0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
ولتا زیرو، کامیونی الکتریکی با تکنولوژی‌های نوین

استارت آپ سوئدی ولتا تراکس از کامیون تمام الکتریکی و ۱۶ تنی زیرو رونمایی کرد. این کامیون از سال ۲۰۲۲ در بریتانیا تولید خواهد شد.

ولتا از این کامیون به عنوان اولین محصول تجاری ۱۶ تنی، الکتریکی و هدفمند برای توزیع بسته‌ها نام برده است. طبق گفته‌ها این کامیون شعاع حرکتی ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتری خواهد داشت.

ولتا زیرو بجای استفاده از پیشرانه الکتریکی و قوای محرکه مرسوم از اکسل e خلاقانه‌ای برای به حرکت درآوردن چرخ های عقب استفاده خواهد کرد. این کامیون الکتریکی دارای یک پیشرانه الکتریکی، گیربکس و اکسلی است که به‌صورت جمع‌وجور در یک واحد اکسل e قرار گرفته‌اند. این واحد سبک‌تر و کاراتر از مجموعه‌های سنتی می‌باشد.

این مجموعه همچنین جمع و جورتر بوده و باعث شده فضای زیادی بین ریل‌های شاسی آزاد شود. در این فضاهای خالی مجموعه باتری لیتیوم آهن فسفات قرار گرفته است. این مجموعه باتری ظرفیت بین ۱۶۰ تا ۲۰۰ کیلووات ساعتی دارد.

بنا به گفته ولتا تراکس، این تکنولوژی باتری به خوبی با خودروهای تجاری بزرگ هماهنگ بوده و طول عمر بالا و پایداری گرمایی خوبی دارد. این سیستم همچنین مزیت‌های ایمنی زیادی داشته و در صورت سوراخ شدن سلول‌های باتری آتش نمی‌گیرد. نهایتاً نیز باید گفت باتری لیتیوم آهن فسفات ولتا زیرو از متریال گران‌قیمت استفاده نکرده و بنابراین مشکلات مربوط به تهیه این متریال وجود ندارد.

این کامیون الکتریکی از صفر طراحی شده و طراحی کاملاً متمایزی دارد. ولتا زیرو از کابینی با استایل مشابه گلخانه‌ها استفاده کرده و راننده دید ۲۲۰ درجه‌ای مستقیم به بیرون دارد. موقعیت مرکزی راننده نیز به بهبود میدان دید کمک می‌کند.

ارتفاع راننده روی صندلی این کامیون بسیار پایین‌تر از کامیون‌های مرسوم بوده و خط دید آن حدود ۱.۸ متر است که تقریباً مشابه ارتفاع عابران پیاده و دیگر کاربران جاده می‌باشد. این موضوع باعث بهبود ایمنی می‌شود. دوربین‌های دید عقب نیز جایگزین آینه‌های سنتی شده و یک دوربین ۳۶۰ درجه و سیستم‌های هشدار نقاط کور هم تعبیه شده‌اند. از دیگر تجهیزات ایمنی ولتا زیرو می‌توان به فرمان پذیری فعال، دستیار تشخیص علائم جاده‌ای، دستیار حفظ خودرو بین خطوط و هشدار خروج از مسیر اشاره کرد.

کابین زیرو جادار و سبک بوده و رنگ‌ها، متریال و تریم های طبیعی را ارائه می‌کند. در این بخش همچنین اینترفیس های خلاقانه‌ای دیده می‌شود. صفحه‌نمایش مرکزی اطلاعات اساسی را ارائه می‌کند درحالی‌که صفحات نمایش کناری نیز برای چراغ‌ها، سیستم تهویه مطبوع، ناوبری و برنامه‌ریزی سفر بکار می‌روند. به منظور ورود و خروج آسان‌تر به کابین نیز درب‌های کشویی با عملکرد سریع در دو سمت کابین وجود دارند.

به لطف طراحی صورت گرفته این پیکاپ می‌تواند در خیابان‌های شهر نیز به راحتی تردد کند. طول/عرض/ارتفاع این کامیون به ترتیب برابر با ۹۴۶۰/۳۴۷۰/۲۵۵۰ میلی‌متر بوده و فاصله بین محوری هم به ۴۸۰۰ میلی‌متر می‌رسد. در بحث ظرفیت بارگیری، ولتا زیرو ظرفیت بار ۸۶۰۰ کیلوگرمی داشته و می‌تواند پالت‌های ۱۶ یورو را در خود جای دهد زیرا حجم کلی آن ۳۷.۷ مترمکعب است.

با حداکثر سرعت محدود شده به ۹۰ کیلومتر در سرعت، ولتا زیرو به‌صورت آزمایشی از نیمه اول سال ۲۰۲۱ عملیاتی خواهد شد و شرکت‌های مهم حمل‌ونقل اروپایی آن را بکار خواهند گرفت. مدل‌های مخصوص مشتریان از سال ۲۰۲۲ تحویل خواهند شد. کامیونی که در تصاویر دیده می‌شود توسط شرکت تکنولوژی پیشرفته پرو درایو تولید شده اما فعلاً مشخص نیست که آیا این شرکت بریتانیایی در تولید انبوه ولتا زیرو هم حضور خواهد داشت یا خیر.