0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
مؤسس BYD برای جلب نظر سرمایه‌گذاران؛ مایع باتری نوشید!

وانگ چوانفو مؤسس  BYD برای آنکه نشان دهد تولیدات این برند، پاک و دوست‌دار محیط زیست هستند، مایع باتری نوشید. این شرکت که هم‌اکنون بزرگ‌ترین رقیب تسلا به شمار می‌رود کار خود را با تولید باتری شروع کرد اما در طول سال‌های اخیر رشد فوق‌العاده‌ای را به نمایش گذاشت. وانگ چوانفو در سال ۱۹۹۵ شرکت BYD را تأسیس کرد و در حال حاضر به همراه شریک خود یعنی استلا لی، تسلا را شدیداً تعقیب می‌کند. BYD در سه‌ماهه سوم امسال بیش از ۴۳۱ هزار دستگاه خودروی برقی به فروش رسانده و فاصله چندانی با فروش ۴۳۵ هزار دستگاهی تسلا ندارد. البته هر دو خودروساز می‌خواهند تا پایان سال جاری میلادی از فروش ۱.۸ میلیون خودروی برقی عبور کنند.

بر اساس گزارش وال‌استریت ژورنال، دیوید سوکول که در آن زمان با وارن بافت همراه بود متوجه پتانسیل‌های BYD شد و سال ۲۰۰۸ از این کمپانی در شنژن بازدید کرد. در کارخانه دو مدیر ارشد شرکت موردبحث به سوکول درباره مزیت‌های رقابتی BYD، گسترش کسب‌وکار در جهان و تکنولوژی باتری این برند توضیحاتی ارائه کردند. مؤسس BYD سپس لیوانی از مایع باتری تولید شرکت را نوشید تا به این ترتیب اطمینان خود به پاک بودن این تکنولوژی را نشان دهد. چند ماه بعد برکشایر ۱۰ درصد سهام BYD را به قیمت ۲۳۲ میلیون دلار خریداری کرد. این سرمایه‌گذاری تأثیر زیادی روی هموار شدن مسیر شرکت داشت.

اگرچه BYD به خاطر تولید و عرضه موفقیت‌آمیز خودروهای برقی شناخته می‌شود اما کار خود را با کپی کردن محصولات الکترونیک غول‌های ژاپنی همچون سونی شروع کرده است. البته یکی از سخنگوهای این برند چینی در مصاحبه با رسانه‌ها کپی کاری را رد کرده است. BYD سپس با شرکت‌هایی همچون موتورولا و نوکیا که خریدار بزرگ باتری هستند قرارداد امضا کرد. در سال ۲۰۰۲ یک کارخانه تولید سلاح در چین را خریداری کرد و اولین خودروی بنزینی خود را سه سال بعد عرضه نمود. این خودرو بنا به گفته وال‌استریت ژورنال تقریباً مشابه تویوتا کرولا بود.

از آن زمان به بعد مؤسس BYD تلاش‌های زیادی در زمینه کاهش هزینه‌ها انجام داد و به همین خاطر از نظر قیمتی رقابتی شد و محصولات بیشتری را با قوای محرکه هیبریدی و نهایتاً برقی تولید کرد. در ماه‌های اخیر که خریداران کمتری در بازار چین حضور دارند، این شرکت به دنبال بازارهای صادراتی است و می‌خواهد نفوذ خود در اروپا و جنوب شرق آسیا را افزایش دهد. BYD در نمایشگاه مونیخ حضور چشمگیری داشت و خودروسازان آلمانی و دیگران نگرانی‌های زیادی درباره سرعت رشد این برند و دیگر شرکت‌های چینی دارند. بسیاری از برندهای چینی به ویژه BYD به دنبال ورود به بازار آمریکا نیز هستند هرچند تنش‌های تجاری و سیاسی مانع بزرگی در این میان به شمار می‌رود.

نکته جالب اینکه بنا به گزارش وال‌استریت ژورنال، اگرچه وانگ قبلاً گفته بود نام BYD اشاره به عبارت خاصی ندارد اما هم‌اکنون مخفف عبارت Build Your Dreams است. گفته می‌شود سال‌ها قبل وانگ با طنازی اعلام کرده بود BYD مخفف عبارت Bring Your Dollars است. باید دانست این مدیر ارشد کار خود را با وامی ۳۰۰ هزار دلاری شروع کرد و حتی در برهه‌ای از زمان نگران عدم توانایی شرکت در بازپرداخت وام یاد شده بود. اگرچه سهم برکشایر در این برند کاهش یافته و هم‌اکنون به کمتر از ۴ درصد رسیده اما موفقیت BYD همچنان ادامه دارد. جدای از دستاوردهای تجاری منحصربه‌فرد، BYD از دو مدیر خلاق و باتجربه برخوردار است. از وانگ به عنوان آقای داخلی نام می‌برند که روی محصول تمرکز دارد درحالی‌که لی به عنوان آقای خارجی نیز روی فروش به شرکا تمرکز کرده است.

منبع خبر: پدال