0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
آیا امسال تسلا تاج پادشاهی فروش بازار آمریکا را از بی‌ام‌و خواهد گرفت؟

شوکی که تویوتا با عرضهٔ لکسس LS400 در سال ۱۹۸۹ به بازار خودروهای لوکس وارد کرد را به یاد دارید؟ لکسس از ناکجاآباد آمد و چند دهه بعد به رقیب جدی برای مرسدس بنز و ب‌ام‌و تبدیل شد. حال نیز به نظر می‌رسد که تسلا نه‌تنها قصد دارد همان داستان را تکرار کند بلکه می‌خواهد با محصولات الکتریکی خود به سلطنت بنزینی‌ها پایان دهد. با توجه به آمار فروش، ب‌ام‌و در سال ۲۰۲۱ پرفروش‌ترین برند لوکس در بازار ایالات‌متحده بوده است. ب‌ام‌و سه سال پیش این عنوان را از مرسدس بنز گرفت و تا به امروز آن را حفظ کرده است.

لکسس نیز هرچند در اروپا چندان محبوب نیست اما در آمریکا فروش بالایی دارد. البته این شرکت از سال ۲۰۱۰ تاکنون نتوانسته به رتبهٔ اول فروش در بازار ایالات‌متحده دست پیدا کند اما همچنان خاری در چشم مرسدس بنز و ب‌ام‌و است. در آمار فروش سال ۲۰۲۱ بخش لوکس بازار آمریکا، ب‌ام‌و با ۳۳۶,۶۴۴ دستگاه پیشتاز است و احتمالاً توقع دارید در رتبهٔ دوم لکسس یا مرسدس بنز را ببینید اما امسال تسلا با فروش ۳۱۳,۴۰۰ دستگاه این رتبه را از آن خود کرده و بالاتر از برندهای باسابقه قرار گرفته است. پس از این شرکت آمریکایی، لکسس با ۳۰۴,۴۷۵ دستگاه و مرسدس بنز با ۲۷۶,۰۱۲ دستگاه در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

این در حالی است که تسلا در سطح جهانی طی سال ۲۰۲۱ حدود یک میلیون دستگاه خودرو به فروش رسانده که افزایشی ۸۷ درصدی نسبت به سال قبل داشته است. همچنین درحالی‌که عملکرد فروش تسلا در سال ۲۰۲۲ هم همچنان قوی به نظر می‌رسد، مرسدس بنز به‌تازگی اعلام کرده است که بحران کمبود چیپ همچنان روی تولید و فروش محصولات این شرکت در نیمهٔ اول امسال تأثیر خواهد گذاشت. بنابراین، آیا تسلا در آستانهٔ صعود به صدر جدول فروش است و طی دوازده ماه آینده حتی ب‌ام‌و را هم پشت سر خواهد گذاشت؟ یکی از تحلیلگران صنعت خودروسازی دراین‌باره چندان مطمئن نیست و به کمبود محصولات جدید تسلا (هم‌اکنون حدود یک دهه از عمر مدل S می‌گذرد) و همین‌طور مشکلات کیفی مداوم ساخته‌های این شرکت اشاره می‌کند.

همچنین نباید فراموش کرد که ب‌ام‌و، لکسس و مرسدس بنز خودروهای الکتریکی اختصاصی زیادی مثل i4، iX، RZ و EQE را به بازار عرضه کرده‌اند یا به‌زودی خواهند کرد. این خودروها که سال گذشته در بازار حضور نداشتند، با برخورداری از قیمت‌های مختلف و پشتوانهٔ شبکهٔ نمایندگی‌های گسترده، بخش خودروهای الکتریکی را پوشش خواهند داد.