- abcd efgh ijkl mnop qrst uvwx yz
در مورد تاریخ ورود اولین اتومبیل رولزرویس به ایران اطلاعات کاملی در دست نیست اما چاپ یک مطلب در سال ۱۹۱۹ ، این گمان را تقویت می کند که این واقعه در سال ۱۹۰۷ اتفاق افتاده است . در این صورت ورود این اتومبیل توسط علی شاه قاجار و مدل آن « سیلور گوست » بوده است .
از آن تاریخ تا سال ۱۹۲۳ جمعا ۱۳ دستگاه سیلورگوست دیگر به ایران واردشد و رولز رویس بعد از آن به عصرفانتوم قدم گذاشت و مدل جدید خود را به این نام مزین نمود .
رضاشاه در سال 1926 اولین رولزرویس خود را که یک « phantom I » بود دریافت نمود .
از آن پس به تدریج تا دهه ۷۰ تعداد معدودی مدل های مختلف فانتوم و تعداد بیشتری مدل ارزان قیمت تر ( SILVERSHADOW , SILVER WRAITH و CORNICHE و CAMARGLE ) به ایران وارد گردیدند و پس از آن تاریخ رولزرویس مدتی در ایران حضور نداشت .
ملاقات با فانتوم در تهران
در اولین نگاه فانتوم به دلیل ابعاد بزرگش جلب توجه می نماید. ممکن است اینطور تصور شود که این خودرو به دلیل داشتن ظاهری جعبه ای خیلی به نظر نیاید اما در روز قرار در خیابانی که رولزرویس درآن پارک بود مقداری خرده شیشه دیدم و بعد فهمیدم که راننده مرسدس بنز عبوری در حال تماشای این خودرو متوجه توقف خودرو جلویی نشده و با آن برخورد کرده بود.
این فانتوم را می توان مدل جدید سری VI فانتوم دانست که بین سالهای 1986 تا 1991 در خط تولید بوده و در این مدت تنها 374 دستگاه از آن ساخته شده است.
پس از آنکه ب ام و توانست برند و نشان رولزرویس را در سال 1986 تحت مالکیت خودرو درآورد چند سالی طول کشید تا بتواند مدل جدید که تحت نظارت مستقیم خود طراحی شده بود روانه بازار کند . رشته دی ان ای در فانتوم جدید از ژن های انگلیسی و آلمانی تشکیل شده و این را در اولین نگاه می توان فهمید. بدنه فوق مدرن آن در ترکیب با خطوط کلاسیک بریتانیایی خالص مجموعه ای جذابرا پدید آورد.