0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
مزایای سرامیک خودرو + 10 تصور اشتباه درباره سرامیک خودرو

متاسفانه برخی صحبت‌های غیرکارشناسی در خصوص مزایا و معایب پوشش نانو سرامیک ما را بر آن داشت تا یکبار دیگر راجع به این موضوع صحبت نموده و ادعاها و طرز فکرهای اشتباهی که راجع به سرامیک خودرو وجود دارد را بررسی نماییم. در مورد مزایای سرامیک خودرو و همچنین معایب سرامیک خودرو، تصورهای اشتباه رایجی وجود دارد که در اینجا به همه آنها می پردازیم. در این مقاله ما در ابتدا در مورد مزیت سرامیک خودرو صحبت می‌کنیم، تا شما به خوبی با مزایای واقعی و صحیح سرامیک خودرو آشنا شوید. پس از آن نیز 10 ادعای غلط در مورد سرامیک خودرو که این ادعاهای اشتباه، بیشتر مرتبط با مزایا و مضرات سرامیک خودرو است را بیان می کنیم. با ما در مجله کارواکس، به عنوان اولین مرکز دیتیلینگ در ایران همراه باشید.

مزایای سرامیک خودرو

 

 

در ابتدای این بخش، باید بگوییم که سرامیک خودرو یک لایه غیر مرئی پلیمری است که پس از پرداخت، با سطح رنگ خودرو پیوند شیمیایی برقرار نموده و یک لایه محافظتی با خواص و ویژگی‌هایی چون براقیت، آبگریزی و محافظت از رنگ خودرو در برابر نور خورشید، آلاینده‌های طبیعی و شیمیایی و ... ایجاد می‌کند. البته برخی از سرامیک های خودرو به خاطر ضخامت مناسبی که روی لایه کیلر رنگ خودرو بوجود می‌آورند، تا حدودی در برابر خط و خش‌های سطحی مقاومت دارند. مزایای سرامیک خودرو به اندازه ای است که به یک روش محبوب مراقبت از خودرو در سال‌های اخیر تبدیل شده است، مزایای سرامیک خودرو به شرح زیر است:

1. محافظت از رنگ

در این بخش از فواید سرامیک کردن خودرو باید گفت که سرامیک بدنه ماشین از پرتوهای فرابنفش خورشید ( UV )محافظت کرده، که این عامل مانع از بین رفتن رنگ بدنه خودرو می شود. سرامیک ماشین با ایجاد یک لایه نانوساختاری، رنگ بدنه خودرو را از اثرات مضر اشعه UV محافظت می‌کند. این پوشش، عملکردی مانند یک محافظ در برابر پوسیدگی رنگ دارد و به ماندگاری و طولانی‌مدت نگهداشتن رنگ اصلی ماشین کمک می‌کند. از آنجا که اشعه UV می‌تواند باعث تغییر رنگ و خرابی رنگ بدنه شود، استفاده از سرامیک خودرو حفاظت از استحکام رنگ و زیبایی خودرو را به همراه خواهد داشت.

2. مقاومت در برابر آلاینده‌ها

یکی از موارد بسیار مهمی که در این مقاله مزایای سرامیک به شما گفته می شود، این است که  "سرامیک به عنوان یک روکش محافظ؛ مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی، آلودگی‌های محیطی، و حتی خطوط ناشی از آلاینده‌ها دارد". این پوشش منحصربه فرد، به رنگ بدنه خودرو ماندگاری فوق‌العاده می‌بخشد. از این رو، در طولانی مدت، خودرو زیبایی و براقیت خود را حفظ می‌کند و در برابر خدشه‌ها و آسیب‌های مختلف محافظت می‌شود. این فناوری نه تنها زیبایی و براقیت خودرو را ارتقاء می‌دهد، بلکه باعث افزایش عمر رنگ بدنه خودرو هم می شود.

3. سهولت در شستشو

خواص آبگریز سرامیک خودرو باعث می‌شود که آب به راحتی روی سطح لیز بخورد و پس از شستشو آب روی بدنه نمانده و شستشو به‌طور قابل توجهی آسان‌ و سریع‌تر شود.

4. ظاهری براق و جذاب

سرامیک به بدنه خودرو لایه‌ای براق اضافه می‌کند، که نه تنها ظاهر خودرو را بهبود می‌بخشد بلکه بازتابندگی رنگ و شفافیت را افزایش می‌دهد.

5. افزایش مقاومت خودرو در برابر خطوط و خدشه‌ها

سرامیک می‌تواند به بدنه خودرو مقاومت بیشتر در برابر خطوط ناشی از رسوبات و خدشه‌ها بدهد.

6. افزایش عمر رنگ

ششمین مزیتی که در در این مقاله از مزیت ها و معایب سرامیک بدنه خودرو قصد معرفی آن را داریم، افزایش عمر رنگ ماشین است. استفاده از سرامیک بر روی رنگ بدنه خودرو، علاوه بر بهبود ظاهر، از خوردگی، اکسیداسیون و تغییر رنگ در اثر تابش UV محافظت می‌کند. از این رو، نیاز به تجدید رنگ را به تأخیر انداخته و طول عمر رنگ بدنه خودرو را افزایش می‌دهد.

7. حفاظت محیطی

استفاده از سرامیک بر روی بدنه خودرو به عنوان یک پوشش حفاظتی؛ مصرف مواد شیمیایی و آلاینده‌ها، تجدید مکرر رنگ بدنه خودرو، ایجاد ضایعات ناشی از رنگ‌های معمولی را به شدت کاهش می‌دهد. این دیگر تاثیر سرامیک خودرو است که از طرفی این اقدام موجب صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی برای تجدید رنگ خودرو شده و به حفظ محیط زیست و منابع طبیعی کمک می‌کند.

8. ماندگاری بالا

با اجرای یک سرامیک خودرو نزد افراد متخصص، می‌توانید به مدت زمان 1 تا حتی 8 سال از اثرات حفاظتی و زیبایی آن لذت ببرید. مقاومت بالای این پوشش در برابر اثرات آب، گرد و غبار، خوردگی و تابش UV سبب شده تا عمر بلندتری در مقایسه با روش‌های دیگر که ممکن است نیاز به تجدید دارند، داشته باشد. در نهایت باید گفت که سرامیک خودرو این امکان را ایجاد می‌کند که خودرویتان را تا مدت زمان طولانی ظاهری نو داشته باشد. 

9. کاهش هزینه نگهداری

همانطور که پیش تر هم اشاره شد، استفاده از سرامیک بر روی بدنه خودرو باعث کاهش هزینه‌های نگهداری ماشین می‌شود. به این معنا که این پوشش باعث می‌شود که نیاز به پولیش و واکس زدن ماشین کاهش یابد. اما چطور؟ در کمال شگفتی باید گفت که سرامیک خودرو به صورت موثری از خوردگی، زنگ زدگی و آلاینده ها محافظت می‌کند و نیاز به صرف هزینه برای نگهداری و حفاظت بدنه خودرو را برای شما کم می کند.

10. کاهش زمان و تلاش در شستشو

آبگریزی سرامیک باعث می‌شود آلودگی‌ها به راحتی از سطح خودرو شسته شوند و زمان و تلاش مورد نیاز برای شستشوی خودرو کاهش یابد. به طور کلی، سرامیک بدنه خودرو نه تنها بدنه خودرو را حفاظت می‌کند بلکه نمای بیرونی آن را بهبود می‌بخشد و شستشوی آن را راحت و سریع میکند. 

ادعاهای غلط در رابطه با پوشش نانو سرامیک

 

در بخش قبل به مزایای سرامیک خودرو اشاره کردیم، سرامیک خودرو مزیت های بسیاری دارد، اما بر خلاف برخی ادعاهای مطرح شده از سوی اشخاص و برندها، نانو سرامیک یک معجزه و راه حل برای پایان بخشیدن به مراقبت از رنگ خودرو نیست. به عبارتی می‌توان گفت سرامیک، واکسی است با فرمولاسیون متفاوت و ماندگاری بیشتر، که از رنگ خودرو مراقبت نموده و نظافت و شست‌شوی آن را نیز راحت‌تر می‌سازد. اما نمی تواند به طور معجزه آسا رنگ بدنه خودرو را از تمام آسیب ها محافظت کند و یا فرد را از مراقبت و شستشوی خودروی خود بی نیاز کند. ما در اینجا به 10 ادعای غلطی که مرتبط با مزایا و معایب سرامیک خودرو رایج است اشاره کردیم، که به شرح زیر است:

1-مقاومت نانو سرامیک در برابر کلیه آسیب‌ها

شاید انجام تست ضربه با پیچ‌گوشتی یا روشن کردن آتش بر روی کاپوت خودروی سرامیک شده را دیده و با خود فکر کرده باشید که اگر رنگ خودرو در برابر این آسیب‌ها مقاوم شده است، پس حتما در برابر کلیه خط‌وخش‌هایی که ممکن است پیش بیاید نیز مقاومت می‌کند. لازم به ذکر است که این اقدام معمولا با الکل و بنزین فندک زیپو صورت گرفته که ممکن است بر روی خودرویی که سرامیک نشده باشد هم مشکلی را ایجاد نکند. همچنین ضربات پیچ‌گوشتی هم با ترفند خاصی با کمک دست و قسمت پلاستیکی آن صورت می‌گیرد. بنابراین، این ادعا که سرامیک ماشین، خودرو را در برابر کلیه آسیب‌های فیزیکی مقاوم می‌سازد کاملا نادرست است و نانو سرامیک تنها در برابر خش‌های سطحی‌ مقاوم بوده و در برابر آسیب‌هایی چون تصادف یا پرش سنگ هیچ‌گونه مقاومتی ندارد. بنابراین اگر به دنبال چیزی هستید که از رنگ خودروی شما در برابر چنین آسیب‌های جدی و عمیقی محافظت نماید بهتر است که به سراغ پوشش محافظتی کاور بدنه خودرو بروید.

2-عدم نیاز به شست‌شوی خودروی سرامیک شده

در این بخش از مقاله مزایا و مضرات سرامیک خودرو به یک ادعای نادرست دیگر اشاره می کنیم. یکی دیگر از ادعاهای کاملا نادرست، عدم نیاز به شست‌شوی یک خودروی سرامیک شده است، شاید به خاطر وجود خاصیت آبگریزی سرامیک، چنین برداشتی صورت گرفته باشد. اما باید توجه نمود که آبگریزی با خاک گریزی متفاوت است و در نشستن خاک و گرد و غبار، تفاوت محسوسی بین خودروهای سرامیک شده و نشده وجود ندارد. به بیان عامیانه، سرامیک خودرو توانایی این را ندارد که با به دست گرفتن جارو، شروع به نظافت خودرو نماید. یک خودروی سرامیک شده به مانند تمامی خودروهای دیگر نیاز به شست‌شو و مراقبت دارد. تنها تفاوتی که وجود دارد این است که فرایند شست‌شوی خودروهای سرامیک شده بسیار ساده‌تر است. چرا که به خاطر وجود خاصیت هیدروفوبیکی، جرم‌ها و آلودگی‌ها توانایی نفوذ به عمق رنگ خودرو را نداشته و بر روی سطح لغزنده سرامیک قرار می‌گیرند.

3-پوسته شدن سرامیک یا زردی آن با گذشت زمان

همان طور که بیان شد، سرامیک یک لایه کاملا شفاف است که بر روی رنگ خودرو اجرا شده و به آن خواص مختلفی می‌بخشد. بنابراین سرامیک یک لایه فیزیکی نیست که بعد از گذشت زمان کنده یا پوسته شود و یا حتی تغییر رنگ دهد. با گذشت زمان و با اتمام طول عمر سرامیک، تنها خواص مربوطه از بین رفته و خودرو بدون کوچکترین تغییر ظاهری، دیگر خواص سرامیک مانند براقیت و آبگریزی و غیره را نخواهد داشت. پس همان‌طور که یک واکس معمولی بعد از گذشت زمان و بدون اینکه ما متوجه زمان آن شویم از بین می‌رود، برای پوشش نانو سرامیک هم همین اتفاق می‌افتد.

4- ماندگاری دائمی پوشش نانو سرامیک

اغراق ها در خصوص سرامیک خودرو، گاهی به حدی زیاد می‌شود که از آن با عنوان یک پوشش دائمی و یا لایف تایم نام می‌برند. در صورتی که هر پوشش نانو سرامیک، طول عمری بین یک تا حداکثر 8 سال دارد و حد ماکزیمم این طول عمر نیز در شرایط نگهداری خاص و با مراقبت‌های اساسی بوجود می‌آید.

بنابراین طرح این ادعا که سرامیک خودرو یک لایه دائمی است کاملا اشتباه است. حتی ادعای تضمین و گارانتی ماندگاری سرامیک از سوی برخی دیتیلرها نیز کاملا اشتباه است. چرا که حتی تولیدکننده این محصولات نیز چنین ادعاهایی را مطرح نمی‌کنند و برای ماندگاری حداکثری طول عمر سرامیک، شرایط خاصی را بیان می‌کنند که رعایت کامل آن‌ها به مشتری بستگی دارد. بنابراین منطقی نیست که رفتار آینده مشتری را پیش‌بینی و تضمین نمود.

5- اجرای سرامیک ارزان قیمت، بهتر از واکس است.

حتما شما هم تبلیغات اجرای سرامیک تنها با قیمت 5 میلیون تومان را از سوی برخی دیتیلرها مشاهده کردید. با یک حساب سر انگشتی در خصوص هزینه اقلام مصرفی اجرای نانو سرامیک مانند شامپو خودرو، خمیر کلی‌بار، پولیش، پد پولیش، چربی زدا و خود محصول سرامیک، قطعا جای سوال پیش می‌آید که چگونه چنین چیزی ممکن است! در پاسخ این سوال دو گزینه محتمل است؛ یا از انجام برخی اقدامات مانند شست‌شو، کلی، چربی‌زدایی و ... صرف نظر شده و در واقع مراحل سرامیک خودرو به صورت ناقص صورت گرفته و یا از مواد بسیار ارزان قیمت در این فرایند استفاده شده است.

توجه داشته باشید که یک پرداخت بد از سرامیک می‌تواند نتایج اسفناکی چون هفت رنگ شدن خودرو، ایجاد هاله‌های مختلف بر روی نقاط مختلف آن و ... به همراه داشته باشد. البته نمی‌توان تنها این دسته از دیتیلرها را مقصر دانست؛ چرا که مشتری نیز با عدم آگاهی و اصرار به انجام کار ارزان قیمت، خواهان انجام سرامیک تحت هر شرایطی شده است.

بنابراین استفاده از یک سرامیک متفرقه و ارزان قیمت، نه تنها کمکی به محافظت از رنگ خودرو نمی‌کند، بلکه می‌تواند آسیب‌های زیادی به آن وارد سازد. بنابراین بهتر است که به جای استفاده از چنین محصولی، از یک واکس خودرو باکیفیت یک برند مطرح استفاده نمود. برای آشنایی بهتر با انواع واکس، خصوصیات و ماندگاری هر یک، می‌توانید مقاله "راهنمای انتخاب و خرید انواع واکس بدنه خودرو"را مطالعه نمایید.

6- نانو سرامیک هنگام تشخیص رنگ خودرو مشکل‌ساز می‌شود.

ادعای دیگری که از سوی برخی افراد غیر متخصص بیان می‌شود. افت قیمت خودروی سرامیک شده و یا ایجاد مشکل به هنگام تشخیص رنگ است. برای بسط این موضوع لازم است که ابتدا ببینیم در هنگام تشخیص رنگ خودرو چه اقدامی صورت می‌گیرد؟
رنگ خودرو از چندین لایه تشکیل شده که هر کدام از این لایه‌ها ضخامت مشخصی دارند و در مجموع رنگ خودرو ممکن است تا حدود 200 میکرون ضخامت داشته باشد. در صورتی که دستگاه ضخامت سنج رنگ خودرو، ضخامتی بالاتر از این مقدار را نشان دهد، به احتمال زیاد بیانگر رنگ‌آمیزی مجدد است. از طرف دیگر و همان طور که پیش‌تر گفته شد، سرامیک خودرو لایه‌ای یکدست بر روی لایه کیلر پدید می‌آورد که از کمتر از یک میکرون تا نهایتا 6-5 میکرون ضخامت دارد.

حال اگر ضخامت رنگ خودرویی را قبل و بعد از اجرای سرامیک، اندازه‌گیری نماییم، متوجه خواهیم شد که پس از اجرای سرامیک، عددی که دستگاه در سراسر رنگ به نمایش در می‌آورد بین یک تا پنج میکرون افزایش ضخامت داشته است که این مقدار در زمان تشخیص رنگ خودرو اهمیت چندانی ندارد. بنابراین استفاده از سرامیک نه تنها مشکلی به هنگام فروش خودرو ایجاد نمی‌کند بلکه در خارج از کشور به عنوان یک سرویس اضافه جهت افزایش قیمت خودرو نیز استفاده می‌شود.

7- اهمیت بیش از حد به برند سرامیک و بی توجهی به کیفیت زیرسازی و اجرا

اجرای نانو سرامیک خودرو یک فرایند است که به طور کلی شامل شست‌شو، جر‌م‌گیری با کلی‌بار، احیای رنگ خودرو با پولیش، چربی‌زدایی و در نهایت اعمال نانو سرامیک بر روی خودرو است. بنابراین اهمیت بیش از حد به برند سرامیک کار درستی نیست و کیفیت زیرسازی و نوع اجرا نیز تاثیر بسیاری در نتیجه کار دارد. به طور مثال انجام یک سرامیک با برند گرید B در یک مرکز حرفه‌ای کیفیت به مراتب، نتیجه بهتری نسبت به انجام یک سرامیک گرید A در یک مرکز متفرقه دارد.

8- سرامیک دو مرحله‌ای از تک‌مرحله‌ای بهتر است.

با ورود سرامیک‌های دو مرحله‌ای به بازار، این طرز فکر اشتباه بوجود آمد که کیفیت این محصولات نسبت به سرامیک‌های پیشین که تک‌مرحله بودند بهتر است. برای بررسی این موضوع، ابتدا باید به بیس فیزیکی و شیمیایی این محصولات اشاره کنیم. هر نوع پوشش سرامیک خودرو دارای دو خاصیت فیزیکی و شیمیایی است؛ که خاصیت فیزیکی به سختی و مقاومت سرامیک در برابر خط‌وخش و خاصیت شیمیایی به براقیت و آبگریزی محصول اشاره دارد. سرامیک های دو مرحله‌ای این دو خاصیت را جدا سازی نموده و در دو محصول مختلف قرار دادند. بدین صورت که مرحله اول یا بیس کوت (Base Coat)، مقاومت فیزیکی سرامیک را شکل داده و مرحله دوم یا اور کوت (Over Coat) خاصیت شیمایی سرامیک را بوجود می‌آورند. در صورتی که سرامیک‌های تک‌مرحله‌ای نیز کاملا این دو خاصیت را داشته و درون یک محصول قرار داده‌اند. بنابراین تک یا دو مرحله بودن سرامیک نمی‌تواند معیاری جهت برتری آن‌ها باشد.

9- خودروی صفر برای اجرای پوشش نانوسرامیک نیازی به زیرسازی ندارد.

برای اجرای پوشش نانو سرامیک، لازم است که ابتدا رنگ بدنه خودرو کاملا احیا شده و آسیب‌ها و هولوگرام‌های آن از میان برود. تصوری که وجود دارد این است که خودروی صفر، نیاز به پولیش ندارد و می‌توان مستقیما به سراغ اجرای پوشش نانو سرامیک روی آن رفت. در صورتی که خودروی صفر با رنگ کارخانه، خصوصا در ماشین‌های ایرانی و چینی سرشار از هولوگرام و آسیب‌های سطحی است و باید حتما رنگ آن را کاملا احیا نمود تا از حالت یخچالی به حالت صاف و صیقلی تبدیل شود تا آماده اجرای نانو سرامیک شود. مهم‌ترین نکته در خصوص یک اجرای خوب سرامیک، داشتن زیر کار سالم و بی‌نقص است و هر چقدر کیفیت پولیش‌کاری ما بهتر باشد، کیفیت سرامیک نیز بهتر می‌گردد.

10- رد آب یا باران بر روی خودروی سرامیک شده باقی نمی‌ماند.

به جای ماندن رد آب بر روی رنگ خودرو، یکی از مواردی است که سرامیک خودرو هم کمک چندانی به آن نمی‌کند. همانطور که می‌دانید سرامیک خودرو با توجه به خاصیت آبگریزی خود موجب می‌شود که مایعات از روی سطح رنگ خودرو سر بخورند، اما املاح موجود در آب یا باران سبب می‌شود که لکه آب یا Water Spot بر روی رنگ برجای ماند. استفاده از انواع اسپری تمیزکننده بدون آب یا کوئیک دیتیلر می‌تواند به راحتی این لکه‌ها را پاک نموده و براقیت سرامیک را حفظ نماید.

سوالات متداول

 

 1. آیا استفاده از سرامیک خودرو ارزان قیمت را پیشنهاد می کنید؟

سرامیک خودرو اگر به روش اصولی و درست خود و با استفاده از مواد اولیه با کیفیت انجام شود، هزینه حدودی بین 10 تا 25 میلیون تومان را به دنبال خواهد داشت. اما با توجه به مزایای فوق العاده ای که سرامیک خودرو برای خودرو به دنبال دارد، قطعا ارزش این هزینه را دارد. اما اگر  تمایلی به پرداخت این میزان هزینه را ندارید، هرگز به اجرای سرامیک های خودرو ارزان قیمت فکر نکنید. چرا که سرامیک های ارزان و بی کیفیت نه تنها نقش زیبایی و حفاظتی را به همراه ندارند، بلکه به شدت هم می توانند به خودروی شما آسیب بزنند. در چنین شرایطی پیشنهاد کارواکس برای شما به جای سرامیک خودروهای ارزان، استفاده از واکس خودرو از برندهای معتبر و با کیفیت است.

2. آیا در کارواکس اجرای سرامیک خودرو هم انجام می شود؟ 

 بله- کارواکس به عنوان اولین مرکز تخصصی دیتیلینگ در ایران، با سابقه فعالیت فروش و اجرایی 10 ساله در حوزه مراقبت و زیبایی خودروهای لوکس در خدمت هموطنان عزیز است. کارواکس، در کنار فروش انواع محصولات سرامیک خودرو از برترین برندهای دنیا، اجرای آن را نیز با دارا بودن مجرب ترین نیروها و کارشناسان دیتیلینگ انجام می دهد.

3. اجرای سرامیک خودرو، افت قیمت خودرو را در هنگام فروش و تشخیص رنگ خودرو به دنبال خواهد داشت؟

 خیر- اگر ضخامت رنگ خودرویی را قبل و بعد از اجرای سرامیک، اندازه‌گیری نماییم، متوجه خواهیم شد که پس از اجرای سرامیک، عددی که دستگاه در سراسر رنگ به نمایش در می‌آورد بین یک تا پنج میکرون افزایش ضخامت داشته است که این مقدار در زمان تشخیص رنگ خودرو اهمیت چندانی ندارد و باعث افت قیمت نمی شود. از آنجا که سرامیک خودرو، درخشندگی فوق العاده ای را به خودرو می دهد، در مواردی حتی می‌تواند قیمت فروش را افزایش دهد. 

جمع بندی 

در مورد مزیت ها و معایب سرامیک کردن خودرو، اشتباهات و تصورات رایجی وجود دارد، تصوراتی که در برخی مواقع مزیت های سرامیک خودرو و در برخی موارد نیز معایب نانو سرامیک خودرو را بسیار اغراق آمیز و اشتباه نشان می دهد. بدین منظور ما تصمیم گرفتیم، این مقاله از کارواکس را به این موضوع اختصاص دهیم. ما در ابتدای مقاله به طور کامل 10 مزیت صحیح سرامیک خودرو را بیان کردیم و سپس به 10 تصور اشتباه رایجی که مرتبط با مزیت ها و معایب سرامیک کردن خودرو است پرداختیم. این مقاله دید صحیحی به شما در مورد ویژگی ها و مزیت های سرامیک خودرو می دهد.