0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
گرامی‌داشت یکی از جذاب‌ترین خودروهای دهه ۸۰ میلادی، آستون مارتین ویراژ ۶.۳

خانه تاریخچه برند مشهور انگلیسی، «آستون‌مارتین ورکس»، سی‌امین سالگرد تولید یکی از خاطره‌انگیزترین خودروهای کوپه این شرکت، آستون‌مارتین‌های ویراژ و ویراژ ولانته ۶.۳ لیتری، را گرامی داشته است. این نسخه از ویراژ در سال ۱۹۸۹ به‌صورت جهانی به فروش می‌رسید و به‌عنوان یک نسخه بهتر از نمونه عادی ۵.۳ لیتری رونمایی شده بود. نسخه ۶.۳ لیتری حاصل تلاش بخش خدمات‌دهی مشتریان در اوایل سال ۱۹۹۲ بود که امروزه به نام آسوت‌مارتین ورکس شناخته می‌شود.

قدرت بیشتر برای عملکرد بهتر

آستون‌مارتین با پیشگیری روند «More is More» (بیشتر برابر بیشتر است)، ویراژ ۶.۳ را به‌عنوان یکی از تواناترین خودروهای اسپرت زمانه‌اش خلق کرد؛ منظور از این عبارت یادشده، قدرت بیشتر برای رسیدن به عملکرد بهتر است. این خودرو درکنار فنربندی مناسب و ترمزهای قابل‌تامل، از تغییرات ظاهری مطلوبی نیز سود می‌جست تا خودرودوستان بتوانند تفاوت آن را با نمونه عادی تشخیص دهند.

ریشه آفرینش ویراژ ۶.۳ به تاریخچه حضور آستون‌مارتین در رقابت‌های موتوراسپرت باز می‌گردد. آستون‌مارتین پس از یک وقفه طولانی ۲۵ ساله سرانجام در اواخر دهه ۸۰ میلادی به عرصه مسابقات بازگشت. بریتانیایی‌ها با استفاده از خودروی AMR1 در گروه خودروهای C «مسابقات قهرمانی پروتوتایپ‌های اسپرت جهان» در سال ۱۹۸۹ به رقابت پرداختند. برنامه موتوراسپرت این شرکت باعث شد تا مهندسان این خودروساز به فکر توسعه موتور ۵.۳ لیتری خود و جایگزینی آن با یک نمونه ۶.۳ لیتری شوند. در آن زمان، ویراژ V8 با موتور ۵.۳ لیتری به فروش می‌رسید؛ بنابراین قدم بعدی آستون‌مارتین، ارائه یک نسخه ۶.۳ لیتری از این خودرو بود.

موتوری که نقش یک ستاره سینما را بازی می‌کرد

نسخه ۵.۳ لیتری ویراژ کوپه با موتور V8 خود حدود ۳۳۰ اسب بخار انگلیسی را در دور ۵,۳۰۰rpm دردسترس راننده قرار می‌داد. گشتاور آن نیز ۴۷۰ نیوتن متر بود که در دور ۴,۰۰۰rpm به حداکثر مقدار خود می‌رسید. این اعداد و ارقام در آن سال‌ها چندان عادی نبودند؛ اگر یک کوپه از چنین عملکردی سود می‌برد، حتما یک خودروی اسپرت به شمار می‌رفت.

تغییرات و بهبودهای موتوری واقعا چشمگیر بودند؛ آستون‌مارتین برای به‌روز نگه‌داشتن کوپه دوست‌داشتنی خود، نسخه ۶.۳ لیتری‌اش را روانه بازار کرد که قاعدتا از نسخه اصلی قدرتمندتر بود. این موتور جدید، ۵۰۰ اسب بخار انگلیسی قدرت داشت که در دور ۶,۰۰۰rpm دردسترس راننده قرار می‌گرفت. ۶۴۳ نیوتن متر گشتاور نیز در دور ۵,۸۰۰rpm با تمام توان چرخ‌های عقب را می‌چرخاند. گفتنی است که حدود ۵۳۶ نیوتن متر از این گشتاور از دور ۲,۵۰۰rpm دردسترس راننده بود که یک نمودار ارائه خطی گشتاور را فراهم می‌کند.

این خودرو ۴,۷۳۷ میلی‌متر طول و ۱۹۶۹ کیلوگرم وزن داشت و قادر بود درعرض ۵.۱ ثانیه از ۰ به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. برای گذر از مرز ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت نیز تنها به ۱۱.۵ ثانیه زمان نیاز داشت تا نهایتا به حداکثر سرعت ۲۳۳ کیلومتر بر ساعت برسد.

موتور ۶.۳ لیتری ویراژ از پیستون‌های مسابقه‌ای، میل گاردان، سرسیلندر و ورودی‌های هوا جدید سود می‌جست که همه ساخت شرکت مشهور کازورث بودند. این بهینه‌سازی‌ها درکنار سیستم تزریق سوخت تناوبی «وبر/آلفا»، سیستم مدیریت موتور بازتنظیم‌شده و کاتالیست‌های اگزوز ویژه به انجام وظیفه می‌پرداختند.

فنربندی و ترمز

از آنجا ویراژ ۶.۳ لیتری قدرت به‌مراتب بیشتری از برادر کوچک‌تر خود داشت، آستون‌مارتین مجبور بود تا سیستم تعلیق و ترمزهای آن را نیز تقویت کند. فنرها محکم‌تر از قبل شده‌اند و ویژگی‌های دیگری چون میراگرهای اختصاصی، میل ضدلغزش بزرگ‌تر برای محور جلو و استفاده از سیستم مشابه برای محور عقب اشاره کرد.

رینگ‌های ویراژ ۶.۳ ساخت «OZ» بودند و درون تایر ۲۸۵/۴۵ «گودیِر» ایگل قرار می‌گرفتند. تمام ترمزهای این خودرو دیسکی با شعاع ۱۴ اینچ بودند تا بتوانند آن را از سرعت ۲۳۳ کیلومتر بر ساعت متوقف کنند. این ترمزها که بزرگ‌ترین دیسک‌های موجود در یک خودروی جاده‌ای محسوب می‌شدند، راه خود را از AMR1 به درون ویراژ پیدا کرده بودند و درکنار یک سیستم ضدقفل ۴ کانالی به انجام‌وظیفه می‌پرداختند.

۶.۳ لیتری حجم موتور و یک دنیا خاطره

آستون‌مارتین برای بهبود ویراژ ۶.۳ تنها به موتور و اجزای دینامیکی بسنده نکرد و ظاهر آن را نیز زیباتر از قبل کرد. ورودی عمیق‌تر هوا در جلو، لب‌آویز بزرگ‌تر عقب و اسپویلر بهتر از این دسته تغییرات بودند. کابین خودرو نیز همچنان آرامش و متانت یک خودروی لوکس را به سرنشینانش گوش‌زد می‌کرد. ازجمله آپشن‌های داخلی ویراژ ۶.۳ می‌توان به پخش‌کننده مینی‌دیسک، رِسیوِر مینی‌تلویزیون و پایشگر سرنشینان صندلی‌های عقب اشاره کرد که همگی در زمان خود به‌روزترین‌ها محسوب می‌شدند.

قیمت نسخه عادی ویراژ در سال ۱۹۹۲ حدود ۱۴۰ هزار پوند بود؛ بنابراین آستون‌مارتین ویراژ ۶.۳ را با نرخ ۲۰۰ هزار پوندی به فروش رساند. معلوم نیست بریتانیایی‌ها درکل چه تعداد ویراژ تولید کردند اما مشخص است که این شرکت درطول دو سال موفق به تولید ۶۰ عدد ویراژ ۶.۳ شد. با وجود اینکه تولیدات کلی این مدل نامعلوم است اما تاثیر آن بر برند و مشتریانش، کاملا روشن و آشکار است.

آستون‌مارتین در سال ۱۹۹۲، ۴۶ ویراژ به فروش رساند که تعداد قابل‌توجهی از آن‌ها تحت مرکز خدمات مشتریان (آسوت‌مارتین ورکس امروزی) و در طی ۱۲ هفته کاری به نسخه ۶.۳ لیتری ارتقا یافتند. تاریخ‌شناس آستون‌مارتین، «استیو وادینگام»، می‌گوید:

ویراژ و ویراژ ولانته ۶.۳ لیتری در زمانی چالش‌برانگیز وارد چرخه تولید شد. آستون‌مارتین در دهه ۸۰ میلادی یک پیشرفت خوب را تجربه کرد اما با مشکلات اقتصادی جامعه در دهه ۹۰ و فروش سخت‌تر از همیشه ناشی از آن روبه‌رو شد.

ارائه چنین طرح سرشار از نبوغی توسط تیم خدمات مشتریان نه‌تنها یک موج مثبت رسانه‌ای برای برند ایجاد کرد، بلکه به مشتریان وفادارمان این امکان را داد تا از فرصت مالکیت یک خودروی مهم با پیشینه موتوراسپرت بهره‌مند شوند.

مدیر آستون‌مارتین ورکس، «پاول اِسپایِر»، در پروژه ساخت ویراژ ۶.۳ لیتری دست داشته و آن را این‌گونه توصیف می‌کند:

ویراژ ۶.۳ لیتری یک نمونه فوق‌العاده از توانایی‌های دپارتمان آستون‌مارتین ورکس بوده و هست.

این خودرو در «نیوپورت» به‌خوبی بازمهندسی و بازطراحی شد و یک نمونه واقعی از نبوغ و دورنمای تجارت آستون‌مارتین است. من هم هیجان‌زده هستم و هم شوکه شده‌ام؛ چراکه امروز درحال گرامی‌داشت سی‌امین سالگرد ساخت این ستاره درسال ۲۰۲۲ هستیم.