0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
کیا از کانسپت‌های جدید EV3 و EV4 برقی رونمایی کرد

شرکت کره‌ای کیا به تازگی از دو کانسپت برجسته و برقی با نام‌های EV3 و EV4 رونمایی کرده است.

برقی سازی قوای محرکه فرصتی در اختیار خودروسازان قرار داده است تا بتوانند محصولاتی مورد پسند بازار تولید کنند. اگرچه تولید محصولاتی پاک و سبز همواره قابل تقدیر خواهد بود اما همه خودروها نیازمند طراحی ظاهری جنجالی برای دستیابی به چنین هدفی نیستند. از جمله برندهایی که محصولاتی برقی با طراحی‌های نه چندان حاشیه‌ساز را ارائه می‌کند کیاست که به تازگی دو کانسپت EV3 و EV4 را معرفی کرده است. شاید در نگاه اول فکر کنید EV3 چیزی بیشتر از EV5 یا EV9 کوچک شده نیست اما این‌گونه نخواهد بود.

کانسپت کیا EV3 از طراحی داخلی هوشمندانه‌ای سود می‌برد به گونه‌ای که با تغییر وضعیت صندلی عقب می‌توانید یک دوچرخه یا اسکوتر برقی را حمل کنید. همچنین امکان شارژ آن با استفاده از ویژگی شارژ V2L وجود خواهد داشت. این خودروی مفهومی جزو چند کانسپت جدیدی است که کیا در مراسم ویژه‌ای در سئول کره جنوبی معرفی می‌کند. دیگر کانسپت ها شامل EV4 و نسخه تولیدی EV5 هستند. البته در این میان تنها EV3 است که می‌تواند راه‌حل حمل‌ونقل برقی و جمع‌وجور باشد.

ویژگی V2L که به آن اشاره کردیم در بین محصولات مدرن امروزی محبوبیت زیادی دارد. با استفاده از این تکنولوژی خودروی شما به یک باتری متحرک و بزرگ تبدیل می‌شود و با استفاده از آن می‌توانید وسایلی همچون لپ‌تاپ، لوازم‌خانگی و… را به‌صورت مستقیم شارژ کنید. در خودروهای برقی کیا و هیوندای معمولاً باید دستگاه خود را به یک آداپتور وصل کرده و با فشار یک دکمه از انتقال الکترون‌ها لذت ببرید. اگرچه هیوندای در حال حاضر اسکوتر یا دوچرخه برقی تولید نمی‌کند اما در سال‌های قبل وسایلی شبیه آن را معرفی کرده و گفته که به دنبال بررسی راه‌هایی برای ارائه راه‌حل‌های جدید حمل‌ونقل است.

اما هدف کیا از معرفی EV3 جذب خریداران جوان است و ویژگی V2L نیز بسیار کاربردی خواهد بود مخصوصاً اینکه دوچرخه‌های برقی در برخی بازارها فروش بالایی را ثبت کرده‌اند. البته این تنها ویژگی شاخص کانسپت کیا نیست زیرا در کابین خودرو یک میز کنسول وجود دارد که از میسلیوم ساخته شده است. میسلیوم ساختار ریشه مانند قارچ‌هاست و یکی از مدیران بخش طراحی این برند می‌گوید استفاده از میسلیوم باعث شده فرایندهایی که در طبیعت دیده می‌شوند شبیه‌سازی شوند. صورت عدم تولید EV3 در آمریکا، کره‌ای‌ها باید قید مشوق‌های مالیاتی ۷۵۰۰ دلاری را بزنند. به‌هرحال کانسپت EV3 در آینده به واقعیت بدل خواهد شد و احتمالاً موفقیت خوبی را تجربه خواهد کرد.

دومین محصول مفهومی کیا که به همراه EV3 معرفی شد EV4 نام دارد. در روزگاری که شاسی بلندها و کراس اورها کاملاً بازار را در اختیار گرفته‌اند شاید دیدن یک سدان جدید امری خوشحال کننده باشد. قطعاً در آینده‌ای برقی سدان های کلاسیک همچنان حضور خواهند داشت و در حال حاضر نیز محصولاتی همچون پولستار ۲، هیوندای آیونیک ۶، بی ام و i4 و البته تسلا مدل ۳ و مدل S را مشاهده می‌کنیم. کیا هم با معرفی EV4 نشان داده سدان ها را فراموش نکرده و امیدوار است حتی با چنین محصولی به موفقیت بالایی دست یابد.

کانسپت EV4 جزو محصولات جالب این برند در ماه‌های اخیر محسوب می‌شود. از نظر طراحی باید گفت این خودرو به شدت ما را به یاد کراس اور EV6 می‌اندازد هرچند ارتفاع کمتر و ابعاد کوچک‌تری دارد. البته این امر بدی نیست و ارتفاع EV4 نیز خیلی به زمین نزدیک نشده و همچنان شبیه کراس اورها است. در حقیقت از نظر طراحی باید به خودرویی همچون تویوتا کراون هیبرید یا حتی پولستار ۲ فکر کنیم. کیا همچنین در مراسم معرفی EV4 به استینگر نیز اشاره کرده و بنابراین این کانسپت را می‌توان جانشین معنوی استینگر دانست. کریم حبیب مدیر تیم طراحی کیا می‌گوید:

" نمای جلوی کانسپت EV4 کاملاً شبیه EV9 و EV5 است و چراغ‌های بلند و نازک با جلوپنجره ببری کیا طراحی جذابی را تشکیل داده‌اند. کاپوت خودرو که در واقع فضای بار جلو به شمار می‌رود با شیبی ملایم به سمت جلو حرکت کرده و در بخش عقب نیز شاهد طرحی هاچبک مانند هستیم. در مجموع طراحی ظاهری این خودرو را می‌توان تکامل یافته EV6 شاسی‌بلند دانست، طرحی که به یک سدان تبدیل شده است. مدیر طراحی کیا می‌گوید در توسعه این کانسپت فضای داخلی اولویت اصلی بوده است. ارتفاع زیاد از سطح زمین به طراحان اجازه داده تا کابینی با حداکثر فضا را در نظر بگیرند. حبیب خاطرنشان می‌سازد."

همان‌طور که می‌دانید فروش سدان ها در سال‌های اخیر کاهش یافته اما مدیران کیا می‌گویند بسیاری از مشتریان هنوز خواهان چنین خودروهایی هستند و با توجه به اینکه خودروهای الکتریکی تا سال ۲۰۳۰ سهم حدود ۴۰ درصدی از فروش خودرو در مقیاس جهانی را به خود اختصاص خواهند داد، بنابراین تمرکز روی چنین محصولاتی اهمیت دارد.

منبع : پدال