- abcd efgh ijkl mnop qrst uvwx yz
رولزرویس کولینان در حال حاضر گرانترین، لوکسترین و بزرگترین شاسیبلند دنیا است. این ماشین در کلاس خاص خود قرار دارد و شاید تنها بنتلی بنتایگا بتواند بهطور مستقیم با آن رقابت کند؛ اما در بازار شاسیبلندهای بزرگ دیگری هم وجود دارد که با قیمتی بهمراتب پایینتر میتوانند نیازهای افراطی افراد به فضا، راحتی و تجمل را برآورده کنند. جدیدترین خودروی این بخش نسل جدید کادیلاک اسکالید است که چند ماه پیش رونمایی شد و بهتازگی کادیلاک پذیرش سفارشات خرید آنرا هم آغاز کرده است؛ اما در این کلاس گزینههای دیگری هم وجود دارد و بنابراین در این مطلب میخواهیم همهٔ آنها را باهم مقایسه کنیم تا ببینیم کدامیک از این شاسیبلندهای بزرگ لوکس میتواند گزینهٔ بهتری برای خرید باشد. علاوه بر این، در پایان خواهیم فهمید کدامیک از این پنج اسیووی پرچمدار لوکس در بین مخاطبین پدال محبوبیت بیشتری دارد.
کادیلاک اسکالید
قیمت پایه: 76,195 دلار
قیمتگذاری نسل جدید اسکالید آنرا با بیشتر رقبای خود در این مقایسه، خصوصاً نویگیتور در یک سطح قرار داده است. قیمت این اسیووی لوکس آمریکایی در ارزانترین مدل از 76,195 دلار آغاز شده و نهایتاً در گرانترین مدل به (نسخهٔ کشیدهٔ ESV در تیپ اسپرت و با سامانهٔ چهارچرخ محرک) به 92,295 دلار میرسد. البته اگر برای بالاترین تیپ اسکالید یعنی پریمیوم لاکچری پکیج پلاتینوم سفارش داده شود، قیمت آن به 101,745 دلار میرسد. برای این نسل از اسکالید علاوه بر پیشرانهٔ 6.2 لیتری V8 بنزینی قبلی که همچنان همان 420 اسب بخار قدرت و 623 نیوتن متر گشتاور را تواید میکند، یک موتور 3 لیتری شش سیلندر توربودیزل هم ارائه شده که 277 اسب بخار قدرت و 623 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی هردو موتور توسط یک گیربکس 10 سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد؛ اما وقتی حرف از اسکالید میشود، یکی از ویژگیهای کلیدی آن اندازه است زیرا این ماشین حتی در نسخهٔ معمولی هم یک غول عظیمالجثه است. اسکالید جدید 5,382 میلیمتر طول، 2,059 میلیمتر عرض و 1,948 میلیمتر ارتفاع دارد و فاصلهٔ محوری آن برابر با 3,071 میلیمتر است؛ اما کسانی که حتی از این هم فضای بیشتری میخواهند میتوانند نسخهٔ کشیدهٔ ESV را انتخاب کنند که فاصلهٔ محوری آن 3,407 میلیمتر و طول آن 5,766 میلیمتر است.
لینکلن نویگیتور
قیمت پایه: 76,185 دلار
لینکلن نویگیتور رقیب دیرینهٔ اسکالید است اما نهتنها هنوز پیشرانهٔ دیزلی ارائه نمیکند بلکه در این نسل از پیشرانهٔ V8 هم بیبهره است. قیمت پایهٔ این ماشین از 76,185 دلار آغاز میشود در تیپ بالا ردهٔ Black Label به 97,135 دلار میرسد. در سینهٔ این اسیووی غولپیکر یک قلب نسبتاً کوچک 3.5 لیتری V6 توئین توربو با 450 اسب بخار قدرت و 690 نیوتن متر گشتاور قرار گرفته که به یک گیربکس 10 سرعتهٔ اتوماتیک متصل است؛ بنابراین روی کاغذ، به نظر میرسد لینکلن بر کادیلاک برتری داشته باشد اما چیزی که خریداران این خودروها در نظر میگیرند بیشتر تجمل و لوکسگرایی است تا پرفورمنس. البته در مقایسهٔ تصویری بین این دو اسیووی آمریکایی بعضاً احساس میشود که نویگیتور لوکستر به نظر میرسد. نویگیتور در نسخهٔ معمولی 5,334 میلیمتر طول، 2,029 میلیمتر عرض و 1,989 میلیمتر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آن برابر با 3,111 میلیمتر است. در نسخهٔ کشیدهٔ این ماشین که L نام دارد نیز طول و فاصلهٔ محوری به ترتیب به 5,636 میلیمتر و 3,343 میلیمتر میرسد.
بامو X7
قیمت پایه: 73,900 دلار
نسخهٔ پایهٔ بامو X7 که XDrive40i نام دارد و با قیمت پایهٔ 73,900 دلار عرضه میشود، به یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو با 340 اسب بخار قدرت و 447 نیوتن متر گشتاور مجهز است. مدل بعدی یعنی XDrive50i از یک موتور 4.4 لیتری V8 توئین توربو با 462 اسب بخار قدرت استفاده میکند و قیمت آن از 92,600 دلار آغاز میشود؛ و نهایتاً بالاترین نسخهٔ اسیووی پرچمدار بامو نیز M50i نام داشته و از همان موتور 4.4 لیتری V8 ولی با 530 اسب بخار قدرت استفاده میکند. قیمت این مدل هم از 99,600 دلار شروع میشود. انتقال نیرو در هر سه مدل توسط یک گیربکس هست سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد. این پرچمدار آلمانی 5,151 میلیمتر طول، 2,000 میلیمتر عرض و 1,805 میلیمتر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آن 3,105 میلیمتر است. شکی نیست که X7 رانندگی جذابتری نسبت به نویگیتور و اسکالید دارد اما از لحاظ جاداری و فضای داخلی در پس آنها قرار میگیرد.
مرسدس بنز GLS
قیمت پایه: 75,950 دلار
کسانی که خواهان خرید یک مرسدس بنز GLS با کمترین قیمت هستند باید سراغ مدل GLS450 با قیمت پایهٔ 75,950 دلار بروند که به یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توربو با سیستم هیبریدی خفیف EQ Boost و 367 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور مجهز است؛ اما برای کسانی که میتوانند بیشتر هزینه کنند، مدل GLS580 با قیمت پایهٔ 98,800 دلار میتواند گزینهٔ مناسبی باشد. در سینهٔ این مدل یک موتور 4 لیتری V8 توئین توربو با سیستم EQ Boost قرار گرفته که 490 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. اگر این هم کافی نباشد، مرسدس مدل پرفورمنس GLS63 AMG را هم با 612 اسب بخار قدرت و 850 نیوتن متر گشتاور ارائه میکند. البته فعلاً هیچ نسخهای از نوگیتور و اسکالید برای رقابت با این مدل وجود ندارد و بنابراین باید نسخههای معمولی GLS را در نظر بگیریم. درهرصورت، پرچمدار اسیوویهای مرسدس 5,207 میلیمتر طول، 1,956 میلیمتر عرض، 1,850 میلیمتر ارتفاع و 3,315 میلیمتر فاصلهٔ محوری دارد.
رنجروور LWB
قیمت پایه: 109,950 دلار
برای اینکه این مقایسهای عادلانه باشد، اسیوویها باید حداقل از لحاظ اندازه مشابه یکدیگر باشند. به همین دلیل، بجای نسخهٔ معمولی رنجروور در این مقایسه نسخهٔ کشیدهٔ آنرا شرکت دادهایم که قیمت آن در ایالاتمتحده از 109,950 دلار آغاز میشود درحالیکه قیمت پایهٔ نسخهٔ معمولی 90,900 دلار است. این اسیووی لوکس بریتانیایی با یک پیشرانهٔ 5 لیتری V8 سوپرشارژ ارائه میشود که در دو سطح خروجی مختلف 525 اسب بخار قدرت و 625 نیوتن متر گشتاور و 565 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر قابل انتخاب است. البته نسخهٔ قویتر این موتور صرفاً در نسخهٔ اسویاتوبیوگرافی ارائه میشود که 209,500 دلار قیمت دارد. خب مشخص است که این نسخه دو برابر رقبای آمریکایی قیمت دارد پس نسخهٔ 110 هزار دلاری را در نظر میگیریم که رقیب مستقیمی برای اسکالید پریمیوم لاکچری با پکیج پلاتینوم خواهد بود. نسخهٔ کشیدهٔ رنجروور 5,199 میلیمتر طول، 1,984 میلیمتر عرض و 1,835 میلیمتر ارتفاع دارد و فاصلهٔ محوری آن 3,122 میلیمتر است درحالیکه فاصلهٔ محوری نسخهٔ معمولی 2,922 میلیمتر است.
اگر قیمت مهم نباشد احتمالاً انتخاب بسیاری رنجروور LWB خواهد بود که بالاترین پرستیژ را دارد. در همین حال، GLS63 AMG و X7 M50i مطمئناً لذتبخشترین گزینهها برای رانندگی خواهند بود. پس نویگیتور و اسکالید چه؟ خب این دو اسیووی آمریکایی هم فضای بسیار زیاد، تجهیزات فراوان و قدرتی مناسب را با قیمتی پایینتر از رقبا (نسخههایی از X7 و GLS که قدرتی همسان با رقبای آمریکایی دارند گرانتر هستند) ارائه میکنند و بنابراین درنهایت این خریداران هستند که تعیین میکنند کدام گزینه میتواند برای نیازهای آنها بهترین باشد.