0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
مقایسه جیپ گرند واگنییر L با اسکالید و نویگیتور، ناموزون و بی‌تناسب

در آمریکا، شاسی‌بلندهای فول سایز سه ردیف محبوبیت بالایی دارند و خریداران این خودروها به فضای فراوان برای بار و سرنشینان اهمیت زیادی می‌دهند. به همین دلیل، خودروسازان آمریکایی این شاسی‌بلندها را با ابعاد بسیار بزرگی تولید می‌کنند اما برای کسانی که حتی یک شاسی‌بلند ۵.۳ متری را هم کافی نمی‌دانند، نسخهٔ کشیدهٔ این خودروها هم ارائه می‌شود. به‌عنوان‌مثال، نسخهٔ کشیدهٔ شورلت تاهو با نام سابربن و نسخهٔ کشیدهٔ فورد اکسپیدیشن با نام اکسپیدیشن مکس بازار عرضه می‌شود. حال جیپ هم که چندی پیش با احیای واگنییر به رقابت با فورد و جنرال موتورز برخاست، حالا نسخهٔ کشیدهٔ این خودرو را در هردو نسخهٔ واگنییر و گرند واگنییر معرفی کرده است.

 

این نسخه‌های کشیده که با حرف L در انتهای نام خود شناخته می‌شوند، ۳۰ سانتیمتر طول بیشتری نسبت به نسخهٔ استاندارد دارند. این افزایش طول اما تناسب طراحی واگنییر و گرند واگنییر را بر هم زده و انتقاداتی را به دنبال داشته است. به همین دلیل، در ادامه گرند واگنییر L را با کادیلاک اسکالید ESV و لینکلن نویگیتور L مقایسه می‌کنیم تا ببینیم چرا جیپ برخلاف رقبای خود نتوانسته به‌خوبی و با تناسب این افزایش طول را روی شاسی‌بلند فول سایز خود اعمال کند.

در ابتدا بگوییم که هر سهٔ این خودروها حتی در نسخهٔ استاندارد هم بسیار بزرگ هستند. از این لحاظ، گرند واگنییر با ۵,۴۵۳ میلی‌متر، از همه بزرگ‌تر است و پس از آن اسکالید با ۵,۳۸۲ میلی‌متر در جایگاه دوم قرار می‌گیرد درحالی‌که نویگیتور با ۵,۳۳۴ میلی‌متر طول، کوچک‌ترین است. در نسخهٔ کشیده اما این ترتیب کمی جابجا می‌شود زیرا حالا اسکالید ESV با ۵,۷۶۶ میلی‌متر طول در صدر قرار می‌گیرد و گرند واگنییر L با ۵,۷۵۸ میلی‌متر به رتبهٔ دوم نزول می‌کند درحالی‌که نویگیتور L همچنان با ۵,۶۳۶ میلی‌متر طول از دو رقیب خود کوچک‌تر است.

اما بپردازیم به دلایل عدم تناسب در استایل جیپ گرند واگنییر L. همان‌طور که گفته شد، اسکالید ESV حتی طول بیشتری از این دارد و بنابراین دلیل این موضوع صرفاً طول زیاد نیست. شاید اصلی‌ترین دلیلی که موجب شده گرند واگنییر L بیش‌ازحد کشیده و بدقواره به نظر برسد، اندازهٔ کوچک رینگ‌ها و دهانهٔ گلگیرهای آن باشد. از سوی دیگر، اگر به نمای جانبی اسکالید ESV نگاه کنید خواهید دید که دهانهٔ بلند گلگیرها و اندازهٔ بزرگ رینگ‌ها توانسته تا حد زیادی از لحاظ بصری طول زیاد خودرو را خنثی کند. علاوه بر این، اوورهنگ عقب گرند واگنییر L هم در مقایسه با دو رقیب دیگر بیش‌ازحد کشیده به نظر می‌رسد که این هم تأثیر منفی روی ظاهر و تناسب خودرو گذاشته است.

بنابراین، باید گفت یکسان بود اندازهٔ رینگ‌های گرند واگنییر L با نسخهٔ استاندارد به ظاهر آن لطمه‌ای جدی وارد کرده است. دلیل بعدی این موضوع را هم می‌توان سطح کمتر پنجره‌ها نسبت به بدنه دانست که این مشکل در پنجرهٔ جانبی سوم بیشتر خود را نشان می‌دهد. این در حالی است که چنین مشکلی اصلاً در نویگیتور L و اسکالید ESV دیده نمی‌شود زیرا در این خودروها، ستون‌های B، C و D همگی مشکی‌رنگ هستند و پنجره جانبی سوم تقریباً ستون C را پوشانده است. این کار نمای یکدستی را در بالای بدنه ایجاد کرده و توانسته طول زیاد خودرو را کوتاه‌تر جلوه دهد. در گرند واگنییر L اما نه‌تنها همهٔ ستون‌ها همرنگ بدنه هستند بلکه ستون C پهن خودرو کاملاً خود را نشان می‌دهد. این باعث شده سطح فلزی بدنه بسیار زیاد به نظر برسد و اصطلاحاً توی ذوق بزند.

بااین‌حال، گرند واگنییر L بیشترین فضای بار را در مقایسه با رقبای خود دارد. صندوق بار این خودرو در هنگام باز بودن هر سه ردیف صندلی‌ها، ۱۲۵۰ لیتر ظرفیت دارد درحالی‌که این رقم در اسکالید ۱۱۷۵ لیتر و در نویگیتور ۱۰۲۰ لیتر است. البته عجیب اینکه در صورت خواباندن هردو ردیف صندلی‌های عقب، ظرفیت کلی بار جیپ به ۳۲۰۰ لیتر می‌رسد که از کادیلاک و لینکلن به ترتیب با ۴۰۴۵ لیتر و ۳۴۰۰ لیتر کمتر است.

از لحاظ پیشرانه هم برتری با گرند واگنییر L خواهد بود زیرا جیپ این نسخه را به پیشرانهٔ جدید ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی خود بنام هوریکین مجهز کرده که در اینجا ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۶۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. از سوی دیگر، نویگیتور یک پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو با ۴۴۰ اسب بخار قدرت دارد و اسکالید هم هنوز از همان موتور ۶.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی پوشراد با تنها ۴۲۰ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند. البته نسخهٔ اسپرت اسکالید V با پیشرانهٔ سوپرشارژ در راه است که می‌تواند همهٔ معادلات را تغییر دهد. از لحاظ مصرف سوخت، جیپ تخمین زده که این موتور جدید بین ۱ تا ۲ لیتر در هر صد کیلومتر مصرف سوخت کمتری نسبت به موتور ۶.۴ لیتری V8 خواهد داشت که در این صورت گرند واگنییر شش سیلندر می‌تواند خود را به دو رقیب دیگر نزدیک کند.

 

 

 

 

به‌طورکلی، هرچند گرند واگنییر L از لحاظ فضای بار و قدرت پیشرانه بر دو رقیب سنتی خود برتری دارد اما تناسبتان ظاهری آن اصلاً جالب از آب درنیامده است. شاید دلیل اصلی این موضوع کم‌تجربگی جیپ در زمینهٔ ساخت شاسی‌بلندهای فول سایز باشد زیرا جنرال موتورز و فورد سال‌ها است که در این بخش حضور دارند و چندین نسل از شاسی‌بلندهای فول سایز خود را روانهٔ بازار کرده‌اند اما واگنییر و گرند واگنییر پس از ۳۰ سال اولین تجربهٔ جیپ در این بخش محسوب می‌شود.

 

 

 

 

مقایسهٔ مشخصات فنی

 

جیپ گرند واگنییر L

کادیلاک اسکالید ESV

لینکلن نویگیتور L

فاصلهٔ محوری ۳,۳۰۲ میلی‌متر ۳,۴۰۶ میلی‌متر ۳,۳۴۳ میلی‌متر
طول ۵,۷۵۸ میلی‌متر ۵,۷۶۶ میلی‌متر ۵,۶۳۶ میلی‌متر
فضای بار پشت صندلی‌های ردیف سوم ۱۲۵۰ لیتر ۱۱۷۵ لیتر ۱۰۲۰ لیتر
فضای بار پشت صندلی‌های ردیف دوم ۲۵۱۵ لیتر ۲۶۶۵ لیتر ۲۲۵۵ لیتر
فضای بار پشت صندلی‌های ردیف اول ۳۲۰۰ لیتر ۴۰۴۵ لیتر ۳۴۰۰ لیتر
پیشرانه ۳.۰ لیتری I6 توئین توربو ۶.۲ لیتری V8 ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو
قدرت ۵۱۰ اسب بخار ۴۲۰ اسب بخار ۴۴۰ اسب بخار
گشتاور ۶۸۰ نیوتن متر ۶۲۳ نیوتن متر ۶۹۰ نیوتن متر
مصرف سوخت ۱۴.۲ لیتر ترکیبی حدودی ۱۴.۷ لیتر ترکیبی ۱۳.۰ لیتر ترکیبی