- abcd efgh ijkl mnop qrst uvwx yz
این روزها به دلیل محبوبیت کراساوورها، خودروسازان آمریکایی تقریباً همهٔ سدانهای خود را حذف کردهاند اما این شرکتها سابقهای طولانی در ساخت سدانهای بزرگ دارند. از دههٔ ۶۰ تا اوایل دههٔ ۸۰ میلادی دوران اوج این ماشینها بود و سدانهای عظیمالجثهای در جادههای آمریکا حکمرانی میکردند. این قایقهای جادهای که با کروم و وینیل پوشیده شده بودند، لاستیکهای دورسفید داشتند و از پیشرانههای حجیم V8 نیرو میگرفتند، بزرگترین بزرگترینها بودند. حال در این مطلب میخواهیم ۱۰ نمونه از این دایناسورها را معرفی کنیم. اینها بزرگترین سدانهای آمریکایی تاریخ هستند که کوچکترین آنها ۵.۶ متر طول دارد.
۱۰-شورلت ایمپالا ۱۹۷۳
طول: ۵.۶۵ متر
کوچکترین سدان این لیست ۵,۶۵۷ میلیمتر طول دارد که حتی از جدیدترین نسل مرسدس بنز S کلاس هم نزدیک به ۲۰ سانتیمتر بیشتر است! این ماشین نسل پنجم شورلت ایمپالا است که در سال ۱۹۷۰ به بازار آمد و یکی از پرفروشترین محصولات جنرال موتورز بود. موتور استاندارد این نسل ایمپالا یک نمونهٔ ۵.۷ لیتری V8 با ۱۴۵ اسب بخار قدرت بود اما کسانی که قدرت بیشتری میخواستند میتوانستند موتور ۷.۵ لیتری V8 را با ۲۴۵ اسب بخار قدرت انتخاب کنند.
۹-دوج رویال موناکو ۱۹۷۷
طول: ۵.۷۳ متر
دوج رویال موناکو برای کسانی طراحی شده بود که به دنبال خودرویی مقرونبهصرفه ولی با کمی تجمل بودند. این ماشین در داخل با صندلیهای وینیلی استاندارد و در بیرون با چراغهای مخفی افراد را تحت تأثیر قرار میداد. نسل سوم موناکو که در سال ۱۹۷۴ به بازار آمد، روی پلتفرم C-Body کرایسلر ساخته شده بود و در انواع مختلف سدان، کوپه و استیشن به تولید میرسید.
۸-مرکوری مارکویس ۱۹۶۹
طول: ۵.۸۲ متر
مرکوری برند میان ردهٔ فورد بود که محصولات آن بالاتر ساختههای فورد و پایینتر از لینکلن قرار میگرفتند. سدان پرچمدار مرکوری در دهههای ۶۰ تا ۸۰ مدل مارکویس بود که نسل دوم آن در سال ۱۹۶۹ به بازار آمد. در سال ۱۹۷۲ برای این نسل پیشرانهٔ بزرگ ۷.۵ لیتری V8 ارائه شد که ۲۲۴ اسب بخار قدرت و ۴۶۴ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد.
۷-کادیلاک دویل ۱۹۷۴
طول: ۵.۸۶ متر
دویل که یکی از محبوبترین و پرفروشترین محصولات کادیلاک محسوب میشد، برای سال ۱۹۷۱ بهطور کامل بازطراحی شد و با نسل چهارم به بازار آمد. دویل در این نسل به خودروی واقعاً عظیمی تبدیل شده بود و لقب کشتی جادهای برازندهٔ آن بود. این ماشین از تجهیزات فراوانی هم برخوردار بود که برای آن زمان فوقالعاده بودند. بهعنوانمثال، دو ایربگ جلو و کنترل کشش برای دویل قابل سفارش بودند.
۶-الدزمبیل ناینتیایت ۱۹۷۴
طول: ۵.۹۰ متر
یکی دیگر از غولهای بزرگ دورهٔ C-Body جنرال موتورز الدزمبیل ناینتیایت یا ۹۸ بود. هرچند الدزمبیل در سال ۲۰۰۴ تعطیل شد اما در دههٔ ۷۰ میلادی روزهای شکوه خود را سپری میکرد. دلیل این شکوه را میتوانید در خودروهایی مثل همین ناینتیایت ۱۹۷۴ ببینید که علاوه بر ابعاد عظیم، برخورداری از پیشرانهٔ ۷.۵ لیتری V8 الدزمبیل بنام راکت هم به اعتبار و شکوه آن افزوده بود.
۵-کرایسلر نیویورکر ۱۹۷۸
طول: ۵.۹۱ متر
در اواخر دههٔ ۷۰ سدانهای آمریکایی به بزرگترین حد خود رسیدند. یکی از این هیولای غولپیکر نسل نُهم کرایسلر نیویورکر بود که در سال ۱۹۷۴ معرفی و تا سال ۱۹۷۸ تولید شد. این خودرو روی پلتفرم C-Body کرایسلر ساخته شده بود که در بسیاری از دیگر خودروهای این لیست هم مورداستفاده قرار میگرفت. نیویورکر بهصورت استاندارد با یک پیشرانهٔ ۶.۶ لیتری V8 عرضه میشد و یک نمونهٔ ۷.۲ لیتری هم برای آن قابل سفارش بود.
۴-لینکلن کانتیننتال ۱۹۷۷
طول: ۵.۹۲ متر
لینکلن بهعنوان رقیب مستقیم کادیلاک و ایمپریال، در سال ۱۹۷۰ پس از نُه سال سرانجام نسل پنجم سدان پرچمدار کانتیننتال را روانهٔ بازار کرد. این نهنگ عظیم آمریکایی حالا بزرگتر از همیشه شده بود و در سال ۱۹۷۷ نیز با اضافه شدن سپرهای جدید برای مطابقت با قوانین ایمنی، طول آن به ۵,۹۱۸ میلیمتر رسید و به درازترین سدان در تاریخ فورد تبدیل شد. در آن زمان طبق قانون جدید، سپر خودروها میبایست در برابر برخوردی با سرعت ۸ کیلومتر بر ساعت مقاومت میکرد.
۳-بیوک الکترا ۱۹۷۵
طول: ۵.۹۳ متر
نسل چهارم بیوک الکترا که در سال ۱۹۷۱ معرفی شد، در طول سالها همواره درازتر شد تا اینکه نهایتاً طول آن در سال ۱۹۷۵ به ۵,۹۲۸ میلیمتر رسید و به یکی از بزرگترین هیولاها در جادههای آمریکا تبدیل شد. به گفتهٔ بیوک، این سدان غولپیکر مخصوص کسانی بود که میخواستند بدون خودنمایی با یک ماشین لوکس رانندگی کنند. البته متأسفانه قدرت پیشرانهٔ ۷.۵ لیتری الکترا در سال ۱۹۷۵ به خاطر محدودیتهای تولید آلایندگی و مصرف سوخت به تنها ۲۰۵ اسب بخار کاهش یافت.
۲-کادیلاک فلیتوود ۱۹۷۴
طول: ۵.۹۳ متر
فلیتوود برای دههها سدان پرچمدار کادیلاک بود و نهایت تجمل و امکانات زمان خود را ارائه میکرد. نسل دهم این ماشین که روی پلتفرم C-Body جنرال موتورز مشترک با بیوک الکترا و الدزمبیل ناینتیایت ساخته شده بود و در سال ۱۹۷۱ معرفی شد، از همیشه بزرگتر و لوکستر شده بود. طول این نسل در سال ۱۹۷۴ به ۵,۹۳۶ میلیمتر رسید. در این سال همچنین پیشرانهٔ عظیم ۸.۲ لیتری هم برای فلیتوود ارائه شد که بزرگترین موتور V8 تاریخ کادیلاک محسوب میشد.
۱-ایمپریال لبارون ۱۹۷۳
طول: ۵.۹۸ متر
این پایان سفر حماسی ما است زیرا به درازترین سدان در کل تاریخ خودروسازی آمریکا رسیدیم. این خودرو نسل چهارم ایمپریال لبارون است که در سال ۱۹۶۹ معرفی شد اما در سال ۱۹۷۳ طول آن به ۵,۹۷۷ میلیمتر رسید و کشیدهترین سدان آمریکایی لقب گرفت. ایمپریال برند لوکس کرایسلر بود که در سال ۱۹۵۵ بهطور مستقل برای رقابت با کادیلاک و لینکلن ایجاد شد اما تحریمهای نفتی و قوانین آلایندگی موجب نابودی این برند آمریکایی در ۱۹۷۵ شدند.