- abcd efgh ijkl mnop qrst uvwx yz
مشکل باطری متداولترین دلیل استارت نخوردن خودرو محسوب میشود. این مشکلی میتواند ناشی از خرابی باطری، خوابیدن باطری و یا شارژ نشدن باطری به خاطر خرابی دینام باشد.استارت نخوردن با روشن نشدن خودرو چه تفاوتی دارد؟ گاهی خودرو استارت میخورد اما روشن نمیشود. این مشکل دلایل میتواند دلایل مختلفی مثل خرابی پمپبنزین، خرابی شمعها و… داشته باشد و نباید آن را با استارت نخوردن اشتباه گرفت.
همه ما برای استفاده از خودرو، بهسادگی استارت زده و آن را روشن میکنیم. این کار ممکن است در روز بارها انجام شود و آنقدر عادی باشد که توجهی به آن نداشته باشیم اما گاهی همین موضوع با مشکلی مواجه شده و خودرو استارت نمیخورد. استارت نخوردن خودرو دلایل مختلفی دارد که قصد داریم در این مطلب به آنها بپردازیم اما پیش از آن ذکر یک نکته ضروری است. استارت نخوردن با استارت خوردن و روشن نشدن خودرو متفاوت است و ما در اینجا صرفاً به عواملی که باعث استارت نخوردن میشوند میپردازیم. این در حالی است که استارت خوردن اما روشن نشدن خودرو میتواند دلایل بسیار متفاوتی داشته باشد.
متداولترین دلیل استارت نخوردن خودرو مشکلی در باطری است. استارت خودرو برای به حرکت درآوردن پیشرانه و روشن کردن آن به برق زیادی نیازی دارد و اگر باطری به هر دلیلی برق کافی نداشته باشد، خودرو استارت نمیخورد. مشکل باطری بیشتر به خاطر پایان یافتن عمر آن رخ میدهد زیرا این یکی از قطعههای مصرفی خودرو محسوب میشود و عمر مشخصی دارد؛ بنابراین، اگر خودرو استارت نخورد، ابتدا سراغ باطری بروید و اگر از خراب بودن آن مطمئن شدید، باطری را عوض کنید. باطریهایی که هماکنون در خودروها استفاده میشوند دو نوع اسیدی و اتمی هستند. باطریهای اسیدی که تقریباً منسوخ شدهاند، هنگام نزدیک شدن به پایان عمر خود، علائمی مثل سخت استارت خوردن خودرو یا کم شدن نور چراغهای خودرو را نشان میدهند و بهراحتی میتوان متوجه خرابی آنها شد اما باطریهای اتمی بهیکباره و بدون نشان دادن علائم قبلی از کار میافتند و میتوانند راننده را برای یافتن علت استارت نخوردن خودرو دچار سردرگمی کنند.
دینام قطعهای است که اقدام به شارژ باطری میکند و اگر خراب باشد نمیتواند وظیفهٔ خود را انجام دهد. این یعنی در هنگام رانندگی، باطری شارژ نمیشود و درنتیجه در زمان استارت زدن برق کافی نخواهد داشت. دینام از قطعاتی مثل زغال، آرمیچر، دیود، بلبرینگ و آفتامات تشکیل شده و هرکدام از این قطعات خراب شوند نمیتواند باطری را درست شارژ کند؛ بنابراین، اگر از سالم بودن باطری مطمئن شدید، سراغ بررسی کارکرد دینام بروید.
استارت قطعهای است که وظیفهٔ روشن کردن موتور خودرو را بر عهده دارد. استارت که از چند قطعهٔ مختلف شامل زغال، اتوماتیک، آرمیچر، چرخدنده، دوشاخه و بوش تشکیل شده است، فلایویل خودرو را درگیر و موتور را روشن میکند. زمانی که راننده استارت میزند، برق از طریق باطری به سر استارت و از طریق زغال به آرمیچر میرسد تا چرخدنده را به حرکت درآورد؛ بنابراین، اگر زغال استارت تمام شود یا آرمیچر آن بسوزد، خودرو استارت نمیخورد. در این حالت، میتوانید خودرو را از طریق هل دادن روشن کرده و با مراجعه به مکانیک اقدام به تعمیر استارت کنید.
استارت زدن خودرو از طریق سوئیچ صورت میگیرد که از یک مغزی و چند رشته سیم تشکیل شده است. سوئیچ سه حالت بسته، باز و استارت زدن دارد. در حالت بسته، هیچ عملکرد خاصی صورت نمیگیرد. در حالت باز، چراغهای صفحه آمپر روشن شده و پمپبنزین به کار میافتد. در حالت آخر نیز خودرو استارت میخورد. اگر سوئیچ، مغزی یا سیمکشی آن ایراد داشته باشد خودرو استارت نمیخورد. برای فهمیدن این موضوع، سوئیچ را باز کنید و اگر هیچ چراغی در صفحه آمپر روشن نشد، یعنی سوئیچ خراب شده است.
ممکن است با گذشت زمان، اتصالات باطری دچار خوردگی، پوسیدگی یا پارگی شده و یا جرم گرفته باشد. در این صورت، طبیعتاً ارتباط باطری با قطعات خودرو قطع شده و برق به استارت نمیرسد؛ بنابراین، اگر مشاهده کردید که کل برق خودرو قطع شده و حتی چراغ سقفی داخل هم روشن نمیشود، یکی از اصلیترین دلایل میتواند مشکلی در اتصالات باطری باشد زیرا در اکثر موارد، باطری حتی اگر خراب هم شده باشد برق اندکی برای روشن کردن چراغها دارد. پس در این صورت، سر باطریها و کابلها را چک کنید.
یکی دیگر آر دلایل استارت نخوردن خودرو میتواند خرابی فیوزها باشد. اگر این مشکل وجود داشته باشد، برق خودرو کامل قطع میشود؛ بنابراین مثل مورد قبلی، اگر هیچکدام از قطعات برقی خودرو کار نمیکند، در کنار اتصالات باطری، فیوزهای اصلی را هم بررسی کنید. بهعنوانمثال، در پراید زیر کاپوت خودرو کنار باطری سه فیوز سیمی وجود دارد که فیوزهای اصلی هستند. یکی از این فیوزها مربوط به برق خودرو و سوئیچ استارت و دینام است.
پیشرانه خودرو به دلایلی ممکن است قفل کند و استارت نخورد. سوختن واشر سرسیلندر و تجمع آب زیاد در محفظهٔ احتراق، شکستن استارت و افتادن قطعههای شکسته شده لابهلای فلایویل و شکستگی یا چسبیدگی یاتاقانها و شاتونها اصلیترین دلایل قفل کردن موتور هستند. در این حالت، خودرو بههیچعنوان روشن نمیشود. برای فهمیدن اینکه موتور قفل کرده یا نه، خودرو را در دنده پنج گذاشته و هل دهید. اگر حرکت کرد، موتور قفل نشده است.
همه خودروها بهصورت فابریک قفل فرمان دارند و وقتی در حالت بسته بودن سوئیچ فرمان چرخیده شود، قفل میشود. در این صورت، خودرو استارت نخواهد خورد. البته اگر فرمان قفل شده باشد، کلاً سوئیچ باز نمیشود و اجازهٔ استارت زدن نمیدهد. برای باز کردن این قفل، فرمان را بهآرامی کمی چپ یا راست کنید و همزمان سوئیچ را باز کنید.
منبع: پدال