0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
مزایا و معایب وانت آریسان ایران‌خودرو

یکی از نیازهای بازار خودروی کشور ما وانت پیکاپ ها هستند چراکه طیف وسیعی از کشاورزان، مغازه‌داران و… از این دسته خودروها استفاده می‌کنند. متأسفانه صنعت خودروی کشورمان نتوانسته است محصولاتی به‌روز در این زمینه عرضه کند و تا همین چند سال پیش شاهد تولید عرضه خودرویی همچون پیکاپ وانت بوده‌ایم. البته در سال ۹۳ بود که سرانجام پیکان وانت، پرسودترین محصول ایران‌خودرو در سال‌های اخیر با ۹ سال تأخیر از رده خارج شد و به خاطره‌ها پیوست. خودرویی که مشکلات زیادی از بابت ایمنی، مصرف سوخت و آلایندگی، راحتی و طراحی داشت.

خودروی جایگزین پیکان وانت، به نام آریسان شناخته می‌شود که تغییراتی در ظاهر آن مخصوصاً چراغ‌ها و جلوپنجره و داشبورد آن به چشم می‌خورد. نسخه‌های اولیه آریسان تا همین سال پیش از موتور ۱۷۰۰ سی‌سی بهینه شده روا سود می‌بردند و داشبورد آن نیز همانند مدل‌های اصلاح شده اخیر در محصولات خانواده ۴۰۵ است. انتقال نیرو به دیفرانسیل عقب در این خودرو، مزیتی است که آن را در مرتبه‌ای بالاتر از وانت پراید یا ۱۵۱ کارا قرار می‌دهد. ارتفاع زیاد کف خودرو از زمین، ضربه‌گیرهای خاص، جای بار با لبه‌های بلند، استاندارد آلایندگی یورو ۴، ترمز ضد قفل، کیسه هوای راننده و سرنشین، فرمان تاشو، امکان سفارش در دو نسخه بنزینی و پایه گازسوز با دو مخزن گاز از دیگر ویژگی‌های این خودرو می‌باشند. در ادامه مزایا و معایب وانت آریسان را خدمت شما عزیزان شرح خواهیم داد.

طراحی ظاهری وانت آریسان

از نظر طراحی باید گفت آریسان در بخش جلو همان پژو پارس است که اندکی تغییرات در مجموعه سپر و چراغ‌ها را تجربه کرده است و به همین خاطر نمای ظاهری قابل قبولی دارد. با نگاه به پروفایل جانبی این خودرو طرح ساده‌ای را خواهید دید و همین موضوع درباره بخش عقب خودرو و به ویژه چراغ‌های ساده عمودی نیز صدق می‌کند. در مجموع طراحی وانت آریسان قابل قبول از کار درآمده هرچند برخی موارد عجیب در آن همچون نمای عقب با ارتفاع زیاد از سطح زمین نیز وجود دارند.

با ورود به داخل کابین همان داشبورد و کنسول پژو ۴۰۵ و پارس را خواهید دید که البته از جنس پلاستیک خشک هستند و کیفیت نازلی دارند. البته دسترسی به ادوات و کنترل‌ها به راحتی صورت می‌پذیرد و از این بابت مشکلی وجود ندارد. از جمله تجهیزات این وانت می‌توان به سیستم ترمز ضد قفل، کیسه هوای راننده و سرنشین، چراغ‌های مه شکن، شیشه‌های برقی و فرمان جمع شونده اشاره کرد. در جدول زیر می‌توانید مشخصات کامل وانت آریسان ایران‌خودرو را مشاهده کنید.

کد کلاس (های) خودرو ۱۶۹۰۱-۱۶۹۰۳
ترمز سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک شونده، ترمز عقب کاسه‌ای
کیسه هوای ایمنی کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
فرمان هیدرولیک
سیستم تهویه دستی
سیستم صوتی رادیوپخش
چراغ‌ها چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ جلو لامپی با محفظه کرومی و چراغ عقب لامپی، کد کلاس ۱۶۹۰۳: مجهز به چراغ روز و روشن شدن چراغ‌های عقب هم‌زمان با چراغ روز Position Lamp و بدون چراغ مه شکن جلو
آینه‌ها آینه‌های جانبی دستی
شیشه‌ها شیشه‌بالابر برقی
تزئینات تریم خاکستری، روکش پارچه‌ای صندلی
تجهیزات ایمنی ایموبیلایزر، قفل مرکزی، کمربندهای ایمنی ۳ نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع، فرمان تلسکوپی، سنسور دنده‌عقب
رینگ و لاستیک ۱۵ اینچ فولادی
صندلی صندلی‏ راننده و سرنشین جلو دستی، پشت‌سری صندلی‌های جلو قابل تنظیم
سایر تجهیزات ستون فرمان جمع شونده (تلسکوپی)

قوای محرکه وانت آریسان

یکی از مشکلات آریسان اولیه استفاده از پیشرانه و گیربکس وانت پیکاپ قدیمی یا روا در آن بود که علاوه بر قدرت کم‌، مصرف سوخت و آلایندگی زیادی داشت. به همین خاطر ایران‌خودرو تصمیم گرفت این خودرو را با پیشرانه ۱.۸ لیتری XU7 پلاس و با نام آریسان ۲ تولید کند. این نسخۀ ارتقاءیافته‌ای از همان پیشرانۀ پژو ۴۰۵ GLX است که حالا حدود ۹۷ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این یعنی موتور آریسان ۲ حدود ۱۷ اسب بخار قدرت و ۱۷ نیوتن متر گشتاور بیشتری نسبت به پیشرانه OHVG II کنونی که در اصل متعلق به پیکان است دارد.

نکتۀ مهم در مورد تغییر پیشرانۀ آریسان اما این است که موتور XU7 به شکل عرضی نصب می‌شود و به‌صورت محرک جلو مورداستفاده قرار می‌گیرد درحالی‌که موتور OHVG II طولی بوده و نیروی خود را به چرخ‌های عقب می‌فرستد. به همین دلیل، آریسان ۲ مثل پراید ۱۵۱ به وانتی دیفرانسیل جلو تبدیل شده است؛ بنابراین، هرچند شاید جایگزینی پیشرانۀ قدیمی آریسان با موتور جدیدتر XU7 اقدام مثبتی باشد اما برای یک وانت، انتقال قدرت دیفرانسیل عقب بسیار مناسب‌تر است و انتقال نیرو به چرخ‌های جلو در آریسان ۲ تصمیم جالبی به نظر نمی‌رسد. پیشرانۀ XU7 پلاس هم مثل OHVG II کنونی به‌صورت استاندارد دوگانه‌سوز بوده و بنابراین آریسان ۲ هم همچنان به‌صورت دوگانه‌سوز عرضه می‌شود. در مخازن CNG و بنزین این وانت جدید اما تغییراتی صورت گرفته است زیرا درحالی‌که ظرفیت مخزن گاز آریسان قبلی ۷۰ لیتر و باک بنزین آن ۵۲ لیتری بود، در نسخۀ جدید ظرفیت گاز به ۷۵ لیتر افزایش و ظرفیت باک بنزین به ۴۰ لیتر کاهش یافته است. یکی از مشکلات آریسان کنونی محل نامناسب نصب چرخ زاپاس در پشت صندلی شاگرد است که فضا و تنظیمات این صندلی را محدود می‌کند اما در آریسان ۲ زاپاس به زیر بدنه منتقل شده تا این مشکل برطرف گردد. در جدول زیر مشخصات فنی وانت آریسان ۲ را مشاهده می‌کنید.

کد کلاس (های) خودرو ۱۶۹۰۱-۱۶۹۰۳
نوع موتور XU7P-CNG
حجم موتور (cc) ۱۷۶۱
حداکثر توان موتور (hp) ۹۷ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه (بنزین، گاز)
حداکثر گشتاور (Nm) ۱۴۶ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه (بنزین)، ۱۳۷ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه (گاز)
نسبت تراکم ۹.۳
تعداد سوپاپ ۸
نوع سوخت سازگار بنزین بدون سرب اکتان ۹۵، گاز طبیعی CNG
سیستم انژکتوری پاشش چندنقطه‌ای
حداکثر سرعت (km/h) ۱۷۰ بنزین
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) ۱۳/۸ بنزین
سیستم انتقال قدرت ۵ دنده دستی
مصرف سوخت ترکیبی (Lit/100 km) ۸/۸ بنزین، ۹/۳ گاز
طول خودرو (mm) طول خودرو ۴۶۶۵ – طول اتاق بار ۱۸۰۰
عرض خودرو (mm) عرض خودرو ۱۷۲۰ – عرض اتاق بار ۱۳۶۰
ارتفاع خودرو (mm) ارتفاع خودرو ۱۴۶۵ – ارتفاع دیواره اتاق بار ۴۳۰
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) ۲۶۶۰
  وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) ۱۲۷۴
حداکثر وزن مجاز حداکثر وزن بار با دو سرنشین ۷۵۰ کیلوگرم، حداکثر وزن بار بدون سرنشین ۶۰۰ کیلوگرم
گنجایش مخزن سوخت (Lit) ۴۰ بنزین، ۷۵ گاز
گارانتی ۳ سال یا ۶۰/۰۰۰ کیلومتر (هر کدام زودتر فرا برسد)

مزایا و معایب وانت آریسان

همان‌طور که گفته شد بازار وانت پیکاپ ها در کشور ما گزینه‌های زیادی را پیش روی خود نمی‌بیند و مشتریان مجبور هستند از بین مدل‌های قدیمی موجود یکی را انتخاب کنند. البته در بخشی از بازار انواع و اقسام وانت‌های چینی با قیمت‌های میلیاردی حضور دارند که موضوع بحث ما نیستند و هیچ‌کدام از خریداران نیز با این خودروها اقدام به بارکشی نمی‌کنند. در حال حاضر اگر بخواهید وانتی کاربردی و بارکش انتخاب کنید گزینه‌های معدودی همچون آریسان، وانت نیسان، کارا و سایپا ۱۵۱ را پیش روی خود خواهید داشت و به نظر می‌رسد آریسان بین این مدل‌ها انتخاب خوبی باشد.

از جمله مزایا و معایب وانت آریسان می توان به موارد پیش رو اشاره کرد: طراحی قابل قبول، قابلیت باربری بیشتر نسبت به وانت ۱۵۱، کابین با طراحی بهتر، هزینه‌های نگهداری مناسب (البته مدل‌های XU7 پلاس هزینه‌های نگهداری بالاتری دارند) و فراوانی قطعات جزو مزایای وانت موردبحث هستند. معایب وانت آریسان نیز شامل مواردی همچون توان باربری نه چندان زیاد، کیفیت ساخت نازل، مصرف سوخت بالا و هزینه بالای سرویس‌ها همچون تعویض روغن خواهد بود. در مجموع باید گفت این وانت نسبت به رقبا گزینه قابل‌تأمل تری محسوب می‌شود و کشاورزان و مغازه‌دارانی که هر روزه بارهای نسبتاً سبکی را جابجا می‌کنند از آن رضایت خواهند داشت.

قیمت وانت آریسان

 همان‌طور که گفته شد تولید وانت آریسان با پیشرانه پیکان وانت متوقف شده و حالا آریسان ۲ با پیشرانه پارس XU7 پلاس عرضه می‌شود.

نام خودرو قیمت کارخانه (ریال) قیمت بازار (ریال)
وانت آریسان ۲ ۲,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ۴,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰

دلیل شکستن شاسی آریسان

در سال‌های اول عرضه وانت آریسان به بازار شاهد برخی تصاویر عجیب از این خودرو بودیم که در آن شاسی یکپارچه با کابین از نقطه اتصال به کابین می‌شکست. دلیل شکستن شاسی آریسان وجود ایرادات طراحی و کیفی به علاوه مقاومت کم شاسی این خودرو بود که البته ایران‌خودرو بعدها با فراخوان و تقویت شاسی این مدل‌ها چنین مشکلی را رفع کرد. شایان ذکر است چنین مشکلی فعلاً در آریسان ۲ گزارش نشده است.

معایب آریسان ۲

از جمله معایب آریسان ۲ می‌توان به عدم تغییر بدنه و کابین، کیفیت ساخت نازل، انتقال قدرت به چرخ های جلو و ایمنی پایین اشاره داشت. اگرچه استفاده از پیشرانه جدیدتر XU7 پلاس نسبت به پیشرانه پیکان وانت بهبودهایی در زمینه قدرت و گشتاور داشته اما انتقال نیرو به چرخ های جلو در وانت‌های بارکش خیلی کاربردی نیست.

منبع : پدال