- abcd efgh ijkl mnop qrst uvwx yz
پس از پابان تولید پراید در سال ۱۳۹۹ عملا ساینا، کوییک و تیبا لقب ارزانترین خودروی صفر کیلومتر داخلی را به دوش میکشند. ساینا به نوعی فیس لیفتی از تیبا محسوب میشود. این محصول از سال ۱۳۹۵ با همان پلتفرم X200 وارد بازار شد و تولید آن تا کنون ادامه دارد. ساینا با دو تیپ S و EX به بازار عرضه میشود. در واقع تیپ S ساینا که در سال ۱۳۹۹ به بازار عرضه شد، فیس لیفت نسخه EX محسوب میشود. البته تولید ساینا EX در سال ۱۴۰۱ برای همیشه به پایان رسید.
طراحی خارجی ساینا S به طور کامل با نسخه EX متفاوت است و از چهره بهروزتری بهره میبرد. اما در کابین نسخه S ساینا تنها غربیلک فرمان، جلو آمپر و دکمههای کنترلی سمت چپ داشبورد است که نسبت به نسخه قبلی بهروز شده.
در جدول زیر میتوانید مشخصات فنی این دو خودرو را مشاهده کنید: (از آنجا که مشخصات فنی نسخه S و EX تقریبا هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند مشخصات فنی هر دو در یک ستون مشخص شده.)
ساینا S و EX | |
حجم موتور | ۱۵۰۰ سیسی |
قدرت | ۸۷ اسببخار |
گشتاور | ۱۲۸ نیوتنمتر |
شتاب صفر تا صد | ۱۲.۸ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت ترکیبی | ۷ لیتر به ازای صد کیلومتر |
حجم باک سوخت | ۴۱ لیتر |
جرم خالص | ۱۰۵۰ کیلوگرم |
گیربکس | ۵ سرعته دستی |
در جداول زیر لیست برخی از مزایا و معایب ساینا S و EX دندهای قابل مشاهده هستند:
مزایا ساینا S دندهای | معایب ساینا S دندهای |
چهره بهروز و نسبتا زیبا | کیفیت ساخت پایین |
کابین زیباتر نسبت به نسخه EX | شباهت فنی کامل با تیبا |
بازار خرید و فروش مناسب |
مزایا ساینا EX دندهای | معایب ساینا ساینا EX دندهای |
ایمنی بهتر نسبت به تیبا | کیفیت ساخت پایین |
فضای کابین و صندوف عقب (به نسبت ابعاد خودرو) | چهره نه چندان جذاب و بهروز |
امکانات رفاهی پایین |
در جدول زیر میتوانید قیمت ساینا S و EX دندهای را مشاهده کنید:
کارکرد | سال ساخت | قیمت | |
ساینا S دندهای | صفرکیلومتر | ۱۴۰۱ | ۴۱۰ میلیون تومان |
ساینا S دندهای | صفرکیلومتر | ۱۴۰۰ | ۴۰۰ میلیون تومان |
ساینا EX دندهای | صفرکیلومتر | ۱۴۰۱ | ۴۰۰ میلیون تومان |
ساینا EX دندهای | صفرکیلومتر | ۱۴۰۰ | ۳۹۰ میلیون تومان |
کوییک نیز مانند تیبا و ساینا بر روی همان پلتفرم همیشگی X200 ساخته شده. میتوان کوییک را به نوعی رقیب ۲۰۶ تیپ دو دانست. سال ۱۳۹۷ که این خودرو معرفی شد مردم آن را به نوعی نسخه هاچبک ساینا میدانستند. کوییک در چندین تیپ مختلف و با گیبرکسهای دستی و اتوماتیک به بازار عرضه میشود.
در جدول زیر مشخصات فنی کوییک دندهای قابل مشاهده است:
کوییک دندهای | |
حجم موتور | ۱۵۰۰ سیسی |
قدرت | ۸۷ اسببخار |
گشتاور | ۱۲۸ نیوتنمتر |
شتاب صفر تا صد | ۱۳ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت ترکیبی | ۷ لیتر به ازای صد کیلومتر |
حجم باک سوخت | ۴۱ لیتر |
جرم خالص | ۱۰۶۵ کیلوگرم |
گیربکس | ۵ سرعته دستی |
برخی از مزایا و معایب کوییک دندهای را میتوانید در جدول زیر مشاهده کنید:
مزایا کوییک دندهای | معایب کوییک دندهای |
ظاهری اسپرتتر و جوان پسندتر نسبت به ساینا و تیبا | سیستم تعلیق نامناسب |
بازار خرید و فروش پررونق | کیفیت ساخت پایین |
هزینه نگهداری پایین | عملکرد فنی نه چندان مناسب |
قیمت کوییک دندهای نیز در جدول زیر آمده:
کارکرد | سال ساخت | قیمت | |
کوییک دندهای | صفر کیلومتر | ۱۴۰۱ | ۴۰۰ میلیون تومان |
کوییک دندهای | صفر کیلومتر | ۱۴۰۲ | ۴۲۰ میلیون تومان |
نوبتی هم باشد نوبت سالخوردهترین خودرو لیست خودروهای صفر کیلومتر است. تولید تیبا از سال ۱۳۸۸ شروع و تا سال ۱۴۰۱ ادامه داشت. در طی این سالها نسخههای مختلفی از تیبا به تولید رسید که معمولا تفاوتهایشان با اضافه یا حذف شدن تنها یک ایربگ و… به پایان میرسید! تیبا به نوعی اولین فرزند پراید محسوب میشد. همانطور که مشخص است تیبا با همان موتور و پلتفرم همیشگی MP15 و X200 بازار میشد.
شاید از نظر برخی خرید تیبا با وجود امکان انتخاب خودروهایی نظیر ساینا S یا کوییک منطقی نباشد؛ اما اختلاف قیمت حدودا ۵۰ میلیون تومانی و قطعات یدکی ارزانتر ممکن است نظر این دسته از افراد را تغییر دهد.
در جدول زیر مشخصات فنی تیبا قابل مشاهده است:
تیبا | |
حجم موتور | ۱۵۰۰ سیسی |
قدرت | ۸۷ اسببخار |
گشتاور | ۱۲۸ نیوتنمتر |
شتاب صفر تا صد | ۱۳ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت ترکیبی | ۶.۹ لیتر به ازای صد کیلومتر |
حجم باک سوخت | ۴۱ لیتر |
جرم خالص | ۱۰۰۰ کیلوگرم |
گیربکس | ۵ سرعته دستی |
در جدول زیر برخی از مزایا و معایب تیبا را بخوانید:
مزایا تیبا | معایب تیبا |
قطعات ارزان | ظاهری قدیمی |
بازار خرید و فروش مناسب | کیفیت ساخت پایین |
عایق بندی ضعیف کابین |
قیمت تیبا را میتوانید در جدول زیر مشاهده کنید:
کارکرد | سال ساخت | قیمت | |
تیبا | صفر کیلومتر | ۱۴۰۱ | ۳۸۵ میلیون تومان |
تیبا | صفر کیلومتر | ۱۴۰۰ | ۳۶۵ میلیون تومان |
شاید از اینجا به بعد نیاز به توضیح چندانی نباشد زیرا خانواده خودروهای پژو بیش از ۲ دهه است که در خیابانهای کشورمان حضور دارند و تقریبا همه مردم از تمام نقاط ضعف و قوت این خودروها مطلع اند اما ما سعی میکنیم به طور خلاصه جدولی از مشخصاتی فنی و مزایا و معایب این خودروها ارائه کنیم.
مشخصات فنی سه خودرو پژو پارس، ۲۰۶ و ۴۰۵ را در جدول زیر مشاهده کنید:
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ | پژو ۲۰۶ تیپ ۲ | پژو ۴۰۵ | پارس LX | |
حجم موتور | ۱۶۰۰ سیسی | ۱۴۰۰ سیسی | ۱۸۰۰ سیسی | ۱۶۰۰ سیسی |
قدرت | ۱۰۴ اسببخار | ۷۵ اسببخار | ۱۰۰ اسببخار | ۱۰۸ اسببخار |
گشتاور | ۱۴۲ نیوتنمتر | ۱۱۸ نیوتنمتر | ۱۵۳ نیوتنمتر | ۱۴۲ نیوتنمتر |
شتاب صفر تا صد | ۱۱.۶ ثانیه | ۱۴.۱ ثانیه | ۱۱ ثانیه | ۱۳.۲ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت | ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت | ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت | ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت ترکیبی | ۶.۴ لیتر به ازای صد کیلومتر | ۶.۴ لیتر به ازای صد کیلومتر | ۹ لیتر به ازای صد کیلومتر | ۷.۵ لیتر به ازای صد کیلومتر |
حجم باک سوخت | ۵۰ لیتر | ۵۰ لیتر | ۷۰ لیتر | ۷۰ لیتر |
جرم خالص | ۱۰۵۴ کیلوگرم | ۱۰۲۵ کیلوگرم | ۱۱۰۰ کیلوگرم | ۱۱۶۵ کیلوگرم |
گیربکس | ۵ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی |
مزایا و معایب این سه خودرو را در جدول زیر بخوانید:
مزایا | معایب |
بازار خرید و فروش پر رونق | طراحی قدیمی |
فراروانی قطعات یدکی و تعمیرکار | قیمت غیر منطقی مخصوصا در نسخههای صفرکیلومتر |
مناسب برای سفر خانواده (از لحاظ ابعاد و قدرت) | کیفیت ساخت نسبتا پایین |
قیمت این سه خودرو در نسخههای دست دوم را در جدول زیر ببینید:
کارکرد | سال ساخت | وضعیت بدنه | قیمت | |
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ | ۱۳۰ تا ۲۰۰ هزار کیلومتر | ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ | یک یا چند لکه رنگ | ۳۰۰ تا ۴۲۰ میلیون تومان |
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ | ۱۰۰ تا ۱۶۰ هزار کیلومتر | ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ | یک یا چند لکه رنگ | ۳۰۰ تا ۴۱۰ میلیون تومان |
پژو ۴۰۵ | زیر ۱۲۰ هزار کیلومتر | ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷ | یک یا چند لکه رنگ | ۲۸۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان |
پژو پارس | ۱۲۰ تا ۲۰۰ هزار کیلومتر | ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۵ | یک یا چند لکه رنگ | ۳۱۰ تا ۴۳۰ میلیون تومان |
حتما بخوانید: مقایسه پژو پارس LX، سمند و پژو ۴۰۵ SLX
همانطور که همه میدانیم سمند تفاوت چندانی با خودرویی نظیر پژو ۴۰۵ ندارد زیرا هر دو خودرو از یک پلتفرم و در اکثر موارد از یک موتور استفاده میکنند و به همین دلیل برای جلوگیری از طولانی شدن مقاله فقط مشخصات فنی و مزایا و معایب این خودرو را خدمت شما ارائه میکنیم.
مشخصات فنی سمند XU7 در جدول زیر آمده است:
سمند XU7 | |
حجم موتور | ۱۸۰۰ سیسی |
قدرت | ۱۰۸ اسببخار |
گشتاور | ۱۵۳ نیوتنمتر |
شتاب صفر تا صد | ۱۳.۱ ثانیهمصرف |
حداکثر سرعت | ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت ترکیبی | ۸.۳ لیتر به ازای صد کیلومتر |
حجم باک سوخت | ۶۶ لیتر |
جرم خالص | ۱۲۲۰ کیلوگرم |
گیربکس | ۵ سرعته دستی |
برخی ازمزایا و معایب سمند XU7 را در جدول زیر مشاهده کنید:
مزایا سمند XU7 | معایب سمند XU7 |
کیفیت ساخت مناسب | طراحی کسل کننده |
فراروانی قطعات یدکی و تعمیرکار | کابین قدیمی |
سیستم تعلیق مناسب | مصرف سوخت |
قیمت سمند XU7 دست دوم را در جدول زیر ببینید:
کارکرد | سال ساخت | وضعیت بدنه | سال ساخت | |
سمند XU7 | ۹۰ تا ۱۵۰ هزار کیلومتر | ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۶ | یک لکه رنگ | ۳۰۰ تا ۴۲۰ میلیون تومان |
همشه پراید و تیبا و… جزو ارزانترین خودروهای بازار ایران بودهاند و تقریبا تمام ایران حداقل یکبار مالک یکی از این خودروها بودهاند! مطمئنا اگر پراید نبود هیچ یک از این خودروها وجود نداشتند. در واقع پراید بزرگ خاندان و پسر ارشدش تیبا است و کوییک و ساینا نوههای این دو محسوب میشوند!
از آنجا که بالاتر به بررسی مشخصات فنی و مزایا و معایب کوییک، ساینا و تیبا پرداختیم، در جداول زیر فقط مشخصات فنی و مزایا و معایب پراید را نمایش میدهیم.
پراید ۱۳۱ | |
حجم موتور | ۱۳۰۰ سیسی |
قدرت | ۷۱ اسببخار |
گشتاور | ۱۰۸ نیوتنمتر |
شتاب صفر تا صد | ۱۳.۴ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت ترکیبی | ۶.۴ لیتر به ازای صد کیلومتر |
حجم باک سوحت | ۴۰ لیتر |
جرم خاص | ۹۱۵ کیلوگرم |
گیربکس | ۵ سرعته دستی |
مزایا پراید | معایب پراید |
قیمت پایین | کیفیت افتضاح |
بازار دست دوم | امنیت بسیار پایین |
ارزان بودن قطعات یدکی | کولر ضعیف |
در جدول زیر میتوانید قیمت این ۴ خودرو را در نسخههای کارکرده مشاهده کنید:
سال ساخت | کارکرد | وضعیت بدنه | قیمت | |
پراید ۱۳۱ | ۱۳۹۹ | زیر ۴۰ هزار کیلومتر | بدون رنگ | ۲۸۰ تا ۳۲۰ میلیون تومان |
تیبا | ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ | زیر ۵۰ هزار کیلومتر | بدون رنگ | ۲۹۰ تا ۳۷۰ میلیون تومان |
کوییک | ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ | زیر ۵۰ هزار کیلومتر | بدون رنگ | ۲۹۰ تا ۳۷۰ میلیون تومان |
ساینا | ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ | بین ۳۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر | معمولا یک یا چند لکه رنگ | ۲۸۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان |
شاید ریو تنها خودرو غیرایرانی (البته بماند که سالیان سال در ایران و با قطعات داخلی مونتاژ میشد!) این لیست باشد. کیآ محصول ریو خود را در سال ۲۰۰۰ به عنوان جایگزین پراید معرفی کرد اما قیمت این خودرو در ایران به گونهای رقم خودرو که هیچ وقت نتوانست از لحاظ قیمتی با پرابد رقابت کند. ریو از سال ۱۳۸۴ به مدت ۷ سال بر روی خط تولید سایپا قرار داشت. سایپا این خودرو را در دو نسخه دندهای و اتوماتیک به بازار عرضه کرد. تا سال ۹۰ اوضاع برای ریو بسیار خوب بود و مردم استقبال خوبی از این خودرو میکردند تا سرانجام در آن سال استفاده از کیسه هوا اجباری شد و به همین دلیل شرکت از ادامه تولید این خودرو منصرف شد.
در جدول زیر مشخصات فنی ریو را مشاهده میکنید:
کیا ریو دندهای | |
حجم موتور | ۱۵۰۰ سیسی |
قدرت | ۹۸ اسببخار |
گشتاور | ۱۳۵ نیوتنمتر |
شتاب صفر تا صد | ۱۱.۳ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت ترکیبی | ۷ لیتر به ازای صد کیلومتر |
حجم باک سوخت | ۴۵ کیلوگرم |
جرم خالص | ۱۱۰۹ کیلوگرم |
گیربکس | ۵ سرعته دستی |
برخی از مزایا و معایب ریو در جدول زیر آمده:
مزایا ریو | معایب ریو |
کیفیت مناسب | طراحی نه چندان جذاب |
هماهنگی موتور و گیربکس | کابین قدیمی |
شتاب و کشش مناسب | رینگهای کوچک |
قیمت کیا ریو کارکرده را در جدول زیر مشاهده کنید:
کارکرد | وضعیت بدنه | سال ساخت | قیمت | |
کیا ریو دندهای | بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار کیلومتر | معمولا یک لکه رنگ | ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱ | ۳۳۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان |
البته در بازه قیمتی ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان خودروهایی نظیر زانتیا، هیوندای ورنا و… نیز با کارکردهای بسیار بالا و سلامت فنی پایین قابل خرید هستند و به همین دلیل از لیست ما حذف شدند.