- abcd efgh ijkl mnop qrst uvwx yz
تویوتا iQ که در ایالاتمتحده با نام سایون iQ عرضه میشد، خودروی شهری بسیار جالبی بود هرچند که در طول عمر کوتاهش هرگز به فروش بالایی دست پیدا نکرد. ابعاد جمعوجور و کابین چهارنفرهٔ iQ آن را به خودروی ایدهآلی برای ترددهای شهری تبدیل میکرد اما یکی از مالکین این خودرو بنام «اریک استورز» قصد استفادهٔ بسیار متفاوتی از آن داشته و iQ خود را با استفاده از شاسی نسل دوم سوزوکی گرند ویتارا به یک کوچولوی آفرودی توانمند تبدیل کرده است.
این پروژه که سایوکی iQ 4×4 (ترکیب سایون و سوزوکی) نام گرفته، با یک سایون iQ مدل ۲۰۱۲ آغاز شده که با کل شاسی نردبانی و متعلقات فنی سوزوکی گرند ویتارا مدل ۲۰۰۰ پیوند زده شده است. برای هماهنگی این شاسی با بدنهٔ کوچک iQ استورز مجبور شده طول شاسی سوزوکی را کوتاه کند و ۴۴۵ میلیمتر از فاصلهٔ محوری و ۴۰۶ میلیمتر از اوورهنگ عقب آن را برش دهد. برای اینکه متوجه اختلاف اندازهٔ این دو خودرو شوید بهتر است بدانید که نسخهٔ پنجدر نسل دوم گرند ویتارا ۴,۱۳۵ میلیمتر طول داشت درحالیکه طول سایون iQ تنها ۳,۰۵۱ میلیمتر است. علاوه بر این، داخل سایون هم با کنسول مرکزی سوزوکی ترکیب شده و کار بسیار سخت در این بخش ترکیب سیمهای دو خودرو بوده تا تجهیزات رفاهی سوزوکی مثل تهویه مطبوع، بخاری، چراغها، پنجرههای برقی و… بهدرستی کار کنند.
بخش مهمتر این پروژه اما قرار دادن پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری V6 سوزوکی در سینهٔ این تویوتا کوچک بوده است. این موتور ۱۵۵ اسب بخار قدرت دارد که این نیرو از طریق یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک با شیفتر دستی به هر چهارچرخ منتقل میشود. برای انتقال قدرت به محور جلو، استورز از قطعات یک جیپ گرند چروکی مدل ۱۹۹۸ استفاده کرده و قطعات انتقال نیرو به محور عقب را هم بهصورت سفارشی ساخته است. درنهایت، باک سوخت آلومینیومی ۵۶ لیتری خودرو نیز باید از بخش زیرین صندلی راننده جابجا میشد.
برای افزایش تواناییهای آفرود این ماشین پیوندی، استورز آن را به یک کیت افزایش ارتفاع ۷۶ میلیمتری با فنرهای پیچشی به همراه اکسلهای جدید در جلو و عقب با قفل کننده مجهز کرده است. مهمتر از این اما انتخاب رینگهای ۱۷ اینچی بجای نمونههای استاندارد ۱۵ اینچی است که با لاستیکهای بزرگ ۳۱ اینچی پوشیده شده و iQ را شبیه یک تراک پا گنده کردهاند. ازجملهٔ آخرین اقداماتی که روی این خودرو انجام شده نیز میتوان به نصب یک نوار LED در جلو و یک پرچم آفرودی در عقب اشاره کرد.
هرچند شاید فاصلهٔ زیاد از زمین و فاصلهٔ محوری کوتاه ترکیب چندان مناسبی برای رانندگیهای بزرگراهی نباشد اما به نظر میرسد سایوکی iQ 4×4 خودروی توقفناپذیری در آفرود، بالا رفتن از صخرهها و عبور از تپههای شنی باشد. این پروژه در آگوست سال ۲۰۲۰ تکمیل شده و از آن زمان، خودرو بیش از ۸ هزار کیلومتر را در آنرود و آفرود طی کرده است. به گفتهٔ مالک، کل هزینهٔ این پروژه بین ۷,۵۰۰ تا ۸ هزار دلار بوده که شامل قیمت دو خودرو به همراه تمام قطعات موردنیاز میشود. هرچند این هزینه خیلی اندک به نظر میرسد اما باید ۹۰ ساعت کار برای انجام این پیوند و مهارتهای موردنیاز برای انجام چنین کاری را هم به آن اضافه کرد.