- abcd efgh ijkl mnop qrst uvwx yz
وبسایت پدال: این فولکسواگنی است که مدتهای زیادی منتظر راندن آن بودیم. ID.3 مهمترین خودروی ژرمنها از زمان عرضه اولین نسل گلف در سال ۱۹۷۴ محسوب میشود.
پس از تأخیرهای فراوان به خاطر مشکلات نرمافزاری و البته شیوع ویروس کرونا، سرانجام ID.3 تمام الکتریکی به عنوان یک خودروی الکتریکی تولید انبوه روانه جادهها شده است. فروش این خودرو در اروپا از چند روز پیش شروع شده است.
عرضهی ID.3 آغاز یک دگرگونی نه تنها برای برند فولکس بلکه برای کل گروه میباشد. این اولین حمله واقعی فولکس به تسلا بوده و ژرمنها با ID.3 آمادهی آیندهای تمام الکتریکی میشوند. فولکسواگن طی سه سال آینده مبلغ سنگینی را صرف تولید محصولات الکتریکی با استفاده از پلتفرم MEB خواهد کرد.
تا سال ۲۰۲۵ گروه فولکسواگن به دنبال عرضه ۵۰ خودروی تمام الکتریکی توسط برندهای بیشمار خود خواهد بود. بخش اعظم این خودروها از پلتفرم جدید MEB استفاده خواهند کرد. ID.3 به عنوان یک هاچبک خانوادگی کلاس C رقیبی مستقیم برای محصولاتی همچون تسلا مدل ۳ یا مدل Y نیست. اگرچه این خودرو میتواند توجه خریداران تسلا را به خود جلب کند اما بهتر است آن را جایگزین تمام الکتریکی گلف بدانیم.
این خودرو در بریتانیا فعلاً با نسخه ۱st ادیشن در دسترس بوده و قیمت پایه آن حدود ۳۹ هزار پوند پیش از اعمال مشوقهای دولتی است. بهروزرسانیهای نرمافزاری برای ویژگیهایی همچون دستیار پارک و ارتباط برنامه موبایلی به زودی در دسترس خریداران قرار خواهد گرفت. مهمتر اینکه نسخه پایه ID.3 با قیمت حدود ۲۷ هزار پوند عرضه خواهد شد.
این خودرو در زمان عرضه اولیه و برای آسانی کار تنها با یک نوع قوای محرکه در دسترس است. یک پیشرانه ۱۵۰ کیلوواتی اکسل عقب را به حرکت درآورده و قدرت ۲۰۱ اسبی را در اختیار راننده میگذارد. مجموعه باتری ۵۸ کیلووات ساعتی نیز زیر کف نشسته و حداکثر برد ادعایی ۴۲۰ کیلومتری را ارائه میکند. در آینده این خودرو با باتری ۴۵ کیلووات ساعتی و برد ۳۳۰ کیلومتری هم عرضه خواهد شد. مدل گرانتر هم دارای باتری ۷۷ کیلووات ساعتی و شعاع حرکتی ۵۴۹ کیلومتری خواهد بود.
با استفاده از شارژر سریع میتوان در عرض نیم ساعت به برد حدود ۲۹۰ کیلومتری دست یافت. این شارژر بهصورت استاندارد در نسخه ۱st ادیشن وجود دارد اما نسخههای ارزانتر احتمالاً با شارژر ۵۰ کیلوواتی هماهنگ خواهند بود.
وقتی شروع به حرکت میکنید سریعاً گشتاور ۳۱۰ نیوتون متری خودرو نظر شما را به خود جلب میکند. این خودرو شتاب صفر تا ۶۰ کیلومتر در ساعت حدود ۳.۷ ثانیهای دارد که احتمالاً بهتر از گلف GTI خواهد بود؛ و جدای از گشتاور آنی موجود در چنین خودروهای الکتریکی، ID.3 شتاب گیری نرم خود را به نمایش میگذارد. فولکس میگوید شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت این خودرو در ۷.۳ ثانیه ثبت میشود. البته نسخههای استاندارد ID.3 شتاب حدود ۹ ثانیهای خواهند داشت.
یک چیزی که باعث تمایز این خودرو از رقبا میشود حس توقف آن است. سیستم ترمز آن نسبت به رقبا بسیار طبیعیتر حس میشود. ID.3 بهصورت پیشفرض نیازی به پدال ترمز ندارد و با درگیر کردن سیستم احیای انرژی میتوان همانند سایر خودروهای الکتریکی از حالت تک پدال استفاده کرد؛ اما وقتی پدال ترمز را لمس احساس بسیار طبیعی خواهید داشت چیزی که در سایر خودروهای الکتریکی دیده نمیشود. دلیل این امر احیای دوباره انرژی نه در چرخ ها بلکه در قوای محرکه است.
ID.3 ارتفاع بیشتری از گلف داشته و به خاطر باتری بزرگ وزن حدود ۲ تنی دارد. البته مهندسان فولکسواگن کار فوقالعادهای انجام داده و باتری در ارتفاع بسیار پایینی قرار گرفته است. به همین خاطر مرکز ثقل این خودرو بسیار پایینتر از سایر خودروهای الکتریکی بوده و ID.3 سبکتر و چابکتر از انتظارات ظاهر میشود.
سواری خودرو نیز خوب است و وزن بالای آن باعث نمیشود که در دستاندازها ناراحت شود. البته اگرچه دینامیک سواری ID.3 به عنوان یک خودروی الکتریکی خوب است اما شاید افرادی که قبلاً سوار خودرویی همچون گلف بنزینی شده باشند متوجه تکان های اضافی در بدنه شوند. در آینده دامپرهای تطبیقی برای ID.3 ارائه خواهد شد و شاید این موضوع حل شود.
کابین ID.3 نسبت به ساختههای پیشین فولکسواگن کاملاً تغییر یافته و داشبورد از دکمههای بسیار کمی استفاده کرده است. دو صفحهنمایش نظرها را به خود جلب میکند که یکی از نوع ۱۰ اینچی مرکزی بوده و دیگری نیز حالت تبلت مانند به خود گرفته و پشت فرمان جای گرفته است.
بسیاری از خریداران این طراحی را دوست خواهند داشت اما شاید درباره حس کابین اینگونه نباشد. خودروهای الکتریکی با حاشیه سود پایینی ساخته میشوند و معمولاً این موضوع باعث قربانی شدن کیفیت کابین میشود. متأسفانه ID.3 هم از این نظر مستثنا نیست. متریال نرم زیادی دیده نمیشود و پلاستیکهای سخت زیادی در دربها و داشبورد بکار رفته است. از این نظر ID.3 پایینتر از استانداردهای خود فولکس قرار میگیرد.
اما یکی از مزیتهای بزرگ قوای محرکه الکتریکی ایجاد فضای زیاد در کابین است. ID.3 حدود ۲۰ میلیمتر کوتاهتر از گلف بوده اما فضای کابین زیادی دارد.
برای مثال فاصله بین محوری آن ۱۳۰ میلیمتر بیشتر از گلف بوده زیرا چرخ های جلویی به کنارهها برده شدهاند و شیشه جلو نیز به سمت جلو رفته است تا فضایی جادار و روشن ایجاد شود. خبری از تونل گیربکس نیست و اینجا هم فضای زیادی ایجاد شده است. فضای بار ۳۸۵ لیتری هم بیشتر از گلف بوده و در کل خودرو از نظر فضاسازی عملکرد خوبی دارد.
مدلهای ۱st ادیشن از نظر تجهیزات نه تنها از شارژ سریع و شتاب بهتر سود میبرند بلکه تجهیزات رفاهی بیشتری هم دارند. این خودرو بهصورت استاندارد از نورپردازی کابین، صندلیهای جلوی گرم شونده، چراغهای LED، فرمان چرم و پکیج طراحی نقرهای، رینگهای ۱۹ اینچی و… سود میبرد.
شاسی با تنظیمات مناسب، شعاع حرکتی احساسبرانگیز و قیمتی معقول در پکیجی با طراحی زیبا. از این نظر ID.3 به آنچه قول داده بود عمل کرده است. البته این یک معرفی عالی برای خانواده ID نیست. متریال ارزانقیمت کابین و غیبت ادامهدار مدل ارزانتر باعث شدهاند ID.3 در برخی جهات راضی کننده نباشد.
مشخصات فولکسواگن ID.3 1st ادیشن