (مبله) است.

پیشرانه و تجهیزات فنی تیگارد X35

بایک ایکس ۳۵ از موتور توربوشارژ ۱/۵ لیتر استفاده می‌کند تا ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن‌متر گشتاور داشته باشد. این خودرو مجهز به گیربکس CVT اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی ۶ سرعته است.  براساس ادعای شرکت سازنده، میانگین مصرف سوخت X35 با استاندارد یورو۵، حدود ۷/۵ لیتر بنزین در صد کیلومتر خواهد بود.

تیگارد ایکس35 سانیار موتور X35

جزئیات فنی و آماری از توانایی‌های تیگارد X35 هنوز در دسترس نیست اما باتوجه به اطلاعات موجود، احتمالا سرعت‌گیری صفر تاصد کیلومتر برساعت ۱۱ ثانیه و نهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتر برساعت خواهد داشت.

امکانات رفاهی و ایمنی تیگارد X35

شاسی بلند کامپکت بایک، احتمالا در ایران با امکاناتی شامل سانروف و سقف پانوراما، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم کنترل پایداری ESP  و کنترل کشش TCS، دو کیسه هوا، سیستم پایش فشار باد تایرها  TPMS، دو کیسه هوا، سنسور عقب و دوربین پارک، کروز کنترل، ناوبری ماهواره‌ای، رابط بلوتوث و امکان ارتباط تلفنی روی فرمان، همراه صندلی‌های چرم به دست مصرف‌کنندگان خواهد رسید.

تیگارد ایکس35 سانیار موتور X35

تیگارد ، پنج ستاره از موسسه تست تصادف و ایمنی خودروهای چین CNCAP دریافت کرده است که البته از این نظر، تفاوتی با دیگر مدل‌های چینی موجود در بازار ایران ندارد.

پیش‌بینی قیمت تیگارد در ایران و مقایسه با رقبا

سانیار موتور هنوز اطلاعات دقیقی از قیمت تیگارد X35 برای بازار ایران منتشر نکرده است. مدل‌های مختلف این خودرو در کشورهای آرژانتین و مکزیک، ۱۰ تا ۱۴ هزار دلار قیمت دارند. نمونه‌ی رونمایی شده از بایک X35 در ایران، همراه جعبه‌دنده‌ی CVT و نمایشگر لمسی، نسخه‌ی نزدیک به فول محسوب می‌شود. با این شرایط، ضمن توجه به نرخ دلار در بازار آزاد، احتمالا تیگارد X35 با قیمتی حدود ۶۵۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان تحویل مشتری خواهد شد.

بعضی منابع خبری کشورمان، بایک X35 را در کلاس ام‌وی‌ام X22 و جک S3 با قیمتی حدود ۶۰۰ میلیون تومان توصیف کرده‌اند که البته نادرست به نظر می‌رسد؛ چراکه ابعاد و کلاس فنی این خودروها با تیگارد متفاوت است.

در بازار ایران، ام‌وی‌ام X33 مهم‌ترین رقیب تیگارد محسوب می‌شود. محصول مدیران خودرو، یکی از قدیمی‌ترین خودروهای چینی مونتاژ داخل است و سابقه‌ی بسیار خوبی از نظر خدمات گارانتی و تامین لوازم یدکی دارد. ایکس ۳۳ جدید با موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ، نسبت به بایک X35، کمی بزرگ‌تر است اما از نظر قدرت پیشرانه تفاوت خاصی ندارد.  ام‌وی‌ام X33 مدل ۱۴۰۱، هم‌اکنون با قیمت ۶۸۲ میلیون تومان پیش‌فروش می‌شود.