متاسفانه برخی صحبتهای غیرکارشناسی در خصوص مزایا و معایب پوشش نانو سرامیک ما را بر آن داشت تا یکبار دیگر راجع به این موضوع صحبت نموده و ادعاها و طرز فکرهای اشتباهی که راجع به سرامیک وجود دارد را بررسی نماییم.
همان طور که میدانید پوشش نانو سرامیک یک لایه غیر مرئی پلیمری است که پس از پرداخت، با سطح رنگ خودرو پیوند شیمیایی برقرار نموده و یک لایه محافظتی با خواص و ویژگیهایی چون براقیت، آبگریزی و محافظت از رنگ خودرو در برابر نور خورشید، آلایندههای طبیعی و شیمیایی و ... ایجاد میکند. البته برخی از پوششهای نانو سرامیک به خاطر ضخامت مناسبی که روی لایه کیلر رنگ خودرو بوجود میآورند، تا حدودی در برابر خط و خشهای سطحی مقاومت دارند. لذا در ادامه با بیان ادعاهای غلطی که در خصوص سرامیک وجود دارد، سعی داریم بیشتر و بهتر با پوشش نانو سرامیک خودرو آشنا شویم.
ادعاهای غلط در رابطه با پوشش نانو سرامیک
بر خلاف برخی ادعاهای مطرح شده از سوی اشخاص و برندها، نانو سرامیک یک معجزه و راه حل برای پایان بخشیدن به مراقبت از رنگ خودرو نیست. به عبارتی میتوان گفت سرامیک، واکسی است با فرمولاسیون متفاوت و ماندگاری بیشتر که از رنگ خودرو مراقبت نموده و نظافت و شستشوی آن را نیز راحتتر میسازد. بنابراین لازم است که پیش از انجام پوشش نانو سرامیک بر روی خودروی خود، با اقداماتی که سرامیک انجام نمیدهد نیز آشنا شوید تا با آگاهی کامل در خصوص انجام سرامیک خودرو تصمیمگیری نمایید.
1- مقاومت نانو سرامیک در برابر کلیه آسیبها
شاید انجام تست ضربه با پیچگوشتی یا روشن کردن آتش بر روی کاپوت خودروی سرامیک شده را دیده و با خود فکر کرده باشید که اگر رنگ خودرو در برابر این آسیبها مقاوم شده است، پس حتما در برابر کلیه خطوخشهایی که ممکن است پیش بیاید نیز مقاومت میکند. لازم به ذکر است که این اقدام معمولا با الکل و بنزین فندک زیپو صورت گرفته که ممکن است بر روی خودرویی که سرامیک نشده باشد هم مشکلی را ایجاد نکند. همچنین ضربات پیچگوشتی هم با ترفند خاصی با کمک دست و قسمت پلاستیکی آن صورت میگیرد. بنابراین، این ادعا که سرامیک، خودرو را در برابر کلیه آسیبهای فیزیکی مقاوم میسازد کاملا نادرست است و نانو سرامیک تنها در برابر خشهای سطحی مقاوم بوده و در برابر آسیبهایی چون تصادف یا پرش سنگ هیچگونه مقاومتی ندارد. بنابراین اگر به دنبال چیزی هستید که از رنگ خودروی شما در برابر چنین آسیبهایی محافظت نماید بهتر است که به سراغ پوشش محافظتی کاور بدنه خودرو بروید.
2- عدم نیاز به شستشوی خودروی سرامیک شده
یکی دیگر از ادعاهای کاملا نادرست، عدم نیاز به شستشوی یک خودروی سرامیک شده است. شاید به خاطر وجود خاصیت آبگریزی سرامیک، چنین برداشتی صورت گرفته باشد اما باید توجه نمود که آبگریزی با خاک گریزی تفاوت داشته و در نشستن خاک و گرد و غبار، تفاوت محسوسی بین خودروهای سرامیک شده و نشده وجود ندارد. به بیان عامیانه، سرامیک توانایی این را ندارد که با به دست گرفتن جارو، شروع به نظافت خودرو نماید. یک خودروی سرامیک شده به مانند تمامی خودروهای دیگر نیاز به شستشو و مراقبت دارد. تنها تفاوتی که وجود دارد این است که فرایند شستشوی خودروهای سرامیک شده بسیار سادهتر است. چرا که به خاطر وجود خاصیت هیدروفوبیکی، جرمها و آلودگیها توانایی نفوذ به عمق رنگ خودرو را نداشته و بر روی سطح لغزنده سرامیک قرار میگیرند.
3- پوسته شدن سرامیک یا زردی آن با گذشت زمان
همان طور که بیان شد، سرامیک یک لایه کاملا شفاف است که بر روی رنگ خودرو اجرا شده و به آن خواص مختلفی میبخشد. بنابراین سرامیک یک لایه فیزیکی نیست که بعد از گذشت زمان کنده یا پوسته شود و یا حتی تغییر رنگ دهد. با گذشت زمان و با اتمام طول عمر سرامیک، تنها خواص مربوطه از بین رفته و خودرو بدون کوچکترین تغییر ظاهری، دیگر خواص قبلی خود مانند براقیت و آبگریزی و غیره را نخواهد داشت. پس همانطور که یک واکس معمولی بعد از گذشت زمان و بدون اینکه ما متوجه زمان آن شویم از بین میرود، برای پوشش نانو سرامیک هم همین اتفاق میافتد.
4- ماندگاری دائمی پوشش نانو سرامیک
اغراق ها در خصوص پوشش نانو سرامیک، گاهی به حدی زیاد میشود که از آن با عنوان یک پوشش دائمی و یا لایف تایم نام میبرند. در صورتی که هر پوشش نانو سرامیک، طول عمری بین یک تا حداکثر 6-5 سال دارد و حد ماکزیمم این طول عمر نیز در شرایط نگهداری خاص و با مراقبتهای اساسی بوجود میآید. بنابراین طرح این ادعا که پوشش نانو سرامیک یک لایه دائمی است کاملا اشتباه میباشد. حتی ادعای تضمین و گارانتی ماندگاری سرامیک از سوی برخی دیتیلرها نیز کاملا اشتباه بوده؛ چرا که حتی تولیدکننده این محصولات نیز چنین ادعاهایی را مطرح نمیکنند و برای ماندگاری حداکثری طول عمر سرامیک، شرایط خاصی را بیان میکنند که رعایت کامل آنها به مشتری بستگی دارد و بنابراین منطقی نیست که رفتار آینده مشتری را پیشبینی و تضمین نمود.
5- اجرای سرامیک ارزان قیمت، بهتر از واکس است
حتما شما هم تبلیغات اجرای سرامیک تنها با قیمت 2میلیون تومان را از سوی برخی دیتیلرها مشاهده کرده باشید. با یک حساب سر انگشتی در خصوص هزینه اقلام مصرفی اجرای نانو سرامیک مانند شامپو، کلیبار، پولیش، پد، چربی زدا و خود محصول سرامیک، قطعا جای سوال پیش میآید که چگونه چنین چیزی ممکن است! در پاسخ این سوال دو گزینه محتمل است؛ یا از انجام برخی اقدامات مانند شستشو، کلی، چربیزدایی و ... صرف نظر شده و در واقع مراحل این کار به صورت ناقص انجام شده باشد و یا از مواد ارزان قیمت در این فرایند استفاده شده باشد. توجه داشته باشید که یک پرداخت بد از سرامیک میتواند نتایج اسفناکی چون هفت رنگ شدن خودرو، ایجاد هالههای مختلف بر روی نقاط مختلف آن و ... به همراه داشته باشد. البته نمیتوان تنها این دسته از دیتیلرها را مقصر دانست؛ چرا که مشتری نیز با عدم آگاهی و اصرار به انجام کار ارزان قیمت، خواهان انجام سرامیک تحت هر شرایطی شده است.
بنابراین استفاده از یک سرامیک متفرقه و ارزان قیمت، نه تنها کمکی به محافظت از رنگ خودرو نمیکند، بلکه میتواند آسیبهای زیادی به آن وارد سازد. بنابراین بهتر است که به جای استفاده از چنین محصولی، از یک واکس باکیفیت یک برند مطرح استفاده نمود. برای آشنایی بهتر با انواع واکس، خصوصیات و ماندگاری هر یک میتوانید مقاله مربوط به واکس بدنه خودرو را مطالعه نمایید.
6- نانو سرامیک هنگام تشخیص رنگ خودرو مشکلساز میشود
ادعای دیگری که از سوی برخی افراد غیر متخصص بیان میشود افت قیمت خودروی سرامیک شده و یا ایجاد مشکل به هنگام تشخیص رنگ است. برای بسط این موضوع لازم است که ابتدا ببینیم در هنگام تشخیص رنگ خودرو چه اقدامی صورت میگیرد؟
رنگ خودرو از چندین لایه تشکیل شده که هر کدام از این لایهها ضخامت مشخصی دارند و در مجموع رنگ خودرو ممکن است تا حدود 200 میکرون ضخامت داشته باشد. در صورتی که دستگاه تشخیص رنگ، ضخامتی بالاتر از این مقدار را نشان دهد، به احتمال زیاد بیانگر رنگآمیزی مجدد است. از طرف دیگر و همان طور که پیشتر گفته شد، نانو سرامیک لایهای یکدست بر روی لایه کیلر پدید میآورد که از کمتر از یک میکرون تا نهایتا 6-5 میکرون ضخامت دارد. حال اگر ضخامت رنگ خودرویی را قبل و بعد از اجرای سرامیک، اندازهگیری نماییم، متوجه خواهیم شد که پس از اجرای سرامیک، عددی که دستگاه در سراسر رنگ به نمایش در میآورد بین یک تا پنج میکرون افزایش ضخامت داشته است که این مقدار در زمان تشخیص رنگ خودرو اهمیت چندانی ندارد. بنابراین استفاده از سرامیک نه تنها مشکلی به هنگام فروش خودرو ایجاد نمیکند بلکه در خارج از کشور به عنوان یک سرویس اضافه جهت افزایش قیمت خودرو نیز استفاده میشود.
7- اهمیت بیش از حد به برند سرامیک و بی توجهی به کیفیت زیرسازی و اجرا
اجرای نانو سرامیک خودرو یک فرایند است که به طور کلی شامل شستشو، جرمگیری با کلیبار، احیای رنگ خودرو با پولیش، چربیزدایی و در نهایت اعمال نانو سرامیک بر روی خودرو است. بنابراین اهمیت بیش از حد به برند سرامیک کار درستی نیست و کیفیت زیرسازی و نوع اجرا نیز تاثیر بسیاری دارد. به طور مثال انجام یک سرامیک با برند گرید B در یک مرکز حرفهای کیفیت به مراتب بهتری نسبت به انجام یک سرامیک گرید A در یک مرکز متفرقه دارد.
8- سرامیک دو مرحلهای از تکمرحلهای بهتر است
با ورود سرامیکهای دو مرحلهای به بازار، این طرز فکر اشتباه بوجود آمد که کیفیت این محصولات نسبت به سرامیکهای پیشین که تکمرحله بودند بهتر است. برای بررسی این موضوع، ابتدا باید به بیس فیزیکی و شیمیایی این محصولات اشاره کنیم. هر نوع پوشش نانو سرامیک دارای دو خاصیت فیزیکی و شیمیایی است؛ که خاصیت فیزیکی به سختی و مقاومت سرامیک در برابر خطوخش و خاصیت شیمیایی به براقیت و آبگریزی محصول اشاره دارد. سرامیک های دو مرحلهای این دو خاصیت را جدا سازی نموده و در دو محصول مختلف قرار دادند. بدین صورت که مرحله اول یا بیس کوت (Base Coat)، مقاومت فیزیکی سرامیک را شکل داده و مرحله دوم یا اور کوت (Over Coat) خاصیت شیمایی سرامیک را بوجود میآورند. در صورتی که سرامیکهای تکمرحلهای نیز کاملا این دو خاصیت را داشته و درون یک محصول قرار دادهاند. بنابراین تک یا دو مرحله بودن سرامیک نمیتواند معیاری جهت برتری آنها باشد.
9- خودروی صفر برای اجرای پوشش نانوسرامیک نیازی به زیرسازی ندارد
برای اجرای پوشش نانو سرامیک، لازم است که ابتدا رنگ بدنه خودرو کاملا احیا شده و آسیبها و هولوگرامهای آن از میان برود. تصوری که وجود دارد این است که خودروی صفر، نیاز به پولیش ندارد و میتوان مستقیما به سراغ اجرای پوشش نانو سرامیک روی آن رفت. در صورتی که خودروی صفر با رنگ کارخانه، خصوصا در ماشینهای ایرانی و چینی سرشار از هولوگرام و آسیبهای سطحی است و باید حتما رنگ آن را کاملا احیا نمود تا از حالت یخچالی به حالت صاف و صیقلی تبدیل شود تا آماده اجرای نانو سرامیک شود. مهمترین نکته در خصوص یک اجرای خوب سرامیک، داشتن زیر کار سالم و بینقص است و هر چقدر کیفیت پولیشکاری ما بهتر باشد، کیفیت سرامیک نیز بهتر میگردد.
10- رد آب یا باران بر روی خودروی سرامیک شده باقی نمیماند
به جای ماندن رد آب بر روی رنگ خودرو، یکی از مواردی است که پوشش نانو سرامیک هم کمک چندانی به آن نمیکند. همانطور که میدانید پوشش نانو سرامیک با توجه به خاصیت آبگریزی خود موجب میشود که مایعات از روی سطح رنگ خودرو سر بخورند، اما املاح موجود در آب یا باران سبب میشود که لکه آب یا Water Spot بر روی رنگ برجای ماند. استفاده از انواع اسپری تمیزکننده بدون آب یا کوئیک دیتیلر میتواند به راحتی این لکهها را پاک نموده و براقیت سرامیک را حفظ نماید.