- abcd efgh ijkl mnop qrst uvwx yz
این روزها در بازار با کم شدن تعداد خودروهای سواری کوچک، در بسیاری از نمایشگاههای فروش خودرو این کراساوورهای کوچک هستند که نقش محصول پایهٔ خودروسازان را بازی میکنند و بهنوعی جایگزین هاچبکها و سدانهای کوچک شدهاند. هماکنون در بازار تعداد زیادی از این کراساوورهای کوچک پایهای وجود دارد اما بسیاری از آنها در ازای قیمت پایین، ویژگیهای قابلتوجهی را قربانی کردهاند. بهعنوانمثال، بعضی از این کراساوورها صرفاً بهصورت محرک جلو ارائه میشوند و برخی دیگر خیلی کوچک هستند.
اما این کلاس در حال گسترش است و مدلهای کمی بزرگتر و مجهزتری به آن اضافه شدهاند. البته قیمت این مدلها کمی بیشتر از کراساوورهای پایهٔ واقعی است اما بسیار جادارتر و کاربردیتر هستند. جدیدترین عضو این گروه شورلت تریلبلیزر جدید مدل ۲۰۲۱ است که با قیمت پایهٔ ۱۹,۹۹۵ دلار به میزان قابلتوجهی از رقبا ارزانتر است. تریلبلیزر عنوان محصول پایهٔ شورلت را از کراساوور ترکس گرفته است زیرا هرچند کمی از ترکس بزرگتر است اما قیمت پایهٔ کمتری نسبت به آن دارد. شاید این موضوع کمی گیجکننده و عجیب باشد اما با رشد کلاس کراساوورهای کوچک، بسیاری از برندها اقدام به ارائهٔ دو محصول در این بخش کرده و آنرا تقسیم نمودهاند. بهعنوانمثال، هیوندای مدلهای ونی و کُنا را ارائه میکند، مزدا مدلهای CX-3 و CX-30 را عرضه کرده و کیا هم مدلهای استونیک و سلتوس را روانهٔ بازار نموده است.
تریلبلیزر اما قبلاً خودروی بسیار متفاوتی نسبت به این مدل جدید بود. این ماشین قبلاً یک اسیووی میان سایز سه ردیفه بود که بر اساس ساختار بدنه روی شاسی پیکاپ ساخته شده بود و با پیشرانههای بزرگ V6 و V8 عرضه میشد اما حالا به یک کراساوور سابکامپکت با پیشرانهٔ سه سیلندر تبدیل شده است. دو تیپ بالا ردهٔ تریلبلیزر جدید اکتیو و RS نام دارند که هردو با قیمت پایهٔ ۲۷,۸۹۵ دلار بسیار گرانتر از تیپ پایه هستند. البته هردوی این تیپهای بالا رده بسیار شیکتر از تیپ پایه به نظر میرسند. تیپ اکتیو بهعنوان نسخهای آفرودی و خشن در نظر گرفته شده درحالیکه تیپ RS قرار است عضو اسپرت خانواده باشد.
هردوی این تیپها بهصورت استاندارد با رینگهای آلومینیومی ۱۷ یا ۱۸ اینچی و صفحهنمایش ۸ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی به بازار عرضه میشوند. برای این تیپها همچنین پکیجی بنام تکنولوژی هم با قیمت ۱۷۲۰ دلار قابل سفارش است که در نمونهٔ مورد آزمایش ما هم موجود بود و اپل کارپلی و اندروید اتو بیسیم، پد شارژ بیسیم گوشیهای هوشمند، کروز کنترل تطبیقی و چراغهای LED را به خودرو اضافه میکند.
در زیر کاپوت تمام تیپها و مدلهای تریلبلیزر پیشرانهٔ سه سیلندر توربوشارژ قرار میگیرد که دور از شأن نام تریلبلیزر و شورلت است. تیپهای پایهٔ این کراساوور آمریکایی با یک پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری توربو ارائه میشوند که ۱۳۷ اسب بخار قدرت دارد اما تیپهای بالایی اکتیو و RS به موتور ۱.۳ لیتری توربو با ۱۵۵ اسب بخار مجهز شدهاند. گیربکس استاندارد برای انتقال نیروی هردو موتور یک نمونهٔ CVT است اما برای موتور قویتر امکان سفارش یک گیربکس نُه سرعتهٔ اتوماتیک هم وجود دارد. همچنین سامانهٔ چهارچرخ محرک هم فقط برای موتور ۱.۳ لیتری قابل سفارش است و صرفاً با گیربکس نُه سرعته ارائه میشود.
ما یک نسخهٔ RS چهارچرخ محرک را مورد آزمایش قرار دادیم و با هر معیاری باید گفت تریلبلیزر خودروی کُندی است. البته پیشرانهٔ سه سیلندر توربوشارژ خودرو در دورهای پایین کشش خوبی دارد اما با افزایش دور موتور و سرعت سریعاً تسلیم میشود. به همین دلیل تریلبلیزر برای رسیدن از سرعت ۸۰ به ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت به ۷ ثانیه زمان نیاز دارد که زمان زیادی است. این ماشین همچنین ظرف ۹.۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد و مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۷.۱ ثانیه طی میکند.
البته اینها بدترین اعدادی نیستند که تاکنون در سگمنت کراساوورهای سابکامپکت تجربه کردهایم زیرا این عنوان به تویوتا C-HR با شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر ۱۰.۹ ثانیه اختصاص دارد اما بااینحال اعداد ناامیدکنندهای هستند و نباید فراموش کرد که این پیشرانهٔ قویتر تریلبلیزر است. از سمت دیگر، در بالاترین پرفورمنس این بخش کیا سلتوس با پیشرانهٔ چهار سیلندر توربو و شتاب تنها ۶.۶ ثانیه قرار دارد. البته طبیعتاً یک پیشرانهٔ سه سیلندر کمحجم موجب کاهش مصرف سوخت میشود اما بااینوجود مصرف سوخت تریلبلیزر هم خیلی بهتر از رقبای چهار سیلندر نیست زیرا در آزمایش مصرف سوخت ما با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در بزرگراه، مصرف ۷.۶ لیتر در هر صد کیلومتر را به ثبت رساند درحالیکه مصرف سوخت سلتوس و سوبارو کراستِرک در همین آزمایش به ترتیب ۷.۸ و ۷.۳ لیتر در هر صد کیلومتر بوده است.
هرچند ممکن است طراحی بیرونی تریلبلیزر RS از کامارو و همینطور برادر بزرگترش بلیزر الهام گرفته باشد اما رانندگی و هندلینگ آن اینگونه نیست. فرمان سریع خودرو در رانندگیهای شهری به آن احساس چابکی میدهد اما در سرعتهای بزرگراهی بیشازحد تیز و حساس است هرچند که بعد از کمی رانندگی راننده به آن عادت میکند. همچنین فرمان سریع در جادههای پیچدرپیچ به ویژگی مثبتی تبدیل میشود اما بااینحال تریلبلیزر احساس اشتیاق را مثل مزدا CX-30 به راننده منتقل نمیکند. علاوه بر این، رینگهای ۱۸ اینچی تریلبلیزر RS هم سواری را خشک کردهاند.
در بخش فضای داخلی و راحتی سرنشینان اما تریلبلیزر میدرخشد زیرا فضای داخلی آن بیش از ۱۴۰ لیتر از ترکس بیشتر است. در داخل این ماشین فضای زیادی وجود دارد، فضای پای عقب خوب است و چهار بزرگسال بهراحتی زیر سقف بلند آن جای میگیرند. پشت صندلیهای عقب هم ۷۱۰ لیتر فضای بار وجود دارد که هم از ترکس بزرگتر است و هم میتوان کف صندوق بار را تنظیم کرد تا هنگام خواباندن صندلیهای عقب فضای مسطحی ایجاد گردد. همچنین پشتی صندلی سرنشین جلو را هم میتوان به سمت جلو خم کرد تا امکان حمل اشیاء طویل فراهم گردد.
تریلبلیزر یکی از بهترین طراحیهای بیرونی را در کلاس خود دارد و از کابین بسیار راحت و جاداری برخوردار است اما هرچند شورلت در طراحی داخل و خارج این کراساوور جدید موفق بوده است، پیشرانهٔ سه سیلندر از جذابیت رانندگی آن کاسته است. همچنین یکی دیگر از ویژگیهای منفی تریلبلیزر قیمت بالا در تیپهای RS و اکتیو است که اگر یک پیشرانهٔ قویتر برای آنها ارائه شود مطمئناً بهتر میتوانیم با این قیمت بالا کنار بیاییم اما با این پیشرانهٔ ۱.۳ لیتری سه سیلندر و این برچسب قیمتی، رقبایی مثل مزدا CX-30 و هیوندای کُنا تجربهٔ رانندگی بهتر و ارزش بالاتری دارند.
Chevrolet Trailblazer RS 2021 | |
پیشرانه | ۱.۳ لیتری I3 توربو |
قدرت | ۱۵۵ اسب بخار |
گشتاور | ۲۳۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۹ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۹.۴ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۷.۱ ثانیه |
مصرف سوخت | ۸.۴ لیتر ترکیبی |
فاصلهٔ محوری | ۲,۶۳۹ میلیمتر |
طول | ۴,۴۱۲ میلیمتر |
وزن | ۱۵۰۷ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۷۱۰ لیتر |
قیمت پایه | ۲۷,۸۹۵ دلار |
قیمت مورد آزمایش | ۳۰,۵۸۰ دلار |