آموزشی

دیتیلینگ خودرو چیست؟ هر آنچه که باید در مورد دیتیلینگ بدانید.

عموماً تعریف صحیح دیتیلینگ خودرو شامل تمیز کردن و صفرشویی تمامی قسمتهای خودرو اعم از داخل و خارج با دقت و وسواس زیاد و با استفاده از ابزار مخصوص؛ همچنین پولیش و واکس کردن رنگ بدنه خودرو و ایجاد پوشش نانو سرامیک و یا اجرای کاور محافظ بدنه برای محافظت از رنگ خودرو میباشد.

اشتراک گذاری

دیتیلینگ خودرو یا همان اتو دیتیلینگ موضوعی است که این روزها زیاد استفاده می‌شود و می‌تواند معانی نسبتاً متفاوتی برای افراد مختلف در سراسر دنیا داشته باشد. برای مثال اصطلاح دیتیلینگ در ایالات متحده برای بسیاری از افراد در مورد عملیات عادی شست و شو و نظافت خودرو بکار می‌رود، در حالی که در انگلیس اصطلاح "صفرشویی" برای اکثر مردم به عملیات دیتیلینگ معنی نزدیک تری دارد. اما نهایتاً اصطلاح دیتیلینگ مدت کمی است که در اکثر کشورها از جمله ایران، بیشتر برای خدمات زیبایی بدنه خودرو مثل " پولیشکاری" و  "پوشش نانو سرامیک خودرو"  به کار برده می شود. دیتیلینگ خودرو چیست، هدف از انجام آن چیست و چگونه انجام می شود؟ این موارد، موضوعات اصلی است که در این مقاله از کارواکس، تخصصی ترین مرکز دیتلینگ خودرو در ایران به آن می پردازیم، با ما همراه باشید.

دیتتیلینگ خودرو چیست؟

دیتیلینگ خودرو به تمیز کردن و صفرشویی تمامی قسمتهای خودرو اعم از داخل و خارج به دقت زیاد و با استفاده از ابزار مخصوص؛ همچنین پولیش، واکس رنگ بدنه خودرو، ایجاد پوشش نانو سرامیک و یا اجرای کاور بدنه برای محافظت از رنگ خودرو گفته می شود. فراموش نکنید که مجموعه عملیات Car Detailing شامل تعمیر فنی یا مکانیکی، رنگ کاری و صافکاری خودرو نمی‌شود. هرچند گاهی کارهای ساده و سبکی مانند لیسه گیری یا صافکاری جزئی با توجه به شرایط وسیله‌ی نقلیه و امکانات موجود در مرکز دیتیلینگ مربوطه، صورت می‌پذیرد.
هدف و زمینه‌ی اصلی دیتیلینگ خودرو بهبود و تعمیر کلی رنگ بدنه وسایل نقلیه بواسطه از بین بردن هولوگرام و خراشهای کوچکی (این خراش ها نور را بصورتی زاویه دار منعکس می‌کنند که باعث می شود رنگ بدنه ماشین مات دیده شوند) است که به مرور زمان ایجاد شده‌اند. 

دیتیلینگ یعنی چه

مراحل دیتیلینگ خودرو 

مرحله اول : تمیز کردن

در شروع کار ابتدا بدنه‌ی بیرونی خودرو بایستی به منظور پاک کردن کثیفی ها با وسایل نظافت و صفرشویی خودرو شست و شو داده و تمیز شود. قدم اول این است که بدنه‌ی خارجی خودرو را با کف بپوشانید و بگذارید تا کاملا خیس شود، این کار موجب می‌شود که کثیفیهای روی خودرو نرم شده و اندکی از روی بدنه جدا گردد. بهتر است در حالتی که خودرو خیس شده است، از یک طی دستی نرم برای پاک کردن نواحی مانند برف‌ پاک‌کنها، نوارهای پلاستیکی، جزئیات و درزها استفاده کنید. قبل از شستن بدنه‌ خودرو، چرخ‌ها و قالپاق‌ها و قسمتهای محافظ آنها شسته می‌شود، چون این بخشها معمولا کثیف ترین نواحی خودرو هستند. از تی، فرچه و محصولات بهداشتی مخصوص برای شستن چرخ ها، ترمزها و قوسهای محافظ شامل اجزای سیستم تعلیق و حتی اطراف مهره‌ها در چرخهای عقب نیز استفاده می‌شود.

مرحله دوم : پولیش کاری 

بعد از این که رنگ بدنه‌ی خودرو به خوبی تمیز شده و همچنین آماده و خشک گردید، به منظور از بین بردن خراش، لکه، بخارگرفتگی، سوختگی و هر گونه خسارت سطحی دیگری، ماشین پولیش می‌شود. این کار معمولا با یک دستگاه پولیشر ( دستگاه پولیشر اوربیتال یا پولیشر روتاری) صورت می پذیرد. هرچند بدنه‌ی خودرو به صورت دستی و با استفاده از محصولات مناسب، صرف وقت و تلاش کافی هم می‌تواند پولیش گردد و نتایج نسبتاً خوبی را هم در پی داشته‌ باشد.

فرآیند پولیش کاری در مواردی ممکن است چند مرحله ای انجام شود، چون از درجه های سایش مختلف پولیش ماشین برای تصحیح عیوب رنگ استفاده می‌شوند؛ این کار می‌تواند با توجه به اندازه و وضعیت وسیله‌ی نقلیه و عیوب آن تا چند ساعت و یا حتی چند روز به طول انجامد.‌ این مرحله معمولا بیشترین زمان و تلاش را در فرآیند دیتیلینگ خودرو می‌گیرد.

در این مرحله باید پولیش با درجه زبری متناسب با نوع آسیب دیدگی رنگ خودرو شامل عمق خط و خش، نوع آفتاب سوختگی و ...همچنین یکی از انواع پد که با درجه زبری پولیش مناسب باشد، انتخاب شود. بعد از پولیش شدن و از بین رفتن هرگونه نقص تا حد امکان ( توجه داشته باشید که تمام خط های روی بدنه با پولیشکاری قابل برطرف شدن نیستند و در صورت پولیش زیاد یک قسمت، رنگ و کیلر میتواند صدمات جدی ببیند)، بدنه‌ی خودرو با واکس مخصوص یا نانو سرامیک پوشیده می‌شود.

مرحله سوم : اجرا کردن پوشش محافظ

برخی از دیتیلینگ کارها از واکس مخصوصی برای اطمینان یافتن از قوام خوب واکس و رنگ و ماندگاری آن روی بدنه استفاده می‌کنند. واکسهای خمیری با کیفیت بالا تولید شده از درخت کارنابوآ و آبگریزهای پلیمری مصنوعی، برای ایجاد محافظت طولانی مدت و درخشندگی قابل توجه به کار می‌روند. لایه‌های اضافی واکس و مواد آبگریز برای اطمینان از ماندگاری طولانی مدت استفاده می‌شوند و جای تعجب ندارد که شیره‌ی درخت کارنابوآ قیمتی در حد صدها و حتی هزاران دلار را دارد.

مرحله چهارم : تمیز کردن پایانی

بعد از این که رنگ بدنه بطور کامل پولیش شد و با واکس پوشش داده شد، نوبت سایر نواحی بیرونی خودرو برای تمیزکاری است. پنجره‌ و شیشه‌ها مانند هر بخش آهنی و یا کرومی دیگر نیز شسته و مراقبت می‌شوند. لاستیکها و پلاستیک ها هم احیا می‌شوند تا از آنها در مقابل عناصر محیطی محافظت شود. چرخ‌ها و حتی ترمزها نیز احتمالا با استفاده از محصولات خاص از طریق پولیش کاری و واکس بهبود می‌یابند. اجرای کار با این جزئیات، فراتر از نظافت معمولی خودرو است.

اطراف موتور نیز عموما در فرآیند نظافت ماشین با استفاده از محصولات و تی های مخصوص  شست و شو، پولیش و واکس محافظت می‌شود. ولی در مورد اینکه این مرحله در کدام بازه از فرآیند نظافت صورت گیرد بر عهده‌ی خود فرد اجرا کننده است. بعضی ها این مرحله را در ابتدای فرآیند نظافت داخل ماشین انجام می‌دهند و بعضی دیگر این مرحله را بعد از پایان یافتن نظافت خارجی خودرو و قبل از نظافت داخلی انجام می‌دهند.

در فرآیند نظافت داخلی ماشین، تمامی اجزای قابل حرکت موجود در داخل خودرو، از خودرو خارج می شود. سپس بعد از شستو شو با شامپو و رفع ایرادات آنها، این اجزا برای از بین بردن هرگونه لکه یا کثیفی باقی مانده جلا داده می شود. روکش‌های داخلی خودرو تمیز شده و قسمتهای چرمی به خوبی شسته می شوند تا هیچگونه کثیفی لابلای آنها باقی نماند و در اخر نیز بطور کامل توسط واکس پوشش داده شده و محافظت می شوند. سطوح پلاستیکی با استفاده از مواد مناسب و مخصوص آن تمیز می‌شوند تا آنها علاوه بر تمیز شدن در مقابل نور خورشید محافظت شوند. سپس شیشه‌های داخلی ماشین نیز پولیش می‌گردد تا کار بی‌نقصی به مشتری ارائه شود.

مطلب پیشنهادی: «دوره های آموزشی دیتیلینگ خودرو توسط شرکت کارواکس»

هدف از دیتیلینگ خودرو چیست؟

فرایند دیتیلینگ خودرو به دلیل بررسی کوچکترین منافذ خودرو برای پاک کردن حتی کوچکترین گرد وغبارها با استفاده از انواع تی‌ها، اسفنج ها و دستمال خودرو؛ امری زمانگیر و طولانی مدت است. دیتیلینگ خودرو برای اطمینان از این که خودرو در بهترین وضعیت خود قرار می‌گیرد، صورت می‌پذیرد.

بعد از دیتیلینگ کامل خودرو، دیتیلینگ‌های کوچک و نگهداری‌های معمولی خودرو نیز می‌تواند انجام شود که این کار مانند دیتیلینگ کامل، زمان بر نیستند. ولی باز هم موجب می‌شود که خودرو ظاهری دیتیل شده و تمیز داشته باشد. دیتیلینگ خودرو باعث می‌شود که ارزش اصلی خودرو تا مقدار زیادی حفظ شود و حتی می‌تواند مقدار زیادی به ارزش خودروهای کهنه‌تر و کارکرده تر بیافزاید، چون احتمالاً تا به حال این چنین نظافت و مراقبت بر روی این خودروها انجام نپذیرفته است.

به طور کلی دیتیلینگ خودرو: فرآیند نظافت کامل، بهبود و محافظت از تمامی اجزای وسیله‌ی نقلیه می باشد، برای اینکه خودرو در بهترین وضعیتش مشاهده شود و بالاترین ارزش خود را حفظ کند. به یاد داشته باشید که فرایند دیتیلینگ بخاطر سطوح و قطعات درگیر شده، زمان صرف شده، ابزار و محصولات استفاده شده و کیفیت متفاوتی که در پایان کار حاصل می‌شود، با نظافت معمولی خودرو بسیار تفاوت دارد.

دیتیلینگ خودرو چه مزیت هایی دارد؟

 دیتیلینگ خودرو، به واسطه اجرای پوشش نانو سرامیک از آفتاب سوختگی خودرو جلوگیری کرده و مقاومت خودرو را در برابر آفتاب و تغییر رنگ  و هممچنین خط و خش افزایش می دهد. ضمن اینکه باعث براق تر کردن خودرو شده و زیبایی آن را افزایش می دهد و از کدر شدن رنگ بدنه خودرو در مرور زمان جلوگیری می کند. ذیتیلینگ در کنار تمیزی عمقی و جذابیت و زیبایی که به ظاهر خودرو می دهد، آن را در برابر آسیب های محیطی نیز مقاوم می کند.

انواع دیتیلینگ خودرو

1. دیتیلینگ داخلی خودرو 

 دیتیلینگ داخلی خودرو؛ تمیز کردن و صفر شویی کامل قسمت های داخلی از قبیل صندوق عقب، سطوح پلاستیکی، کفی، داشبورد، تودوزی صندلی‌ها، سقف و … را شامل می شود.

2. دیتیلینگ خارجی خودرو 

دیتیلینگ خارجی؛ تمیز کردن و صفر شویی کامل قسمت‌های خارجی خودرو از قبیل لاستیک‌ها، گلگیر، چراغ های خودرو، سپر، درب صندوق عقب، رینگ، رکاب، کاپوت، درپوش باک بنزین، برف پاک‌کن، درزگیر، باربند و … را شامل می‌شود.

سوالات متداول

1. دیتیلینگ خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟ 

دیتیلینگ خودرو فرایندی که تمیز کردن تمام قسمت های داخلی و خارجی خودرو با استفاده از ابزارهای مخصوص می باشد. ضمن اینکه نو کردن، بازیابی ظاهر خودرو و محافظت از رنگ بدنه آن از طریق پولیش، واکس کردن رنگ بدنه و ایجاد پوشش نانو سرامیک را نیز شامل می شود.

2. دیتیلینگ خودرو شامل چه مراحلی است؟

دیتیلینگ خودرو یک فرایند 4 مرحله ای شامل تمیز کردن، پولیش کاری، اجرای پوشش محافظ و تمیز کردن پایانی است.

3. دیتیلینگ چه تفاوتی با کارواش دارد؟

 کارواش شستشوی سطحی خودرو است، که حدودا 20 دقیقه طول می کشد، اما دیتیلینگ یک فرایند تخصصی است که شامل شستشوی عمیق خودرو با تجهیزات کامل و همچنین پولیش و محافظت از رنگ بدنه خودرو می شود. 

4. آیا دیتیلینگ خودور زمان بر است؟

 دیتیلینگ خودرو، فرایندی است که می تواند از چند ساعت تا چند روز زمان ببرد. این زمان با توجه به درخواست مشتری متفاوت خواهد بود.

جمع بندی

 اینکه اگر بخواهیم تعریف جامع و مختصری از دیتیلینگ داشته باشیم باید بگوییم دیتیلینگ: پولیش، واکس خودرو، صفرشویی، مراقبت و احیای روکش چرم، موتورشویی، جرمگیری رینگ و لاستیک، رفع آثار هولوگرام، اجرای سرامیک خودرو، آبگریز شدن شیشه، کارواش و نظافت بیرونی خودرو را شامل می شود. ما در این مقاله به طور کامل در مورد دیتیلینگ خودرو و هدفی که از انجام آن وجود دارد، صحبت کردیم. مراحل دیتلینگ خودرو و انواع آن را نیز شرح دادیم. با مطالعه این مقاله به شناخت کاملی از دیتلینگ و نحوه انجام آن دست پیدا می کنید.
در صورت داشتن هر گونه سوال و یا ابهامی در مورد دیتلینگ، حتما آن را از طریق نظرات همین صفحه در میان بگذارید و یا از طریق شماره تلفن 32568700-026 با مشاوران ما در کارواکس در ارتباط باشید.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید