- abcd efgh ijkl mnop qrst uvwx yz
با بازنشسته شدن بنتلی مولسان، نقش پرچمدار بودن به نسل جدید فلایینگ اسپور سپرده شده است. این خودرو اولین بار ۱۵ سال پیش عرضه شد و اکثر افراد آن را به عنوان نسخه درازتر و کاربردیتر از کانتیننتال کوپه در نظر میگیرند؛ و البته همهچیز به این مورد ختم نمیشود.
اما اوضاع چقدر تغییر کرده است. سومین نسل فلایینگ اسپور شاید ظریفترین بنتلی کنونی باشد و قطعاً تکتک ۱۶۸ هزار پوندی که برای آن پرداخت میشود ارزشش را دارد.
کلید جذابیت بصری این خودرو به تناسبات جدیدش مربوط میشود. بنتلی ۱۳۰ میلیمتر به فاصله بین محوری فلایینگ اسپور جدید افزوده و حالا آن را به ۳۱۹۴ میلیمتر رسانده است. همچنین اکسلهای جلو و عقب بیشترین فاصله ممکن از یکدیگر را گرفتهاند تا ظاهری اسپرتتر ایجاد شود. قطعاً طراحان بنتلی کار خود را به خوبی انجام دادهاند.
دستیابی به چنین تناسباتی به لطف استفاده از پلتفرم MSB گروه فولکسواگن میسر شده پلتفرمی که در محصولات سطح بالایی همچون پورشه پانامرا و بنتلی کانتیننتال GT هم بکار رفته است.
با توجه به اینکه فلایینگ اسپور برادر بزرگ محصولات بنتلی است بنابراین تنها پیشرانه در دسترس برای آن از نوع ۱۲ سیلندر ۶ لیتری است. این نیروگاه دستساز قدرت ۶۲۶ اسب بخاری و گشتاور ۹۰۰ نیوتون متری تولید میکند و باعث میشود این کشتی لوکس زمینی در عرض ۳.۷ ثانیه از سکون به تندی ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رسیده و سقف سرعت ۳۳۳ کیلومتر در ساعت را ثبت کند.
علیرغم این ارقام، اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب میکند پرفورمنس نیست بلکه آرامش و حس اطمینان خاطری است که بنتلی ارائه میکند. پیشرانه ۱۲ سیلندر ۶ لیتری موجود زمانی که به دمای ایده آل برسد صدای کمتری تولید کرده و در باقی زمانها نیز ماهیت متین و نرم خود را حفظ میکند.
از سرعت ۵۰ کیلومتر به بعد تقریباً صدایی از پیشرانه به گوش نمیرسد. یکی از دلایل این موضوع به تکنولوژی هوشمند غیرفعال سازی سیلندر مربوط میشود که در مواقع مناسب ۶ سیلندر را از مدار خارج میکند. البته این به معنی مصرف سوخت کمتر نیست زیرا فلایینگ اسپور در تستها هرگز نتوانست مصرف سوخت بهتری از ۱۴ لیتر در هر صد کیلومتر را ثبت کند. حداقل باک سوخت ۹۰ لیتری خودرو باعث اطمینان خاطر مالک از طی مسافت های طولانی خواهد شد.
با وزن حدود ۲۵۰۰ کیلوگرمی، فلایینگ اسپور حقیقتاً بوکسوری سنگینوزن است؛ اما اکثر اوقات این خودرو تلاش قابلتوجهی در کنترل وزن خود کرده و کیفیت سواری فوقالعادهای را ارائه میکند. اگر نقطهضعفی وجود داشته باشد به سواری خودرو در سرعت پایین مربوط میشود که قطعاً رینگهای ۲۲ اینچی نیز روی این موضوع تأثیر دارند. خودرو در مواجهه با دستاندازها کمی بیش از انتظار عصبی میشود؛ اما زمانی که وارد بزرگراه شوید همهچیز را فراموش خواهید کرد.
وجود چندین حالت رانندگی به شما اجازه میدهد تنظیمات سواری، فرمان، پدال گاز و… را تغییر دهید. همچنین تنظیمات پیشفرض اسپورت و کامفورت نیز وجود دارند؛ اما خود بنتلی کار زیادی برای انتخاب حالت سواری به نام “حالت بنتلی” انجام داده است. در این حالت خودرو بهترین هماهنگی از نظر توازن و سرعت را خواهد داشت؛ و دلیلی برای رد کردن این تلاشها وجود ندارد.
اگرچه فلایینگ اسپور خودرویی نیست که شما را به رانندگی اسپورت تشویق کند اما حرفهای زیادی برای گفتن وجود دارد. کافی است پدال سمت راست را فشار داده و کوهی از گشتاور شما را به صندلی فشار دهد. این خودرو به حدی سریع است که شما را در برابر سدان های قلدری همچون ب ام و M5 یا مرسدس-ای ام جی E63 شرمنده نکند.
با ورود به جادهای پرپیچوخم از اینکه فلایینگ اسپور چنین چابکیای دارد تعجب خواهید کرد. خودرو به خوبی از تمامی تکنولوژیهای موجود استفاده میکند. فرمان پذیری چرخ های عقب باعث شدهاند این خودرو در سرعتهای پایینتر چابکتر بوده و سیستم الکتریکی ۴۸ ولت نیز میلههای ضد لغزش را سفت تر کردن و تکان های بدنه را تقریباً حذف میکند.
بهترین موضوع اینکه این تکنولوژی حس مصنوعی ندارد. فلایینگ اسپورت یک خودروی فوقالعاده برای سواری در هر سرعتی است.
وجود سیستم فرمان پذیری چرخ های عقب باعث شده این سدان ۵.۳ متری در خیابانهای شلوغ عصبی کننده نباشد.
راندن فلایینگ اسپور به حد کافی تجربه لذت بخشی است اما اگر دوستان خود را نیز همراه کنید تجربه بهتری هم خواهید داشت. تقریباً تمامی بخشهای کابین این خودرو با بهترین چرم و چوب موجود پوشانده شده است. موضوع جالب اینکه تمامی قطعات چوبی موجود در هر فلایینگ اسپور دقیقاً از یک درخت گرفته شدهاند و این موضوع میزان توجه به جزئیات را نشان میدهد.
پکیج اطلاعات سرگرمی صندلی عقب که یک آپشن ۵۷۷۵ پوندی است باعث اضافه شدن دو صفحهنمایش به پشتسریها شده و سرنشینان با استفاده از آنها میتوانند به فیلم نگاه کرده، در اینترنت به گشتوگذار بپردازند یا بازی کنند. سیستم استریوی Naim هم آپشنی ۶۵۹۵ پوندی بوده و خودرو را به یک سینمای متحرک تبدیل میکند.
نسل جدید بنتلی فلایینگ اسپور صنعتگری کلاس جهانی، پرفورمنسی قابلتوجه و اشرافیت و استایلی فوقالعاده را ارائه میکند. سواری و هندلینگ آن نیز برای چنین خودروی بزرگی برجسته بوده و میزان لوکس بودن کابین و توجه به جزئیات نیز نشان دهنده میزان تبحر بنتلی در تولید چنین محصولی است. این خودرو نقص بسیار کمی داشته و محصولی فوقالعاده دوستداشتنی است.
مشخصات بنتلی فلایینگ اسپور