- abcd efgh ijkl mnop qrst uvwx yz
براساس اطلاعات غیررسمی، یک مدل برقی ساخت چین به نام زدریو (Zedriv) ممکن است توسط سایپا مونتاژ شود. این خودرو با کد مدل GX5، هاچبک پنجدر با ابعادی مشابه تندر ۹۰ است.
تولید مدلهای الکتریکی در ایران، مبحثی کاملا جدید برای خودروسازان وطنی است. سایپا و ایران خودرو، بیتوجه به فناوریهای مدرن و تغییرات بزرگ در خودروسازی جهان، تولیدات قدیمی خود را به بازار ایران ارائه میدهند؛ درحالیکه مدلهای برقی، هیبریدی و پلاگین هیبریدی با سرعتی بیش از پیش، تحویل مشتریان در کشورهای مختلف میشوند. از سویی دیگر، قیمت پایین سوختهای فسیلی، کمبودهای مرتبط با انرژی الکتریکی و نیروگاهها در ایران، باعث شده است که ساخت خودروهای برقی برای بازار کشورمان، کماهمیت جلوه کند.
کشورهای هند و چین با جمعیت بیش از یک میلیارد نفر، آلودگی ناشی از خودروها برای محیط زیست را جدی گرفتهاند. چین، هماکنون بزرگترین تولید کنندهی خودروهای برقی دنیا است و هند نیز تلاش میکند تا سالانه میلیونها دستگاه مدل الکتریکی ارزانقیمت برای بازار داخلی خود عرضه کند. این روند در کشورهای اروپایی نیز با جدیت دنبال میشود.
استفاده از تولیدات برندهای ناشناخته برای بازار ایران، چندان عجیب نیست. شرکتهای تازهتاسیس چینی با عرضهی مدلهای ارزانقیمت، برای جذب مشتری جدید تلاش میکنند و کشورهایی مثل ایران برای آنها مناسب است؛ چراکه بازار انحصاری و غیررقابتی دارد. موانع قانونی و حساسیت برای رعایت استانداردهای مرتبط با کیفیت ساخت یا ایمنی هم در ایران، چندان جدی گرفته نمیشود. به این موارد، سودجویی خودروسازان وطنی و نیاز به ایجاد تنوع در سبد محصولات را اضافه کنید.
تلاش نویسندهی مطلب برای دسترسی به سابقهی فعالیت و اطلاعات شرکت زدریو (Zedriv) نتایج کمی در پی داشت. این مجموعه، سال ۲۰۱۷ شروع به فعالیت کرده و زیرمجموعهی گروه صنعتی ساینوماش (China National Machinery Industry Corporation) است. ظاهرا زدریو دارای کارخانه و فضای صنعتی به مساحت ۱۳۷۰ هکتار در نزدیکی گانژو چین است و سالانه صد هزار دستگاه خودرو تولید میکند. این اطلاعات نشان میدهد که زدریو در مقایسه با غولهای خودروسازی چین، از نظر صنعتی کوچک و تازهکار است. از سویی دیگر، زدریو با عنوان یک برند اختصاصی برای مدلهای برقی شناخته میشود و فقط خودروی الکتریکی تولید میکند.
سه محصول در وبسایت زدریو چین دیده میشود. این خودروها همگی هاچبکهستند و به ترتیب اندازه، GC2 و GC1 و GX5 نام دارند. مدلهای GC2 و GC1 از نظر ابعاد، مشابه دوو ماتیز هستند.
زدریو GX5، مهمترین محصول شرکت سازنده در چین است. این خودرو با طول ۴,۱۵۰ میلیمتر، عرض ۱,۸۰۰ میلیمتر و ارتفاع سقف ۱,۶۱۱ میلیمتر، همراه فاصله محورهای ۲,۶۵۰ میلیمتر تولید میشود.
در بازار ایران رنو L90 یا تندر۹۰، طول ۴۲۵۰ میلیمتر دارد و حدود ۱۰ سانتیمتر از GX5 بزرگتر است. ارتفاع سقف این خودروهای نیز، فقط ۸/۵ سانتیمتر تفاوت دارد. با این شرایط، به سختی میتوان GX5 را کراساوور نامید؛ هرچند که قطعا مونتاژ کار (سایپا) از این نام یا واژهی کراس برای توصیف محصول خود استفاده خواهد کرد.
نمای بیرونی GX5 ساده و کمهیجان است. طرح کلی چراغها، شباهت زیادی به جک S5 موجود در بازار ایران دارد. جلوپنجرهی بسته با حفرههای داخل سپر، GX5 را عامهپسند جلوه میدهد. این خودرو مشابه بسیاری دیگر مدلهای اقتصادی ساخت چین، حجم نسبتا زیادی از پلاستیک سیاهرنگ در پایین سپر و داخل گلگیرها دارد.
در نمای پشت، چراغهای بزرگ و بیضی شکل نصب شدهاند. ساختار درپوش صندوق با حجمدهی مناسب، GX5 را بزرگتر از آنچه هست نشان میدهد و حس خوبی به مخاطب میدهد.
در مجموع، ظاهر بیرونی زدریو GX5 به عنوان یک خودرو برقی و اقتصادی ساخت چین، قابل قبول است. این محصول البته یک هاچبک خانوادگی محسوب میشود و نباید کراساوور تلقی شود.
در فضای داخلی، با وجود نمایشگر لمسی و پنل دیجیتال پشت فرمان، حس یک خودروی معمولی و نسبتا کوچک به وضوح وجود دارد. فرم کلی داشبورد، فرمان و چیدمان کلیدها، چشمنواز به نظر میرسد و ظاهرا برای مخاطب، گیجکننده نیست. چرم مصنوعی برای فرمان، صندلیها و تودری هم، کیفیت قابل قبول مرسوم در خودروهای چینی را ارائه میکند.
از تصاویر موجود میتوان نتیجه گرفت که زدریو GX5 برای حمل ۴ سرنشین بلند قد، فضای کافی دارد. صندوق عقب این خودرو نیز، ظاهرا برای حمل بار با حجم ۳۵۰ تا ۴۰۰ لیتر مناسب است.
تنها موتور برقی موجود برای زدریو GX5 ساخت چین، ۱۲۱ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این خودرو در وبسایت شرکت سازنده، ذکر نشده است اما برای صفر تا ۵۰ کیلومتر برساعت، زمان ۳/۹ ثانیه وجود دارد.
زدریو GX5 دارای باتری ۴۶/۴ کیلووات ساعتی است و طبق ادعای سازنده، توان پیمایش ۳۳۸ کیلومتر با یک شارژ دارد. شارژ این خودرو با برق شهری، ۷ تا ۷/۵ ساعت زمان میبرد. زدریو GX5 فقط با سیستم دیفرانسیل جلو تولید میشود و نهایت سرعت ۱۴۰ کیلومتر برساعت دارد.
امکنات معمول در خودروهای چینی برای GX5 استفاده شده است. نمایشگر لمسی با ناوبری ماهوارهای، دوربین پارک، سانروف، مهشکن، دید ۳۶۰ درجه، نمایش فشار باد تایرها،ترمز دستی دکمهای، رابط بلوتوث برای تماس تلفنی، حسگر هشدار برخورد جلو و عقب، سیستم صوتی با ۶ اسپیکر و فناوری تشخیص اجسام در نقطهی کور در نسخهی کامل زدریو GX5 وجود دارد.
ظاهرا ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیک نیروی ترمز EBD روی زدریو GX5 نصب شده است اما سیستم مدیریت تعادل و کنترل لغزش ESP برای این خودرو، قابل سفارش نیست. ظاهر زدریو GX5 دارای چهار کیسهی هوا برای فضای جانبی و روبروی سرنشینان جلو است. مدل پایه از این خودرو فقط دو کیسه هوا دارد.
هزینهی خرید مدلهای الکتریکی به دلیل نصب باتریها و متعلقات الکتریکی، معمولا مانع بزرگی برای خرید خودروهای برقی است. به همین دلیل، چنانچه زدریو GX5 با قیمتی بیش از مدلهای بنزینی معمول در بازار ارائه شود، نمیتواند خریدار جذب کند.
طبق اطلاعات غیررسمی حاصل از جستجوی نگارنده در سایتهای چینی، زدریو GX5 با آستانه قیمت ۱۱۵,۸۰۰ یوآن معادل ۱۸ هزار دلار فروخته میشود. نسخهی کاملتر این خودرو، ۲۲ هزار دلار قیمت دارد. حتی اگر دولت ایران تصمیم بگیرد، مالیات و عوارض مخصوص خودروهای برقی را به صفر برساند، حداقل مبلغ مورد نیاز برای خرید زدرایو GX5 به ۵۰۰ تا ۵۵۰ میلیون تومان میرسد. قطعا عرضهی این مدل با احتساب مالیاتهای سنگین مشابه خودروهای بنزینی وارداتی، قیمت نهایی را به محدودهی یک میلیارد تومان میرساند و فروش زدریو GX5 در ایران را غیرمنطقی جلوه میدهد.