0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
کم‌ مصرف‌ترین ها در خودروهای اسپورت

خودروهای اسپرت برای علاقه‌مندان به رانندگی گزینه‌های بسیار جذابی هستند اما نگرانی بزرگی که همیشه در مورد این خودروها وجود داشته مصرف سوخت بالا است. بااین‌حال، به لطف تکنولوژی‌های مدرن پیشرانه، همهٔ خودروهای اسپرت خیلی تشنهٔ بنزین نیستند. به همین دلیل، لیستی از ۱۰ خودروی اسپرت با کمترین مصرف سوخت تهیه کرده‌ایم که هنوز هم می‌توانند لبخند را روی لبان راننده بنشانند. البته این لیست فقط شامل مدل‌های بنزینی می‌شود و خودروهای الکتریکی یا هیبریدی در آن جایی ندارند.

۱۰-نیسان Z

مصرف: ۱۰.۷ لیتر در هر صد کیلومتر

نیسان در Z جدید با استفاده از یک پلت‌فرم قدیمی، نامی نمادین را احیا کرده است. این خودرو به یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربو با ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۷۵ نیوتن متر گشتاور مجهز است که نیروی آن از طریق گیربکس‌های شش سرعتهٔ دستی یا ۹ سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. البته مصرف سوخت صدی ۱۰.۷ لیتر فقط با گیربکس اتوماتیک قابل‌دستیابی است و در صورت انتخاب گیربکس دستی این رقم به ۱۱.۷ لیتر افزایش پیدا می‌کند.

۹-پورشه ۷۱۸

مصرف: ۹.۸ لیتر در هر صد کیلومتر

پورشه پادشاه بلامنازع خودروهای اسپرت است و تمام محصولات آن برای رانندگی عالی هستند. همچنین وقتی سراغ مدل پایهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ کیمن یا باکستر برویم، در کنار این رانندگی لذت‌بخش می‌توان مصرف سوخت مناسبی هم داشت. هرچند اندازهٔ موتور این خودروها با فولکس‌واگن گلف یکسان است اما صرفاً نباید با توجه به این موضصوع قضاوت کرد زیرا کیمن و باکستر پایه ۳۰۰ اسب بخار قدرت دارند که وقتی در کنار ترکیب موتور وسط و انتقال قدرت محرک عقب قرار می‌گیرد، شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر ۴.۹ ثانیه‌ای را پدید می‌آورد. این پرفورمنس چه در ۷۱۸ کوپه و چه روباز با مصرف سوخت تنها ۹.۸ لیتر در هر صد کیلومتر همراه است.

۸-تویوتا GR86 / سوبارو BRZ

مصرف: ۹.۴ لیتر در هر صد کیلومتر

تویوتا GR86 و برادر دوقلوی آن، سوبارو BRZ خودروهای اسپرت پایه‌ای هستند که هرچند همیشه به خاطر قدرت پایین پیشرانه موردانتقاد قرار گرفته‌اند اما در نسل کنونی با موتور ۲.۴ لیتری تخت ۲۲۸ اسب بخاری تا حدودی این مشکل را برطرف کرده‌اند. این کوپه‌های ژاپنی همچنین بسیار کم‌مصرف بوده و در هر صد کیلومتر به تنها ۹.۴ لیتر بنزین نیاز دارند. البته این مصرف فقط با گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک خواهد بود و با گیربکس شش سرعتهٔ دستی به ۱۰.۷ لیتر افزایش پیدا می‌کند.

۷-شورلت کامارو

مصرف: ۹.۴ لیتر در هر صد کیلومتر

هرچند شورلت کامارو بیشتر با پیشرانهٔ عظیم ۶.۲ لیتری V8 شناخته می‌شود اما نسخهٔ پایهٔ آن از یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربو استفاده می‌کند. هرچند این نسخهٔ پایهٔ کامارو محسوب می‌شود اما نمی‌توان آن را خودروی بدی دانست. پیشرانهٔ چهار سیلندر این ماشین که به یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک متصل می‌شود، به‌صورت ترکیبی ۹.۴ لیتر بنزین در هر صد کیلومتر مصرف می‌کند درحالیکه قدرت مناسب ۲۷۵ اسب بخاری را در اختیار راننده قرار می‌دهد. علاوه بر این، نسخهٔ پایه از شاسی استثنایی کامارو هم بهره می‌برد که آن را به یک خودروی اسپرت جذاب برای رانندگی تبدیل می‌کند حتی اگر در داخل کمی تنگ باشد.

۶-فورد موستانگ اکوبوست

مصرف: ۹.۴ لیتر در هر صد کیلومتر

اولین شرکتی که یک ماسل کار را با پیشرانهٔ چهار سیلندر توربو ارائه کرد فورد در نسل سوم موستانگ بود و این کار پس از مدت‌ها وقفه دوباره در نسل ششم تکرار شد. پیشرانهٔ ۲.۳ لیتری چهار سیلندر اکوبوست فورد با ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۴۷۵ نئون متر گشتاور، در سینهٔ موستانگ آنقدر خوب عمل کرد که باعث شد فورد موتور V6 را کنار بگذارد. این پیشرانه که با گیربکس‌های شش سرعته دستی و ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک ارائه می‌شود، شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر ۵.۱ ثانیه‌ای را فراهم می‌کند و در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی به تنها ۹.۴ لیتر بنزین نیاز دارد.

۵-آئودی TT

مصرف: ۹.۴ لیتر در هر صد کیلومتر

هرچند باید بزودی با آئودی TT خداحافظی کنیم ولی هنوز هم امکان خرید آن وجود دارد. نمونهٔ موردنظر ما به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو مجهز است که ۲۳۰ اسب بخار قدرت دارد و به یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه متصل می‌شود. این کوپهٔ اسپرت که روی پلت‌فرم MQB مشترک با فولکس‌واگن گلف ساخته شده، با وجود شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر ۵.۲ ثانیه‌ای، در هر صد کیلومتر ۹.۴ لیتر بنزین مصرف می‌کند. نسخه‌های قوی‌تری از این خودرو شامل TT S و TT RS پنج سیلندر ۴۰۰ اسب بخاری هم به بازار عرضه می‌شود اما مصرف سوخت آن‌ها بیشتر است.

۴-تویوتا سوپرا

مصرف: ۸.۴ لیتر در هر صد کیلومتر

هرچند نسل جدید تویوتا سوپرا به دلیل استفاده از قطعات ب‌ام‌و در ابتدا با بی‌مهری مواجه شد اما زمان نظرات بسیاری را تغییر داد و این کوپهٔ ژاپنی توانست رفته‌رفته جای خود را در دل علاقه‌مندان باز کند. همکاری با ب‌ام‌و در بهبود مصرف سوخت سوپرا نقش بسیار مهمی داشته است زیرا موتورهای ب‌ام‌و بسیار کارآمد هستند. رقم صدی ۸.۴ لیتر که در بالا ذکر شده متعلق به نسخهٔ چهار سیلندر سوپرا با موتور ۲ لیتری است اما حتی با موتور شش سیلندر خطی ۳۸۲ اسب بخاری هم مصرف سوخت سوپرا ۹ لیتر در هر صد کیلومتر خواهد بود.

۳-ب‌ام‌و Z4

مصرف: ۸.۴ لیتر در هر صد کیلومتر

ب‌ام‌و Z4 همان خودرویی است که به‌طور مشترک با تویوتا سوپرا توسعه پیدا کرده و بنابراین پیشرانه‌های یکسانی با همتای ژاپنی دارد. درنتیجه، Z4 هم با همان موتورهای ۲ لیتری چهار سیلندر توربو و ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربو ارائه می‌شود که مطمئناً موتور کوچک‌تر با ۲۵۵ اسب بخار قدرت، کم‌مصرف‌تر بوده و در هر صد کیلومتر به ۸.۴ لیتر بنزین نیاز دارد اما پیشرانهٔ شش سیلندر که با ۳۸۲ اسب بخار قدرت در مدل M40i ارائه می‌شود هم با مصرف صدی ۹ لیتری خیلی تشنهٔ بنزین نیست.

۲-ب‌ام‌و ۲۳۰i کوپه

مصرف: ۸.۱ لیتر در هر صد کیلومتر

خودروی بعدی این لیست هم محصول ب‌ام‌و بوده و از همان پیشرانه‌های ۲ لیتری چهار سیلندر و ۳ لیتری شش سیلندری استفاده می‌کند که در سوپرا و Z4 دیدیم. بااین‌حال، سری ۲ کوپه به خاطر اندازهٔ کوچک‌تر و وزن سبک‌تر، مصرف سوخت کمتری نسبت به دو خودروی قبلی دارد. مدل چهار سیلندر ۲۳۰i با ۲۵۵ اسب بخار قدرت در هر صد کیلومتر ۸.۱ لیتر بنزین می‌سوزاند که این رقم در M240i شش سیلندر با ۳۸۲ اسب بخار قدرت به ۹ لیتر می‌رسد. نکتهٔ مهم اینکه سری ۲ برخلاف سوپرا و Z4 به‌صورت چهارچرخ محرک هم ارائه می‌شود.

۱-مزدا MX-5

مصرف: ۷.۸ لیتر در هر صد کیلومتر

مزدا MX-5 میاتا به‌عنوان خودرویی کوچک، سبک و ارزان‌قیمت، زمانی که در سال ۱۹۸۹ معرفی شد مورد تحسین دیوانگان ماشین در سراسر جهان قرار گرفت. این خودرو ثابت می‌کند که قدرت همه چیز نیست. به دلیل وزن سبک و استفاده از پیشرانهٔ کوچک، تعجبی ندارد که این رودستر ژاپنی خودرویی کم‌مصرف است. البته مصرف صدی ۷.۸ لیتری که در اینجا می‌بینید صرفاً با گیربکس اتوماتیک حاصل می‌شود و میاتا خودرویی است که نباید آن را با گیربکس اتوماتیک خرید. بااین‌حال، خوشبختانه مصرف سوخت نسخهٔ دستی خیلی بیشتر نیست و در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی به ۸.۱ لیتر بنزین نیاز دارد.

اخبار خودرو روز دنیا را از کارواکس بخواهید