- abcd efgh ijkl mnop qrst uvwx yz
وبسایت پدال: سدان کامپکت و جمعوجور نیسان سنترا وارد نسل جدید خود شده است. این خودرو نسبت به قبل تفاوتهای بنیادینی را تجربه کرده و ما نیز برای اولین بار پشت فرمان نسخه SR آن نشستهایم تا ببینیم که آیا این خودرو میتواند وضعیت نیسان در این بازار را بهبود بخشد یا خیر. با ما همراه باشید.
واضحترین و متقاعدکنندهترین بهبود نیسان سنترا 2020 نسبت به نسل پیشین آن بحث طراحی است. جلوپنجره V موشن بزرگ این خودرو کاملاً روی سنترا جواب داده است، چیزی که در سدان های جذاب آلتیما و ماکسیما نیز حس میشود. همانند برادران بزرگتر، سنترا از خط کمر رو به بالا و چراغهای LED با امضای مخصوص نیسان سود میبرد. نوربالا و نورپایین نیز به لطف پکیج 2170 دلاری پریمیوم از تکنولوژی LED برخوردار هستند.
خودروی حاضر در تست از رنگ بدنه سفید آسپن و مشکی سود میبرد و ما فکر میکنیم تمامی خریداران سنترا باید رنگهای متضاد را انتخاب کنند. رنگآمیزی متفاوت سقف باعث ایجاد حس و حالی متفاوت نسبت به قبل شده است. اگرچه اورهنگ های جلو و عقب طویل باعث ایجاد تناسباتی نسبتاً عجیب شده اما سنترای جدید یکی از متمایزترین طراحیها در کلاس خود را دارد.
کابین هم به اندازه بدنه جذاب است. پکیج پریمیوم یاد شده باعث اضافه شدن دوخت های نارنجی روی صندلیها، فرمان، انتخابگر دنده و سطوح نرم دیگر شده است. فرمان چرمی و D شکل سنترا حس خوبی در دستان راننده ایجاد کرده و داشبورد طراحی مدرنی دارد.
نیسان صندلیهای نیمکت مانند نسل پیشین سنترا را با نمونههایی بهتر جایگزین کرده است. راحتی خودرو در مسافرتهای نسبتاً طولانی قابلقبول بوده هرچند صندلیها حمایت چندانی از ران پای سرنشینان به عمل نمیآورند. کیفیت کابین نیز برای این کلاس متوسط ارزیابی میشود. ما متریال نرم برخی بخشها را دوست داریم اما پانل دربها، بخش پایینی داشبورد و کنسول مرکزی از پلاستیک سخت تشکیل یافتهاند.
فضای موجود برای سرنشینان جلو و عقب هم قابلمقایسه با دیگر رقباست. افراد قدبلند به لطف فضای پای پذیرفتی در صندلی عقب میتوانند موقعیت رانندگی خوبی داشته باشند. استایل جذاب بدنه کمی روی فضای سر عقب تأثیر گذاشته اما هنوز هم فضای کافی برای دو فرد بزرگسال در صندلی عقب وجود دارد. صندوقعقب سنترا نسبت به قبل اندکی کوچک شده و در مقایسه با سیویک محدودتر اما بزرگتر از مزدا است. البته صندوقعقب فضای باز شدن بزرگتری دارد.
سواری به حد کافی خوب است هرچند همانند اکثر خودروهای کامپکت، دستاندازهای بزرگ باعث ایجاد لرزشهایی در کابین خواهند شد. سنترا میتوانست از متریال سرکوب گر صدای بیشتری استفاده کند چراکه صدای لاستیکهای عقب کمی وارد کابین میشود.
نیسان تلاش زیادی برای ارتقای تکنولوژی نسل جدید سنترا انجام داده است. این خودرو فاقد برخی ویژگیهای لوکس همچون شارژ بیسیم گوشی هوشمند است اما ژاپنیها با اپل کارپلی، اندروید اتو، بلوتوث، پورتهای USB و… جبران کردهاند.
سیستم اطلاعات سرگرمی نیسان با صفحهنمایش 8 اینچی واکنش سریعی داشته و کار با آن راحت است. پشت آمپرهای 7 اینچی دیجیتالی نیز در نوع خود پذیرفتنی هستند. سیستم صوتی Bose با 8 بلندگو نیز بخشی از پکیج پریمیوم است. البته مدل پایه از سیستم صوتی با 4 بلندگو استفاده میکند و تریم های SV و SR دارای 6 بلندگو هستند.
سنترا حتی در کلاس خود نیز از نظر دینامیکی با چالش روبروست. پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری این خودرو قدرت 149 اسبی دارد که نسبت به رقبا رقمی ناامیدکننده محسوب میشود. هوندا سیویک EX و مزدا 3 به ترتیب 174 و 186 اسب بخار قدرت دارند و حتی داج نئون 1996 قویتر از سنترای جدید عمل میکند! پیشرانه یاد شده با یک گیربکس CVT همکاری میکند.
سیستم تعلیق هم چنگی به دل نمیزند. سیستم تعلیق به ویژه در عقب حرکات بدی داشته و حس زیگزاگ رفتن هنگام ورود به پیچ را تداعی میکند؛ و راندن خودرو در جادههای پرپیچوخم نیست که این نقاط ضعف را پدیدار میکند چراکه آنها را در مسیرهای ساده نیز میتوانید حس کنید. پدربزرگها این خودرو را بدون مشکل خواهند راند اما هر فردی که حتی گاها به دنبال لذت سواری بوده بهتر است خودروی دیگری را انتخاب کند.
سنترا از نظر سیستمهای کمکراننده و ایمنی امتیاز خوبی دریافت میکند. تمامی تریم ها دارای ترمز اضطراری خودکار، هشدار برخورد از جلو، هشدار خروج از مسیر، پایش نقاط کور، هشدار ترافیک پشتی و حسگرهای پارک عقب هستند. مدل رده میانی SV علاوه بر آنها به کروز کنترل تطبیقی مجهز بوده و مدل SR دارای پکیج پریمیوم از دید محیطی سود میبرد. نیسان تنها خودروسازی نیست که تجهیزات ایمنی زیادی را بهصورت استاندارد در خودروهای ارزانقیمت خود ارائه میکند اما وجود آنها در تمامی تریم های سنترا را باید ستود.
نیسان سنترا SR مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی به ترتیب 8.4/6.3/7.3 لیتری در هر صد کیلومتر دارد. به این ترتیب این خودرو کممصرفتر از مزدا 3 بوده اما مصرف سوخت هیوندای الانترا لیمیتد و هوندا سیویک EX کمتر است. کیا سراتو و تویوتا کرولا هم اندکی کممصرفتر از سنترا هستند.
سنترا S قیمت 19090 دلاری داشته و بنابراین ارزانتر از نسخههای پایه سیویک، مزدا 3 و الانتراست. البته فولکسواگن جتا، کیا سراتو و سوبارو ایمپرزا ارزانتر از این خودرو میباشند. شاید بهترین عضو این خانواده سنترا SV با قیمت 20270 دلاری باشد که همچنان از کروز کنترل تطبیقی سود میبرد.
مدل فول سنترا که ما تست کردیم قیمت 25825 دلاری دارد و شاید هضم آن کمی سخت باشد. البته هوندا سیویک EX-L با تجهیزات مشابه قیمت 25955 دلاری دارد و مزدا نیز قیمت 25740 دلاری را برای مزدا 3 طلب میکند. البته هر دو خودرو از قدرت بیشتر و دینامیک سواری بهتری نسبت به سنترا برخوردار هستند.
نیسان سنترا 2020 جدید جایگزین خودرویی شده که از افت جایگاه شدید طی طول عمر 7 ساله خود رنج میبرد. نیسان در تغییر نسل این خودرو بسیاری از اشتباهات را تصحیح کرده و ما دوست داریم بیش از پیش پشت فرمان این خودرو بنشینیم.
خودروی حاضر در تست که از نوع فول SR بوده قیمت پایه 25825 دلاری دارد. این خودرو تجهیزات زیادی نسبت به قیمت خود داشته اما هنوز هم برخی نگرانیها درباره این خودرو وجود دارد. برای مثال دینامیک سواری سنترا جالب نیست.
مشخصات نیسان سنترا SR 2020