0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
فست شارژ تسلا با باتری‌های شرکت بی وای دی!

تاکنون دیگر شرکت چینی یعنی CATL تنها تأمین‌کننده باتری تسلا مدل Y در اروپا بود اما از چندی قبل اخبار مربوط به نصب باتری‌های بی وای دی در این خودروها منتشر شده است. داده‌ها نشان می‌دهند باتری تیغه‌ای بی وای دی در مدل Y باعث شده سرعت شارژ این خودروها بالاتر از مدل‌های مجهز به باتری ساخت شرکت CATL باشد. هر دو باتری تیغه‌ای بی وای دی و کرین CATL از نوع فسفات لیتیوم آهن LFP هستند اما باتری شرکت بی وای دی می‌تواند در کل زمان شارژ سرعت بالاتری را برای این کار داشته باشد. گفته می‌شود مالکان مدل Y دارای باتری‌های بی وای دی قادر بوده‌اند سرعت شارژ ۱۷۲ کیلووات ساعت را تا ۵۰ درصد شارژ باتری شاهد باشند. یکی از رسانه‌ها می‌گوید:
تسلا مدل Y مجهز به باتری ۶۲ کیلووات ساعتی CATL نمی‌تواند سرعت شارژ ۱۷۲ کیلووات را حفظ کند و سریعاً افت کرده و در شارژ ۹۰ درصد به‌صورت تدریجی به ۵۰ کیلووات می‌رسد

باتری تیغه‌ای بی وای دی که در شاسی‌بلند برقی تانگ و مدل‌های هان و آتو ۳ نیز بکار رفته اولین بار در سال ۲۰۲۰ رونمایی شد. این شرکت چینی می‌گوید سرعت شارژ بالاتر تأثیر منفی روی طول عمر باتری ندارد. چینی‌ها خاطرنشان می‌سازند:
باتری تیغه‌ای پس از ۳ هزار سیکل شارژ/دشارژ به کارکرد ۱.۲ میلیون کیلومتری رسیده و درعین‌حال شاهد عملکردهایی همچون شعاع حرکتی ۵۰۵ کیلومتری و صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۴.۶ ثانیه‌ای برای شاسی‌بلند تانگ بوده‌ایم

این خودروساز مشهور اضافه می‌کند:
باتری تیغه‌ای بی وای دی تانگ می‌تواند در عرض ۳۰ دقیقه شارژ را از ۳۰ به ۸۰ درصد برساند.
شایان ذکر است ایلان ماسک مدیرعامل تسلا چندی پیش شایعات درباره پایان همکاری تسلا و بی وای دی برای تأمین باتری محصولاتش را رد کرد. او گفت رابطه بین این دو خودروساز مثبت و رو به رشد است. تسلا و بی وای دی از نظر فروش خودروهای برقی کاملاً جلوتر از رقبا هستند اما این امر مانع همکاری یکدیگر نشده است. اگرچه باتری بی وای دی بهبودهای قابل‌توجهی را نشان داده است اما باتری جدید شرکت CATL با نام MP3 نیز می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.
CATL اظهار می‌دارد باتری جدید MP3 که از تکنولوژی مواد جدیدی سود می‌برد تراکم انرژی و عملکرد بهتری نسبت به باتری‌های فسفات لیتیوم آهن خواهد داشت. MP3 از نظر مواد بکار رفته مشابه نسخه بهبود یافته باتری LFP بوده اما از منگنز نیز استفاده می‌کند. رسانه‌ها می‌گویند شرکت گک که اولین شاسی‌بلند با شعاع حرکتی ۹۹۸ کیلومتری را تولید کرده از تکنولوژی LFP منگنز سود می‌برد. سرعت شارژ این نوع باتری دو برابر باتری بکار رفته در تسلا مدل ۳ و مدل Y بوده و تراکم انرژی و عملکرد بهتری دارد. اگرچه چیز زیادی درباره مشخصات باتری MP3 شرکت CATL نمی‌دانیم اما برخی منابع خبری اظهار داشته‌اند سلول‌های باتری یاد شده تراکم انرژی بیشتری نسبت به باتری‌های کنونی دارند و از نظر طول عمر و زمان شارژ نیز مزیت‌هایی خواهند داشت. با پیشرفت سریع تکنولوژی باتری خودروهای برقی شکی وجود ندارد که در سال‌های پیش رو باتری‌هایی با تراکم انرژی، سرعت شارژ و طول عمر بهتر تولید خواهند شد. برخی کارشناسان می‌گویند به ‌زودی خودروهای برقی با شعاع حرکتی بسیار بالا تولید خواهند شد که تمامی این‌ها به معنی پایان عمر خودروهای درون‌سوز است.

منبع خبر: پدال