آموزشی

مدیریت حرفه ای کارواش

مدیریت صحیح و دقیق یک مجموعه، می تواند به رضایت مشتری، بالا رفتن کیفیت خدمات و در نتیجه پیشرفت مجموعه و موفقیت مالی قابل توجهی منجر شود. یک کارواش هم درست مانند هر مجموعه دیگری نیاز به مدیریتی هوشمندانه دارد. بیایید در این مقاله کارواکس به انواع مختلف کارواش ها و نحوه کارشان نگاهی بیاندازیم و همزمان به نکات مهم مدیریتی در کارواش ها بپردازیم.

اشتراک گذاری

مدیریت صحیح و دقیق یک مجموعه، می تواند به رضایت مشتری، بالا رفتن کیفیت خدمات و در نتیجه پیشرفت مجموعه و موفقیت مالی قابل توجهی منجر شود. یک کارواش هم درست مانند هر مجموعه دیگری نیاز به مدیریتی هوشمندانه دارد. بیایید در این مقاله کارواکس، مرکز دیتیلینگ خودرو به انواع مختلف کارواش ها و نحوه کارشان نگاهی بیاندازیم و همزمان به نکات مهم مدیریتی در کارواش ها بپردازیم. پر واضح است در مدیریت یک کارواش استفاده از تجهیزات نیز مورد اهمیت است. بنابراین تصمیماتی که مدیریت جهت افزایش رضایتمندی مشتریان خود می گیرد، به نحوی در تعامل با امکانات کارواش نیز هست.

مدیریت کارواش های دستی

در کارواش های دستی، شست و شوی ماشین توسط کارکنان کارواش به صورت دستی و با استفاده از تجهیزات آب فشار قوی انجام می شود. در این مدل شست و شو، در صورت دقت و حوصله کافی کارکنان کارواش، ریزه کاری های زیادی می تواند در مراحل شست و شوی ماشین انجام شود. به علت دستی بودن این مدل از شست و شو، پارامترهای زیادی از جمله تعیین میزان مواد شوینده توسط کارکنان صورت می گیرد. در نتیجه بهتر است این میزان توسط مدیریت کارواش به کارکنان آموزش داده شود تا از هدر رفتن مواد شوینده و یا حتی از استفاده ناکافی آن برای شست و شو جلوگیری شود.  همچنین، به دلیل رابطه مستقیم مشتری با کارکنان کارواش ، مسائل دیگری از جمله نحوه برخورد کارکنان کارواش با مشتری و یا میزان انعام گرفتن می بایست مورد نظارت مدیر قرار گیرد. مدیر کارواش بهتر است هنگام استخدام کارکنان، با حوصله و دقت تمام، همه مسائل مربوط به برخورد محترمانه و دوستانه با مشتری را توضیح دهد. همچنین در مورد دریافت انعام بهتر است قوانینی تعیین شود و یا اینکه در صورت امکان، سیستم انعام در یک کارواش حذف شود و به جای آن هزینه خدمات کمی بیشتر شود. تمامی این مسائل بستگی به سیاست های مدیر کارواش دارند.

مدیریت کارواش های اتوماتیک

در این نوع کارواش ها مراحل شست و شوی ماشین تماما اتوماتیک و توسط برس ها و نازل های پاشش صورت می گیرد. این ابزار ها ممکن است پس از مدتی فرسوده شوند یا با کیفیت اولیه کار نکنند و این موضوع می تواند برای کارواش زیان آور باشد و همچنین ممکن است به دلیل کارکرد ضعیف دستگاه ها، شست و شوی ماشین به خوبی انجام نشده و رضایت مشتری جلب نشود. در نتیجه برای جلوگیری از چنین خسارت هایی، بهتر است تمام ماشین آلات و نحوه کارشان مرتب بررسی شوند.

مدیریت کارواش های نانو

در این نوع از شست و شوی خودرو، هیچ آبی استفاده نمی شود و شست و شوی ماشین به کمک مواد شوینده نانو انجام می شود به نحوی که کافی است این شوینده بر روی سطح ماشین و همچنین حوله و اسفنج های خاص این نوع شوینده ها اسپری شود و سپس تمام آلودگی سطح ماشین با این پد های مخصوص تمیز شود. در این نوع شست و شو، نه تنها در مصرف آب تا حد چشمگیری صرفه جویی می شود، بلکه آلودگی تمیز شده از سطح خودرو به محیط اطراف منتقل نمی شود، سطح ماشین کاملا براق می شود و مراحل شست و شو زمان و انرژی کمتری می برد. همچنین گفته می شود این مواد مزیت های دیگری مانند محافظت سطح خودرو در مقابل سوختگی حاصل از نور خورشید را هم دارند. اما نکته  مهم در مدیریت این نوع کارواش ها موادی است که به عنوان شوینده مورد استفاده قرار می گیرد. شما باید در خصوص استفاده شوینده های نانو برای مشتریان خود علم و تجربه کافی داشته باشید و پرسنل آموزش دیده ای را برای این کار استخدام کنید. نکته دیگر این که استفاده از مواد و محصولات نانو برای همه کارواش ها مقرون به صرفه نیست همچنین  در صورت استفاده مستمر از مواد حاوی فرمولاسیون غیر استاندارد که تنها به واسطه دارا بودن میزان واکس زیاد کثیفی و خط و خش را به صورت موقتی محو می کند، رنگ بدنه خودرو مشتریان شما در طولانی مدت آسیب خواهد دید و این از اصول مشتری مداری به دور است.

همچنین بخوانید: شسشتشوی بدون آب اتومبیل چیست و چگونه انجام می شود؟

چند نکته قابل توجه در مدیریت کارواش

با توجه به افزایش تعداد کارواش ها و همچنین تولد نسل جدیدی از خدمات شست و شوی ماشین مانند کارواش های سیّار و سیستم شست و شو در محل، رقابت در دنیای کارواش ها نسبت به سالهای گذشته سخت تر و وارد فاز جدیدی شده است. بنابراین، امروزه داشتن یک یا چند مزیت رقابتی، برای مدیران کارواش ها می تواند کمک بزرگی به پیشرفت کار یک کارواش بکند. انتخاب مزایای رقابتی بسته به نحوه کار کارواش ها و همچنین بسته به مزایای رقبای کاری می تواند در هر کارواش متفاوت باشد. اما خیلی وقت ها مزیت رقابتی می تواند صرفا بالا بردن کیفیت همان سرویس های همیشگی باشد! به هر حال بخش زیادی از مشتریان هر کارواش را، افرادی تشکیل می دهند که هر روز این کارواش را در مسیر روزانه شان از خانه تا محل کار می بینند و معمولا ترجیح می دهند برای صرفه جویی در زمان از همان کارواش استفاده کنند. اما با این حال، خدماتی که این کارواش ها ارائه می دهد در حفظ این مشتری ها بسیار مهم هستند. بنابراین بهتر است به مشتری ها و مخصوصا مشتری های ثابت، مزایای ویژه ای پیشنهاد داده شود. همچنین کارواش ها می توانند گاهی خدماتی هرچند کوچک و جزئی را به صورت رایگان انجام دهند.

از آنجا که کارواش ها جزء کسب و کارهایی هستند که به صورت مستقیم با مشتری ها سر و کار دارند، در نتیجه محیط زیبا و تمیز هم می تواند امتیاز دیگری برای یک کارواش به حساب بیاید. در صورت دستی بودن کارواش و حضور کارکنان بیشتر در محیط کارواش، بهتر است لباس فرم یا روپوشی که برای کارکنان انتخاب می شود مخصوص کارواش باشد و نام و لوگوی کارواش هم روی آن ها موجود باشد. یکی دیگر از خدماتی که کارواش ها می توانند به مشتری های خود ارائه دهند تعیین وقت قبلی می باشد. از آنجا که خیلی اوقات مردم ماشینشان را برای مناسبت های خاص به کارواش می برند و کار شست و شوی بیرونی و تمیزکاری داخلی ماشین هم می تواند زمان بر باشد، بهتر است این امکان به مشتری ها داده شود که بتوانند از قبل، وقتی را برای مراجعه به کارواش رزرو کنند و به این ترتیب در زمانشان صرفه جویی شود.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید