0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
مرسدس بنز یا بی ام و؟

طی دهه‌های اخیر، برندهای آلمانی مرسدس بنز و بی‌ام‌و، جایگاه پرفروش‌ترین خودروهای لوکس جهان را در اختیار داشته‌اند؛ اما رتبه‌ی نخست فروش، بارها بین این شرکت‌ها، دست‌به‌دست شده است.

در اکثر کشورهای جهان، مرسدس بنز و بی‌ام‌و، محبوب‌ترین برند سازنده‌ی خودروهای لوکس اسپرت محسوب می‌شوند و از نظر شهرت، تنها رقیب یکدیگر هستند. البته تعصب ملی در کشورهای مختلف دنیا وجود دارد؛ مثلا در فرانسه، افراد بسیاری هستند که مدل‌های ساخت رنو یا پژو را به خودروهای آلمانی ترجیح می‌دهند. همچنین در ایتالیا، طرفداران خودروهای اسپرت، علاقه‌ چندانی به تولیدات مرسدس بنز و بی‌ام‌و نشان نمی‌دهند؛ چراکه فراری و لامبورگینی را با وجود قیمت بالاتر، بی‌همتا می‌دانند. چنین شرایطی برای عاشقان خودروهای امریکایی با تولیدات ساخت فورد، شورولت و دوج دیده می‌شود؛ درحالی‌که ژاپنی‌ها نیز طرفدار سرسخت برندهای کشور خود هستند.

benz vs bmw مرسدس بنز بی ام و

از دیدگاه کارشناسان، رقابت مرسدس بنز و بی‌ام‌و مهم‌ترین عامل پیشرفت آن‌ها است. دو خودروساز مشهور آلمانی در سال ۲۰۲۱، موفق به فروش ۴/۳ میلیون خودرو شده‌اند و به‌تنهایی، ۴۰ درصد کل خودروهای کلاس لوکس جهان را تولید کرده‌اند.

مجموع فروش مرسدس بنز، همچنان بیش از بی‌ام‌و

بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵، تقاضای جهانی برای تولیدات بی‌ام‌و، بیش از مرسدس بنز بود؛ اما از ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱، شرایط تغییر کرد. در سال ۲۰۲۰، مرسدس بنز توانست حدود ۲/۵ میلیون خودرو بفروشد؛ درحالی‌که بی‌ام‌و نزدیک به ۲ میلیون عرضه‌ی جهانی داشت. حالت نمودارها در این زمان، به‌خوبی جابه‌جایی مشتریان بین بی‌ام‌و و مرسدس بنز را نشان می‌دهد.

benz vs bmw مرسدس بنز بی ام و آمار سالیانه

سال ۲۰۲۱، اختلاف دو خودروساز کمتر شد تا همزمان با کاهش فروش مرسدس بنز تقاضا برای بی‌ام‌و رشد کند. حالا مرسدس بنز حدود ۳۰۰ هزار دستگاه فروش بیشتر نسبت به رقیب دارد؛ درحالی‌که سال ۲۰۲۰ اختلاف چشم‌گیرتر بود و مرسدس بنز، تقریبا ۲۰ درصد عرضه‌ی بیشتر داشت.

رشد بیشتر برای بی‌ام‌و

از دیدگاه فنی، به‌راحتی نمی‌توان مرسدس بنز و بی‌ام‌و را نسبت به دیگری برتری داد؛ چراکه بهترین فناوری‌های مرتبط با خودروهای جاده‌ای را ارائه می‌دهند و میلیون‌ها خریدار ثابت دارند. به همین دلیل، بررسی آمار فروش مرسدس بنز و بی‌ام‌و برای علاقه‌مندان این برندها، حائز اهمیت است.

benz vs bmw مرسدس بنز بی ام و مقایسه رشد

در سال ۲۰۲۱، رشد فروش ۹ درصدی برای بی‌ام‌و باعث شد این برند، جایگاه نخست پرتقاضاترین خودروساز لوکس جهان را کسب کند. مرسدس بنز طی سال ۲۰۲۱، حتی با احتساب آمار تولید خودروهای ون و تولیدات برند اسمارت، ۵ درصد کاهش فروش را تجربه کرد.

تقاضا برای سری ۴ بی‌ام‌و، روز به روز بیشتر می‌شود. سری ۵ و سری ۳ هم خریداران پرشماری دارند؛ اما مرسدس بنز کلاس C و E با کاهش فروش مواجه شدند. چین، ژاپن، کره و کشورهای متمول غربی در اروپا و امریکا، بیش از گذشته نسبت به خرید انواع بی‌ام‌و علاقه نشان می‌دهند اما این شرایط برای مرسدس بنز طی سال ۲۰۲۱، برعکس بوده است.

ظاهرا مدیران مرسدس بنز، نگران کاهش فروش در بعضی مدل‌ها نیستند. این برند مشهور آلمانی، سرمایه‌گذاری بر پلت‌فرمهای موردپسند جوانان را ترجیح‌داده است. به همین دلیل، تمرکز ویژه‌ای بر کلاس A و شاسی‌بلندهای متنوع در ابعاد کوچک و متوسط دارد. از دیدگاه تجاری، توسعه‌ی خودروهای سدان‌ و کوپه‌ی مرسدس بنز، کند شده و در عوض، مدل‌های اسپرت کوچک و کراس‌اورها مورد توجه قرار گرفته‌اند. 

benz vs bmw مرسدس بنز بی ام و مقایسه فروش تولیدات

در مقابل، بی‌ام‌و استراتژی تولید و رونمایی از خودروهای جدید را تغییر نداده است. این برند، همچنان بیشترین توجه را به سری ۵، سری ۴ و سری ۳ نشان می‌دهد؛ درحالی‌که پیشرفت خاصی روی شاسی‌بلندهای محبوب ۱۰ سال قبل، مثل X3 و X5 و X6 نداشته‌ است.  

محبوبیت خودروهای جدید بی‌ام‌و در شبکه‌های اجتماعی، نشانه‌ای از ادامه‌ی افزایش فروش این برند در سال ۲۰۲۲ است. این شرایط، از هم‌اکنون برتری تجاری بی‌ام‌و نسبت به مرسدس بنز طی ماه‌های آینده را مشخص می‌کند. امروزه شاسی‌بلند برقی iX، مدل جدید سری ۴ و سدان پهن‌پیکر سری ۷، بیشتر از رقبای معادل ساخت مرسدس بنز در شبکه‌های اجتماعی، محبوب هستند.

براساس آمار رسمی، بی‌ام‌و سری ۳ در مقابل مرسدس C کلاس، برتری فروش چشمگیر دارد. سدان کامپکت باواریا در سال ۲۰۲۱ نسبت به ۲۰۲۰،  هفت درصد رشد تقاضا داشته؛ اما C کلاس با کاهش فروش ۲۱ درصد مواجه بوده است. کلاس E هم ۱۳ درصد کاهش فروش نشان می‌دهد؛ درحالی‌که سری ۵، یک درصد رشد داشته است. چنین شرایطی برای X3 و GLC نیز وجود دارد.