- abcd efgh ijkl mnop qrst uvwx yz
هرچند ممکن است کادیلاک کمی دیر به مهمانی خودروهای لوکس الکتریکی وارده شده باشد اما اولین قدم در این زمینه را بسیار محکم برداشته و با معرفی رسمی کراساوور الکتریکی لیریک (Lyriq) خط و نشانی جدی برای رقبایی مثل مرسدس بنز و آئودی کشیده است. البته این خودرویی که هماکنون معرفی شده درواقع یک نمونهٔ نمایشی یا کانسپتی نزدیک به تولید است اما به گفتهٔ سخنگوی کادیلاک، هرچند تغییراتی در نسخهٔ تولیدی ایجاد خواهد شد اما این نمونهٔ نمایشی ۸۰ تا ۸۵ درصد با نسخهٔ تولیدی یکسان خواهد بود.
لیریک اولین محصول الکتریکی کادیلاک و همینطور اولین خودروی الکتریکی جنرال موتورز محسوب میشود که از پلتفرم الکتریکی ماژولار جدید این شرکت و همینطور باطریهای دوربرد موسوم به اولتیوم استفاده میکند. در این باطریها جدیدترین ترکیب شیمی نیکل، کبالت، منگنز، آلومینیوم بکار رفته و بهمنظور کاهش نیاز به فلزات کمیابی مثل کبالت، در کاتُد باطری از آلومینیوم استفاده شده است. به ادعای جنرال موتورز، این باطریهای جدید در مقایسه با باطریهای کنونی این شرکت به ۷۰ درصد کبالت کمتری نیاز دارند. علاوه بر این، الکترونیک باطریها مستقیماً در ماژولها جای میگیرد و تقریباً ۹۰ درصد از سیمکشی باطریها را کاهش میدهد.
لیریک به باطریهای اولتیوم ۱۰۰ کیلووات ساعتی مجهز شده که با هر بار شارژ کامل امکان پیمودن بیش از ۴۸۰ کیلومتر را فراهم میکنند. این کراساوور لوکس همچنین از قابلیت شارژ با شارژرهای سطح دو تا ۱۹ کیلووات و شارژرهای سریع DC تا ۱۵۰ کیلووات برخوردار است. لیریک در دو نسخهٔ دیفرانسیل عقب و چهارچرخ محرک به بازار عرضه خواهد شد. رئیس جنرال موتورز آمریکای شمالی «استیو کارلایل» در مورد این خودرو میگوید:
کادیلاک به رهبری لیریک طی یک دههٔ آینده با سبد جدیدی از خودروهای الکتریکی تحولآمیز، تجمل آمریکایی را بازتعریف خواهند کرد
لیریک همچنین نشاندهندهٔ دوران طراحی جدیدی برای کادیلاک هم هست. استایل بیرونی این ماشین با سطوح تخت و ساده به همراه خطوط قدرتمند و سقف کمارتفاع، تعریف شده است و چیزی را ایجاد کرده که این روزها اکثر خودروسازان آنرا کراساوور کوپه مینامند. بخش جلویی لیریک تحت سلطهٔ جلوپنجرهٔ بزرگی است که کادیلاک آنرا بلور سیاه مینامد. در این جلوپنجره همچنین نورپردازی LED هم کار شده که میتواند رقص نورهای مختلفی را به نمایش بگذارد. در عقب خودرو نیز شاهد چراغهای دوقسمتی منحصربهفردی هستیم که بخش بالایی آنها تا روی ستونهای C کشیده شده و نمای بسیار بدیع و خاصی را ایجاد کردهاند.
یکی از برجستهترین ویژگیهای لیریک اما در داخل آن به چشم میخورد یعنی صفحهنمایش عظیم ۳۳ اینچی یکتکه که بخش عمدهای از طول داشبورد را پوشش داده و اطلاعات مربوط به راننده، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و تصاویر دوربینها را به نمایش درمیآورد. به گفتهٔ کادیلاک، این نمایشگر بالاترین تراکم پیکسلی در کل صنعت خودروسازی حال حاضر دنیا را دارد و با بیش از یک میلیارد رنگ که ۶۴ برابر بیشتر از هر خودروی دیگری است، تجربهٔ واقعاً خیرهکنندهای را در داخل ماشین ارائه میکند.
علاوه بر این، لیریک به نمایشگر سربالای دوقسمتی با واقعیت افزوده هم مجهز شده است که قسمت نزدیک آن اطلاعاتی مثل سرعت، جهت و موارد دیگر را نشان میدهد درحالیکه قسمت دورتر سیگنالهای ناوبری و سایر هشدارهای مهم را به نمایش درمیآورد. همچنین مطمئناً لیریک به جدیدترین نسخه از سیستم سوپر کروز کادیلاک هم مجهز خواهد بود که اولین سیستم کمکرانندهٔ واقعی در صنعت خودروسازی محسوب میشود که امکان رانندگی بدون نیاز به دخالت دست را فراهم میکند. کادیلاک همچنین در این ماشین تکنولوژی مقابله با سروصدای جدیدی را هم ارائه خواهد کرد که از میکروفونها و شتابسنجهای بیشتری نسبت به قبل استفاده میکند. این سیستم میتواند محدودهٔ فرکانس سروصدای تایرها را حذف کند تا تجربهٔ آرامی در داخل کابین ایجاد شود.
کادیلاک فعلاً اطلاعات بیشتری در مورد لیریک مثل قدرت و گشتاور یا ابعاد بیرونی را اعلام نکرده اما گفته شده اندازهٔ آن تقریباً شبیه مدل XT5 خواهد بود که ۴,۸۱۳ میلیمتر طول دارد. قرار است تولید و فروش لیریک در سال ۲۰۲۲ آغاز شود تا باقدرت به بخش کراساوورهای لوکس الکتریکی وارد گردد. هرچند هنوز برای دانستن قیمت این ماشین زود است اما کادیلاک میگوید لیریک نهتنها در مقایسه با خودروهای الکتریکی بلکه حتی در برابر کراساوورهای بنزینی هم قیمتی رقابتی خواهد داشت.