- abcd efgh ijkl mnop qrst uvwx yz
بازار هاچبک های داغ و مدرن با موفقیت یک خودرو یعنی فولکسواگن گلف GTI شکل گرفته است.
پیش از گلف نسخههای تیون شده از خودروهای خانوادگی همچون مینی کوپر S وجود داشته اما نسل اول گلف GTI تعریف کننده یک هاچبک داغ و مدرن بود. این خودرو پرفورمنس و هندلینگ خود را برای رقابت با برخی از محصولات اسپورت شاخص در آن دوره ترکیب کرده بود و انتخابی مناسب برای خانوادهها به شمار میرفت.
البته فولکسواگن هرگز برنامهای برای تولید نسخه داغ گلف پس از موفقیت محصولی کاملاً جدید که جایگزین بیتل دیفرانسیل عقب و سالخورده شده بود نداشت. در دهه ۷۰ میلادی وقوع بحران سوخت باعث شد خودروهای کممصرف اولویت بالاتری برای خریداران داشته باشند.
ولی چند سال پیش از آنکه گلف GTI چراغ سبز تولید را دریافت کند پروژهای داخلی کلید خورد. تا سال ۱۹۷۵ گلف GTI در نمایشگاه خودروی فرانکفورت معرفی گردید و از سال ۱۹۷۶ پای در جادهها گذاشت و مالکان دقیقاً همان چیزی را دریافت کردند که سه حرف GTI مخفف آن را به نمایش میگذاشتند.
نسخه تولیدی نسل اول گلف GTI به پیشرانه ۱.۶ لیتری ۱۰۸ اسب بخاری با تزریق سوخت مکانیکی، گیربکس ۴ سرعته دستی و تنظیمات شاسی متفاوت و سیستم تعلیق کم ارتفاع مجهز بود. این خودرو چسبندگی، هندلینگ و چابکیای را به نمایش گذاشت که تا سالها پس از آن نیز زبانزد خاص و عام بود.
این خودرو شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۹.۱ ثانیهای داشت که اگرچه با استانداردهای امروزی شتاب سریعی نیست اما تنها حدود ۲ ثانیه بیشتر از فراری دیتونا میباشد.
یکی دیگر از ویژگیهای شاخص این هاچبک اسپورت کیفیت و جزئیات بکار رفته در آن بود. نشان GTI و تریم قرمز نمادین جلوپنجره به همراه چراغهای جلوی گرد و ساعت روی داشبورد باعث شدند گلف GTI محصولی خاطرهانگیز باشد.
برخی از میراث گرانبهای گلف GTI حتی امروز و در نسل هشتم گلف GTI نیز دیده میشوند. این خودرو جایگاه بسیار خاصی در بازار داشته و آنچه که به مشتریان عرضه میکند تقریباً دستنخورده باقی مانده است.
اگرچه گلف GTI نسل اول نسبت به خودروهای مدرن امروزی محصولی سبکوزن بوده و تنها ۸۱۰ کیلوگرم وزن دارد اما هنوز هم باید پیشرانه را تحتفشار بگذارید تا پرفورمنس خوبی از آن به دست آید. البته سیستم تزریق سوخت باعث شده پدال گاز پاسخ خوبی داشته باشد و پیشرانه نیز به خوبی دور بگیرد.
اما همهچیز گلف GTI نسل اول به سرعت در خط مستقیم مربوط نمیشد. وزن پایین باعث شده شما هندلینگ خوبی را تجربه کنید. در واقع با خودرویی بسیار سبک و چابک طرف هستیم که با توجه به سن ۴۵ ساله خود به خوبی از پس پیچها برمیآید.
فرمان خودرو سنگینتر از هاچبک های مدرن امروزی بوده اما نسبت به آنها ارتباط بیشتری با راننده برقرار میکند.
یکی از ویژگیهای خاص گلف GTI مدیریت بخشهای مختلف توسط راننده است. فرمان سنگین خودرو هنوز هم بازخورد خوبی داشته و ترمزها نیز نیازمند فشار مضاعفی هستند اما این موضوع تنها زمانی دیده میشود که بیش از حد از ترمزها استفاده کنید.
پیشرانه و حس مکانیکی GTI به همراه تعویض دنده اندکی مبهم باعث شدهاند تجربه سواری خاصی به وجود آید. حتی امروزه و در دنیایی که پر از خودروهای توربو است GTI به حد کافی سریع حس میشود که دلیل آن وزن پایین است. به نظر میرسد تمامی قطعات و بخشهای خودرو به خوبی با یکدیگر کار میکنند و اینگونه حس میشود که طراحان و مهندسان به خوبی اهداف یکدیگر را درک کرده و باهم برای رسیدن به یک هدف کار کردهاند.
فولکسواگن گلف GTI نسل اول حدود نیمقرن سن دارد اما حتی امروز نیز محصولی خاص به نظر میرسد و به همین خاطر است که این کلاس را برای همیشه دگرگون کرده است.
مشخصات فولکسواگن گلف GTI نسل اول