- abcd efgh ijkl mnop qrst uvwx yz
چهار سال از زمانی که دوج کانسپت رم ربل TRX را رونمایی کرد میگذرد و حالا سرانجام نسخهٔ تولیدی این هیولای آفرود رسماً معرفی شده است. شاید مهمترین ویژگی رم TRX قوای محرکهٔ آن باشد چراکه در سینهٔ این پیکاپ نیرومند قلب آتشین ۶.۲ لیتری سوپرشارژ هلکت قرار گرفته که در اینجا ۷۰۲ اسب بخار قدرت و ۸۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. انتقال این نیروی عظیم هم توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ارتقاءیافته صورت میگیرد که قدرت را به سامانهٔ چهارچرخ محرک متمرکز بر آفرود تحویل میدهد.
این ترکیب پرفورمنس چشمگیری را برای پیکاپ عظیمالجثهٔ رم به ارمغان آوردهاند بهگونهای که TRX ظرف تنها ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد و مسافت ۴۰۰ متر را ظرف ۱۲.۹ ثانیه طی میکند تا سرانجام به حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. بدین ترتیب، رم TRX پرشتابترین، سریعترین و قویترین پیکاپ تولید انبوه دنیا محسوب میشود.
اما پیشرانه تنها بخشی از داستان رم TRX است زیرا این ماشین بهعنوان یک هیولای آفرود، ارتقاءهای دیگری را هم تجربه کرده است. مشخصترین این ارتقاءها تجهیز خودرو به رینگهای ۱۸ اینچی است با لاستیکهای ۳۵ اینچی گودیر تریتوری آلترین است که مخصوص TRX طراحی شدهاند. همچنین برای اینکه این تایرهای بزرگ در زیر پیکاپ جای گیرند، گلگیرها عریضتر شده و بچه گلگیرها بزرگتر شدهاند. با این تغییرات، عرض کلی این رم آفرودی ۲۰۳ میلیمتر از دیگر نسخههای رم ۱۵۰۰ بیشتر شده است.
علاوه بر این، رم TRX به جلوپنجرهٔ منحصربهفردی هم مجهز شده که نوشتهٔ بزرگ RAM در میانهٔ آن جای گرفته و با چراغهای باریک LED احاطه شده است. در لبهٔ بیرونی این چراغها هم کانالهای هوای کاربردی تعبیه شده است. سپر جلوی وظیفه سنگین فولادی با صفحه محافظ و کاپوت سبکوزن آلومینیومی با یک دریچهٔ هوا و چراغهای LED یکپارچه درون آن نیز از دیگر ویژگیهای ظاهری منحصربهفرد این رم پرفورمنس بالا هستند.
استایل منحصربهفرد رم TRX با چراغهای LED، سپر فولادی با بُرشهایی برای خروج سر اگزوزهای بزرگ با قطر ۱۲۷ میلیمتر، قلاب بکسل بزرگ، نوشتهٔ بزرگ RAM روی درب قسمت بار و چراغهای کوچکی بین درب بار و سپر، به قسمت عقبی آنهم کشیده شده است؛ اما اگر اینها کافی نباشند، رم مجموعهای از لوازم جانبی شامل ریلهای روی سقف، پله رکابهای برقی، نگهدارندهٔ چرخ زاپاس در قسمت بار و طرح گرافیکی در طرفین بدنه و روی کاپوت را هم ارائه میکند.
هرچند نمای بیرونی رم TRX بسیار خشن و زمخت به نظر میرسد اما در داخل از کابین راحت و لوکسی بهره میبرد. برای داخل این مدل سه تریم مختلف ارائه شده که تریم پایهٔ آن بر اساس مدل رم ربل شکل گرفته و شامل پارچهٔ پریمیوم و تریم وینیلی به همراه سطوح مشکی و قرمز تیره میشود؛ اما کسانی که تجهیزات بیشتری میخواهند میتوانند سطح تجهیزات TR1 یا TR2 را انتخاب کنند که کابینی بر اساس رم لیمیتد را ارائه میکنند. این تریمها بسیار لوکستر بوده و ویژگیهایی مثل صندلیهای جلوی چرمی با تریم جیر سوراخدار و گرمکن و تهویه، دوخت متضاد گریستون و تزئینات فلزی گرافیتی را شامل میشود. در سطح تجهیزات TR2 دوخت قرمزرنگ و تریم فیبر کربنی هم به کابین اضافه میشود.
در همین حال، صندلیهای جلو خاص TRX بوده و حمایت آنها از بدن بهبود یافته و روی پشتی آنها دوخت TRX کار شده است. غربیلک فرمان جدید D شکل با پدالهای تعویض دندهٔ آلومینیومی و تریم فیبر کربنی قابل سفارش هم یکی دیگر از تغییرات داخلی رم TRX است. یکی از بزرگترین تغییرات داخلی این پیکاپ قدرتمند اما کنسول مرکزی کاملاً جدید است که در آن شیفتر دوار نسخههای معمولی رم با یک دستهدندهٔ سنتی جایگزین شده است. علاوه بر شیفتر جدید، این کنسول از نگهدارندههای لیوان، شارژر بیسیم گوشیهای هوشمند و تزئینات فلزی هم برخوردار است.
همچنین بجای شیفتر دوار قبلی حالا دسته سوئیچ جدیدی روی داشبورد تعبیه شده که یکی از قسمتهای آن انتخابگر حالات رانندگی است که دسترسی آسان به حالتهای رانندگی مختلف شامل معمولی، خیس/برف، آفرود و باجا را فراهم میکند. در اینجا همچنین انتخابگر سیستم چهارچرخ محرک و همینطور دکمهٔ لانچ کنترل هم وجود دارد. ازجملهٔ دیگر ویژگیهای قابلتوجه کابین رم TRX هم میتوان به نمایشگر سربالای کاملاً جدید، نمایشگر ۱۲ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و یک پلاک مشخصات اختصاصی روی درب کنسول مرکزی اشاره کرد که روی این پلاک شماره وین، نوع پیشرانه و سوپرشارژر و همینطور میزان بوست و قدرت موتور ذکر شده است.
ازآنجاییکه رم TRX برای ارائهٔ پرفورمنس بینقص و چشمگیر در سختترین محیطها طراحی شده است، دوج آنرا به یک سیستم ورود هوای دو مسیری مجهز کرده که هوا را به یک جعبه هوای ۲۹ لیتری منتقل میکند تا هوای ورودی به موتور از خاک، ماسه، آشغال و آب فیلتر شود. همچنین برای اطمینان از حفظ کارایی موتور در ماجراجوییهای آفرودی، این پیکاپ به دو فیلتر هوای وظیفه سنگین مجهز شده که مجموعاً ۱۲۸۰ سانتیمتر مربع مساحت دارند. به گفتهٔ رم، این فیلترها از نزدیکترین رقیب خود چهار برابر بیشتر گردوخاک را فیلتر میکنند.
اما اینها تنها ویژگیهای متمرکز بر آفرود رم TRX نیستند زیرا این پیکاپ روی فریم تقویتشدهای قرار گرفته که در آن از فولاد با استحکام بالا استفاده شده است. علاوه بر این، ارتفاع خودرو از سطح زمین ۵۱ میلیمتر افزایش یافته و به ۳۰۰ میلیمتر رسیده است. سیستم تعلیق عقب این رم آفرودی هم جدید بوده و به کمکفنرهای تطبیقی و طراحی پنج اتصالی پیچشی مجهز شده است. به لطف این تعلیق جدید، اکسل دانا ۶۰ عقب میتواند تا ۳۳ سانتیمتر جابجا شود که ۴۰ درصد بیشتر از دیگر مدلهای رم ۱۵۰۰ است. به گفتهٔ رم، فنرهای عقب TRX بزرگترین نمونه در بین همهٔ خودروهای تولیدی غیرتجاری محسوب میشود و امکان حداکثر ظرفیت بارگیری ۶۰۰ کیلوگرم و یدک کشی ۳.۷ تن را فراهم میکند.
رم TRX همچنین به گیربکس کمکی فعال بورگوارنر تماموقت هم مجهز شده که عبور از هرگونه مانع آفرودی یا در هر وضعیت آب و هوایی را امکانپذیر میسازد. در همین حال، زوایای حمله، شکست و فرار این پیکاپ هم به ترتیب ۳۰.۲ درجه، ۲۳.۵ درجه و ۲۱.۹ درجه اعلام شده است. رم همچنین برای TRX یک سیستم تشخیص پرش را نیز طراحی کرده که با استفاده از سنسورهای ارتفاع و چرخها و همینطور شتاب سنج، مواقعی که پیکاپ از زمین جدا شده را تشخیص میدهد و ظرف چند میلیثانیه سرعت پیشرانه و گشتاور، انتخاب دنده، تقسیم گشتاور گیربکس کمکی، نرخ نوسان کمکفنرها و دیگر قطعات قوای محرکه و سیستم تعلیق را تنظیم میکند تا هنگام فورد پرفورمنس بهینهای ارائه گردد. دوج رم TRX اواخر سال جاری با قیمت پایهٔ ۶۹,۹۹۵ دلار به بازار عرضه خواهد شد.