- abcd efgh ijkl mnop qrst uvwx yz
تهیهٔ لیستی از زیباترین خودروهای جهان اصلاً آسان نخواهد بود زیرا زیبایی موضوعی سلیقهای است و هرکسی میتواند انتخابهای متفاوتی داشته باشد. بااینحال، ما نهایتاً در جمعبندیهای خود به این ۱۰ خودرو رسیدیم. اینها خودروهایی هستند که نمیتوانیم وقتی از آنها دور میشویم به عقب نکاه نکنیم. اینها مدلهایی هستند که دنبال بهانهای برای عکس گرفتن از آنها هستیم.
آکورا لحظهای که تصمیم گرفت نسل کنونی TLX کمارتفاعتر و عریضتر از قبل باشد جای خود را در لیست ما باز کرد. تناسبات جدید این خودرو حالتی عالی به آن بخشیده و جدیدترین زبان طراحی آکورا هم چشمگیر به نظر میرسد زیرا به شکلی متعادل تهاجمی است. در نسخهٔ تایپ S نیز رینگهای بزرگی دهانهٔ گلگیرها را پر میکنند و چهار سر اگزوز به جذابیت ظاهر ماشین میافزایند.
در شاسیبلندها ارتفاع بیشتر از زیبایی طراحی میکاهد ولی نمیتوان این خودروها را نادیده گرفت زیرا بخش عمدهای از فروش خودروهای جدید را تشکیل میدهند. همچنین در بین شاسیبلندها هم خودروهایی پیدا میشود که هیچکس نمیتواند آنها را زشت بداند و آلفارومئو استلویو یکی از این مدلها است. هرچند طراحی جلوی متمایز آلفا باعث میشود استلویو از دور هم بهراحتی قابلتشخیص باشد اما بهترین زاویهٔ آن نمای سهرخ عقب است که با سقف شیبدار و لبهٔ کوچک درب صندوق فاصلهٔ بین کراساوورها و استیشنها را پر میکند.
وقتی از گرند توررهای بزرگ صحبت میشود، مدلهای زیادی نمیتوان پیدا کرد که زیبایی بنتلی کانتیننتال را داشته باشند. با چنین بوم نقاشی بزرگی، طراحان فضای زیادی برای خلق زیبایی داشتهاند و این کار را به بهترین نحو ممکن انجام دادهاند. البته زیبایی این بنتلی در نسخهٔ کانورتیبل یا GTC دوچندان میشود.
چند سال پیش فراریها چندان زیبا نبودند ولی این برند ایتالیایی دوباره ریشههای خود را کشف کرده و با کوپهٔ روما زیبایی چشمنواز ایتالیایی را به نمایش گذاشته است. دماغهای کمارتفاع و کشیده به همراه کابینی که به سمت عقب کشیده شده به روما نمای کوپههای کلاسیک سالهای اولیهٔ فراری را بخشیده است. همین موضوع در طراحی سادهٔ پروفیل جانبی خودرو هم به چشم میخورد و هرچند چراغهای LED نازک جلو کاملاً مدرن هستند اما جلوپنجره طراحی کلاسیکی دارد. روما از هر زاویهای بسیار زیبا به نظر میرسد.
کراساوور هاچبک مانند هیوندای به دلیل ظاهر آیندهنگرانهاش موردتوجه ما قرار گرفت. طراحی آیونیک ۵ مملو از جزئیات هوشمندانه است، از چراغهای پیکسلی در جلو و عقب گرفته تا طرح دیافراگم دوربین عکاسی روی دهانهٔ گلگیرها. نکتهٔ قابلتوجه اینکه این طراحی زیبا و چشمگیر برای عموم مردم است زیرا آیونیک ۵ خودروی مقرونبهصرفه محسوب میشود که قرار است تعداد زیادی از آن فروخته شود. قرار نیست هر خودروی غیرلوکسی خستهکننده باشد و آیونیک ۵ این را اثبات میکند.
با دیدن سدانهای جذابی مثل کیا K5 از کملطفی خریداران به این خودروها متعجب میشویم. این ماشین نگاهی تهاجمی به جلوپنجرهٔ دماغ ببری کیا دارد که به زیبایی به چراغهای نازک جلو پیوسته است. علاوه بر این، دیلایتهای نارنجیرنگ به شکل ضربان قلب نیز یکی دیگر از ویژگیهای طراحی فوقالعادهٔ این سدان کرهای هستند. با نگاهی به پروفیل جانبی هم شیشهٔ عقب آنقدر به سمت انتهای خودرو کشیده شده که نمایی شبیه لیفتبک را ایجاد کرده و K5 را شبیه یک آئودی A7 با نصف قیمت جلوه میدهد.
لکسس LC حتی هماکنون که چند سال از زمان معرفی آن میگذرد، هنوز هم شبیه کانسپتی خیرهکننده به نظر میرسد. مثل بنتلی، در اینجا هم از دید ما نسخهٔ کانورتیبل LC زیباتر است. البته نسخهٔ کوپه هم زیبایی خود را دارد اما تناسبات خودرو در حالت بدون سقف بهتر به نظر میرسد. علاوه بر این، هنگام رانندگی با سقف باز صدای جذاب موتور ۵ لیتری V8 تنفس طبیعی که یکی از پیشرانههای فوقالعادهٔ باقیمانده در بازار محسوب میشود بهتر به گوش میرسد.
اگر چشمان خود را ببندید و خودروهای لوکس آینده را تصور کنید، بهاحتمالزیاد چیزی شبیه لوسید ایر در ذهن شما نقش خواهد بست. این خودرویی است که قیمت گران خود را فریاد نمیزند و به ظاهر ساده و درعینحال زیبا اعتقاد دارد. البته بدون شک نیازهای آیرودینامیک در طراحی این خودرو نقش داشته اما تونل باد هویت آن را از بین نبرده است. در داخل نیز لوسید تلاش کرده تا جلو و عقب کابین را از هم جدا کرده و حال و هوایی شبیه سالن ایجاد کند.
برای تهیهٔ این لیست هاچبکهای مقرونبهصرفه را فراموش نکردهایم و مزدا ۳ رهبر این بخش در زیبایی محسوب میشود. دماغهٔ کم ارتفاع و فرم کلی مخروطی شکل این ماشین واقعاً زیبا است درحالیکه خودداری مزدا از شلوغ کردن پروفیل جانبی خودرو با خطوط فراوان را تحسین میکنیم. البته مطمئناً ستون C پهن باعث ضعف دید عقب میشود و صندلیهای عقب هم یکی از تنگترینهای این کلاس هستند ولی اینها هیچ اهمیتی ندارند زیرا دینامیک رانندگی چشمگیر، کابین شیک و ظاهر زیبای مزدا ۳ آن را به یکی از جذابترین خودروهای بازار تبدیل کردهاند.
ما میخواستیم این لیست را با یک خودروی اسپرت دونفره پایان دهیم و برای این کار انتخابهای زیادی وجود داشت ولی سراغ پورشه باکستر و بهطور خاص نسخهٔ اسپایدر رفتیم که در اصل کیمن GT4 بدون سقف محسوب میشود. یکی از دلایل انتخاب این مدل آن برآمدگیهای پشت سرنشینان است. مطمئناً همین تجربه را میتوان در باکستر ۴.۰ GTS هم داشت ولی در این مدل خبری از برآمدگیهای جذاب مدنظر ما نیست. همچنین بدنهٔ عضلانیتر باکستر اسپایدر نیز به تعادل بصری جلو و عقب آن کمک کرده است.
به اتومبیل خود احترام بگذارید