سرامیک خودرو و واکس

پوشش نانو سرامیک چیست و چه تفاوتی با کاور بدنه دارد؟

پوشش نانو سراميك و كاور بدنه خودرو چيست و چه فوايدي دارد؟ آيا پوشش نانو سراميك و كاور بدنه خودرو داراي هزينه هاي منطقي هستند؟ تفاوتهاي پوشش نانو سراميك و كاور بدنه خودرو درچه مواردي است؟ در مقاله امروز درخصوص اين دو محصول با شما سخن خواهيم گفت. با كارواكس همراه باشيد.

اشتراک گذاری

نانو سرامیک چیست و چه فوايدي دارد؟ آيا پوشش نانو سرامیک و كاور بدنه خودرو دارای هزينه‌های منطقی هستند؟ تفاوت سرامیک با کاور خودرو چیست؟ تفاوت نانو سرامیک و کاور بدنه چیست؟ آیا سرامیک برای ماشین خوب است، کاور بدنه چطور؟ امروز ما به این موارد خواهیم پرداخت و درخصوص اين دو محصول و تفاوتهای سخن خواهيم گفت. همچنین در این مقاله قصد داریم با شما در مورد تفاوت پوشش سرامیک خودرو و ppf که یک نوع کاور خودرو شفاف بسیار پرطرفدار است صحبت کنیم و به صورت مفید و ساده هر دو محصول را معرفی کرده و فواید آنرا توضیح داده و به مقایسه آنها بپردازیم. بدین منظور در این مقاله از مجموعه کارواکس، تخصصی ترین مرکز دیتیلینگ خودرو در ایران با ما همراه باشيد.

نانو سرامیک چیست ؟ نانو سرامیک بهتر است یا کاور بدنه؟

در زمينه محافظت از بدنه و احیای رنگ خودرو هر روزه محصولات جديدي به بازار عرضه مي گردد. اين محصولات علاوه بر تاثیرگذاری فراوان بر روی ظاهر خودرو، باعث جلوگيری از خط و خش های آزار دهنده بر روی بدنه خودرو خواهند شد و از آن در برابر انواع آلودگی‌های محيطی محافظت می نمايد.

در چند سال اخير كاورهاي بدنه خودرو ميان دوستداران ديزاين خودرو علاقه مندان فراواني پيدا كرده است. اين كاورها به صورت شفاف بی رنگ (ppf) و يا در رنگ‌هاي مختلف، با كيفيتهاي متفاوت در بازار عرضه گرديده است و مشتريان بر اساس سليقه خود اقدام به تهيه و استفاده از آن مي نمايند.

اما محصولات ديگري نيز از جمله پوشش نانو سرامیک وارد بازار گرديده است كه داراي تكنولوژي نانو بوده و از چسبيدن و آسيب رساندن آلودگی های سطحی مانند گرد و غبار، شيره درختان، فضولات پرندگان، آلاينده هاي محيطي و ... برروي بدنه خودرو جلوگيري مي نمايد. اين پوششها در ايام باراني سال نيز از ايجاد لك و نشستن گل و لاي بر روي بدنه خودرو جلوگيري كرده و آن را از اين آلودگيها محافظت مي‌نمايد.

حالا میان این دو لایه محافظتی یعنی پوشش نانو سرامیک و كاور بدنه شفاف بی رنگ چه تفاوت هایی وجود دارد؟ سرامیک یا کاور خودرو؟ سرامیک یا کاور شفاف (ppf) کدامیک بهتر است؟ آيا مي توان در بررسي و تحليل ميان كاورهاي خودرو شفاف یا همان ppf و پوشش هاي سرامیکي به يكي از اين دو گزينه به صورت قطعي راي برتري داد؟ در ادامه با هم اين موضوعات را مورد بررسي قرار خواهيم داد وبه طور کامل در مورد تفاوت نانو سرامیک و کاور خودرو و همچنین تفاوت پوشش سرامیک و ppf که نوعی کاور شفاف خودرو است با شما صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

نانو سرامیک چیست و تفاوت آن با کاور بدنه

كاور بدنه اتوموبيل چيست؟

قبل از اینکه بخواهیم به بررسی و بیان تفاوت سرامیک خودرو و کاور بدنه بپردازیم، تعریفی از هر کدام از آنها را شرح می دهیم.  به طور خلاصه كاور بدنه اتومبيل پوشش نازكي از جنس اورتان است كه مي تواند بر روي هر سطح از رنگ بدنه خودرو اجرا گردد و وظيفه آن حفاظت از كيفيت رنگ خودرو از طريق كاهش قدرت تخريبي آسيب هاي زیر است:

  • رنگ پريدگي ها
  • رنگ پريدگي و خراش‌هاي ناشي از سنگ ريزه ها و آسيب هاي جاده اي
  • هولوگرام ها و خش هاي ايجاد شده در طول شستشو خودرو
  • آسيب‌هاي شيميايي ناشي از آلاينده هاي اسيدي
  • لكه هاي ايجاد شده بواسطه آب سخت اكسيداسيون
  • آفتاب سوختگي ناشي از اشعه UV خورشيد

كاور بدنه خودرو درابتدا براي محافظت از وسايل نقليه نظامي طراحي واجرا شده است. سپس به دليل عملكرد مناسب و بالاي اين محصول، وارد بازار صنعت خودرو شد و در دسترس علاقه مندان قرار گرفت.

کاور شفاف خودرو یا همان ppf  چیست؟

کاور شفاف ( ppf Paint protection film) که به اختصار ppf نامیده می‌شود با  برندهای مختلف در بازار وجود دارد. اما‌ تاریخچه ساخت کاورهای شفاف (ppf)  از کجاست؟

در این ارتباط جالب است بدانید که در جنگ ويتنام، وزارت دفاع ایالات متحده با مشکل آسیب ترکش و شاخ و برگ درختان و آلودگی های محیطی روی روتور و پره های هلیکوپترهای خود مواجه بود، که به همین منظور در آن زمان مهندسین شرکت 3mرا جهت حل این موضوع فراخواند.
شرکت باید محصولی تولید می‌کرد که هم نازک و سبک باشد و هم بسیار بادوام و قوی و در نتیجه محصولی منحصر به فرد و کاربردی با نام فیلم های هلیکوپتری تولید و به وزارت دفاع تحویل داده شد.

با گذشت زمان این محصول کاربردی تر شد و در بین خودروها بازار بزرگ تری برای خود پیدا کرد و سپس با نام ppf به دنیا معرفی گردید. شرکت m3 اولین تولید کننده و در واقع مخترع ppf در دنیا می باشد که بعد از آن شرکت های دیگری ‌نیز موفق به تولید این محصول شدند، به طوری که هم اکنون ده ها برند از کاورهای شفاف ppf  در بازار موجود و قابل خریداری است.

ppf  ازچه چیزی ساخته شده و چقدر مقاوت دارد ؟

ppf  یا همان کاور شفاف در دو نوع مات و براق در بازار موجود است، که ساختار آن از لایه های مختلف به شرح زیر تشکیل شده است:

  • لایه پلی استر با ضخامت حدود 30 میکرون که بعد از جدا سازی آن می‌توان به لایه های اصلی ppf دسترسی پیدا کرد.
  • چسب با ضخامت حدود 60 میکرون که بیشتر از چسبهای اکریلیک میباشد که با محلول خواص خود فعال شده و به رنگ بدنه چسبیده می‌شود.
  • لایه بعدی که عمدتا محکم‌ترین لایه پی پی اف میباشد لایه پلی یورتان با ضخامت حدود 60 میکرون است.
  • لایه آخر مربوط به  لایه پوشش شفاف (clearcoat)  با  ضخامت 60 میکرون می باشد. در نهایت ضخامت کاور شفاف روی رنگ خودروی شما که به عنوان محافظ عمل خواهد کرد، حدود ۱۷۰ تا ۲۰۰ میکرون میباشد. این مهترین تفاوت بین پوشش سرامیک و کاور شفاف ppf میباشد، چرا که پوشش سرامیک در نهایت پس از اجرای صحیح بین ۲ تا ۳ میکرون ضخامت خواهد داشت.

مزایای کاور شفاف یا همان ppf چیست؟

  •  جلوگیری از آسیب رنگ خودرو در برخورد با اجسام سخت مانند کلید، چاقو و... 
  • ضد اسیدی بودن
  • آتنی یووی بالا و جلوگیری از اکسیداسیون رنگ خودرو در برابر اشعه ماوراءبنفش 
  • جلوگیری از آسیب خودرو در برابر سنگ ریزه های جاده، سنگ خوردگی روی کاپوت و قطعات جلوی خودرو،‌ طوفان شن ( بخصوص خودرو های سنگین که سطح تماس بیشتری جهت برخورد با اجسام دارند) 
  •   وجود خاصیت کشسانی کاور شفاف باعث می شود که کاور در برخورد های شدید و هنگام تصادفات جاده ای آسیب نبیند، که در نتیجه مانع ایجاد آسیب بر روی رنگ بدنه خودرو نیز می شود.
  •  خاصیت خود ترمیمی که باعث می شود خطوط سطحی ایجاد شده روی کاور شفاف به واسطه گرمای محیط و یا گرمای حرارتی مستقیم، خود به خود برطرف شود. در نتیجه روی سطح کاور عاری از هولوگرام و خط‌ و خش خواهد بود .
  •   خاصیت خود ترمیمی PPF  نیز دیگر ویژگی فوق العاده این محصول است که باعث می شود خراش های ایجاد شده بر روی آن در مواجه با گرما، خود به خود ترمیم شده و از بین برود.
  •   درخشندگی بالا و ماندگاری ۵ تا ۱۰ ساله کاورهای ppf  بدون زرد شوندگی از دیگر مزایای قابل ذکر است.
  •   امکان اجرای پوشش سرامیک خودرو روی pff  به منظور ایجاد آبگریزی و درخشندگی بیشتر بدون اینکه تاثیر منفی بر روی خواص  کاور شفاف ppf  داشته باشد.

تفاوت پوشش سرامیک خودرو و کاور خودرو

نانو سرامیک ماشین چیست؟

در پاسخ به سوال نانو سرامیک خودرو چیست، باید بگوییم که پوشش نانوسرامیک با سطح رنگ خودرو پیوند برقرار می کنند و یک لایه ۲ تا ۳ میکرونی روی رنگ بدنه ایجاد کرده و یک محافظت نیمه دائمی برای بدنه خودرو ایجاد می نماید. پوشش نانو سرامیک یک پلیمر مایع است که بر روی سطوح بیرونی خودرو اعمال می گردد. پس از اجرای سرامیک خودرو، این پوشش با رنگ خودرو پیوند برقرار کرده و لایه ای محافظ و آب گریز یا هیدروفوبیک را تشکیل می‌دهد. خاصیت آبگریزی پوشش نانو از چسبیدن آلودگی ها به سطح رنگ خودرو جلوگیری کرده و موجب تمیز ماندن خودرو در زمان طولانی می شود و همینطور موجب تسریع در نظافت و تمیز کردن خودرو می شود.

این لایه سخت پوشش نانو سرامیک بر روی بدنه خودرو قابل رویت با چشم نبوده و مشکلی را برای استفاده کننده از آن ایجاد نمی نماید. به یاد داشته باشید که سرامیک خودرو از رنگ بدنه اتومبیل شما، در برابر تراشه سنگ یا خط و خش محافظت نمی کند، اما می تواند محافظ خوبی در برابر آسیب های بسیار جزئی تری مانند شیره درختان، فضولات پرندگان، برخورد حشرات و آلودگی های شیمیایی باشد.

روکش سرامیکی پیوند محکمی با سطح خودرو ایجاد می کند، بنابراین نیازی به استفاده از آن به دفعات وجود ندارد. شما می توانید سرامیک خودرو را روی رنگ بدنه ای که کاور شفاف (ppf ) بر روی آن اعمال شده و همچنین روی چرخ ها، تزئینات و شیشه خودرو استفاده کنید. سرامیک خودرو به دو صورت واکس و مایع در بازار وجود دارد.

اجرای واکس سرامیک آسان و ارزان میباشد و احتیاج به تخصص خاصی ندارد، به طوری که خودتان تنها با گرفتن یک مشاوره مختصر می توانید آن انجام دهید. اما به طبع ماندگاری و حفاظت کمتری خواهد داشت و در سال ۲ تا ۳ بار نیاز به اجرا دارد. این در حالیست که سرامیک مایع نیاز به آماده سازی ( احیای رنگ طی ۳ مرحله پولیش کاری، شستشو و چربی زدایی ) و نیز مهارت کامل جهت اجرا روی بدنه دارد.

برای اجرای سرامیک خودرو مایع، باید مواد در هر اینچ به صورت یکنواخت پخش شود و پرداخت آن به درستی انجام گیرد تا خروجی کار یکنواختی و بدون هیچگونه ماتی و یا دو رنگی حاصل گردد. بنابراین در مقایسه با واکس سرامیک هزینه بیشتری دارد.

 پوشش نانو سرامیک چیست | سرامیک بدنه ماشین چیست

تفاوت پوشش نانو سرامیک و کاور بدنه خودرو در چیست؟

علیرغم مشترکاتی که این دو محصول با یکدیگر دارند، تفاوت سرامیک و کاور خودرو نیز بسیار مشهود است. در این بخش به طور دقیق تفاوت سرامیک خودرو و کاور بدنه را بیان می کنیم.  کاورهای بدنه به نسبت پوشش نانو سرامیک از درخشندگی کمتری برخوردار هستند. کاور بدنه به لحاظ قیمت، گرانتر از پوشش نانو سرامیک می باشند.

در دیگر مقایسه کاور خودرو و سرامیک، این نکته قابل ذکر است که پوشش حفاظتی کاور بدنه خودرو از پوشش های نانو سرامیک ضخیم تر است. علاوه بر آن رنگ کاورهای بدنه دارای ترکیبات شیمیایی است که پس از دندانه شدن و یا ساییدگی می‌توانند خود را ترمیم نمایند. این ویژگی مهم باعث می گردد که کاور بدنه خودرو و ppf  که نوعی کاور شفاف خودرو است قادر به جذب تراشه های سنگ، خش های کوچک، لکه های چرخشی (هولوگرام) ناشی از شستشوی خودرو و لکه های آب سخت، بدون بر جای گذاشتن رد و لک، باشند.

اما این توانایی‌ها در محصولات پوشش نانو سرامیک وجود ندارد و پوشش نانو سرامیک خطر تراشه های سنگ، خراشها، لکه های چرخشی ناشی ازشستشوی خودرو و لکه های آب سخت را از بین نخواهد برد. با این حال این پوشش‌ها از نقاط قوت دیگری برخوردار هستند که برجسته ترین آنها خاصیت آبگریزی این پوشش ها است.  آب گریزی محصولات نانو سرامیک به خوبی در تمام نقاط بدنه خودرو وجود خواهد داشت.

مقایسه اجرای ppf و پوشش سرامیک خودرو از نظر عملکرد و هزینه

در مورد تفاوت پوشش سرامیک خودرو و کاور شفاف، هزینه اجرای کاور شفاف یا همان ppf چند برابر پوشش سرامیک خودرو میباشد، ولی همین طور که اشاره کردیم از نظر مزایا و ویژگی ها، کاور به هیچ عنوان ppf قابل قیاس با پوشش سرامیک نمی باشد. در حقیقت  کاور شفاف  ppf را می‌توان به عنوان بیمه رنگ خودرو نام برد چرا که تا ۹۰ درصد از بروز خسارت به رنگ  بدنه جلوگیری میکند. همچنین مانع افت قیمت خودرو به هنگام آسیب و رنگ شدگی‌مجدد ( در بازار ایران خودروهای رنگ شده شامل  افت قیمت شدیدی می‌شوند) می گردد. اما سرامیک خودرو نمی تواند چنین محافظتی را ایجاد کند. حدود قیمت کاورهای شفاف ppf در بازار ایران از ۸۰ میلیون تا ۱۸۰ میلیون با توجه به برند و ضخامت و خواص آن متغیر است. در بازار کنونی ایران، هزینه اجرای صحیح و اصولی سرامیک نیز در خودروهای مختلف از ۱۵ میلیون تومان تا ۳۰ میلیون تومان  متغیر می‌باشد.

کاور شفاف ppf در مقایسه با پوشش سرامیک خودرو می‌تواند نقش محافظتی بسیار قوی تری ایفا کند و از بدنه در برابر عوامل آسیب زای شدیدتر مثل برخورد سنگ ریزه محافظت کند. در حالی که پوشش سرامیک خودرو چنین محافظتی به همراه نخواهد داشت و فقط خاصیت درخشندگی و آبگریزی دارد و از بدنه در آسیب های خیلی جزئی مثل لک باران محافظت میکند.

تفاوت سرامیک خودرو و ppf

استفاده از پوشش نانو سرامیک یا کاور  شفاف (ppf)؟

خبر خوب این است که می توان هردوی این محصولات را برای خودرو استفاده نمود. در واقع می‌توان کاور  شفاف را در نقاطی از خودرو که بیشتر درمعرض آسیب تراشه‌های سنگ و یا خراش‌هایی از ضایعات جاده ای قرار دارند، استفاده کرد. دراین قسمتها پوشش سرامیکی از آسیب محافظت نمی‌کند و استفاده از پوشش کاور بدنه بهترین گزینه خواهد بود. این نقاط اغلب شامل سپر جلوی خودرو، کاپوت خودرو، آینه‌های جانبی، قوس جلو وعقب خودرو و رکاب های ورودی درب‌ها می باشد. زمانی که انجام و نصب این مرحله پایان پذیرفت، بر روی کل بدنه خودرو به منظور درخشندگی بیشتر و آبگریزی، پوشش نانو سرامیک اجرا می گردد

پوشش نانو سرامیک پس از اجرا برروی مناطقی که کاور شده است، لایه ای بر روی کاور تشکیل داده که موجب می گردد کاور بدنه از هر گونه آلاینده های محیطی و شیمیایی مصون مانده و عمر طولانی تری داشته باشد. پوشش نانو سرامیکی در هر نقطه دیگری از خودرو که مورد استفاده قراربگیرد، خطر اکسیداسیون و آسیب‌های شیمیایی را بسیار کم می کند. علاوه بر این آب گریزی پوشش نانو سرامیک باعث جلو گیری از چسبندگی و اتصال آلاینده‌ها به خودرو می گردد و از رنگ خودرو محافظت می نماید. بنابراین رنگ بدنه خودرو بدون کمترین آسیبی حفظ گردیده و براق و تمیز باقی خواهد ماند. با ذکر این توضیحات برای اینکه رنگ بدنه خودروی همیشه تمیز و براق باقی بماند بهتر است از ترکیب کاور شفاف خودرو ( ppf) و پوشش نانو سرامیک استفاده شود. به بیان دیگر اگر به دنبال یک محافظت خوب و قوی برای خودروی خود هستید، کاور شفاف بهترین انتخابی است که می‌توانید داشته باشید و در نهایت نیز برای درخشندگی بیشتر و آبگریزی، بر روی PPF نیز پوشش نانو سرامیک خودرو اعمال شود.

تفاوت کاور با نانو سرامیک خودرو

سوالات متداول

1. سرامیک خودرو تا چند سال ماندگاری دارد؟

ماندگاری سرامیک خودرو، بسسته به کیفیت موادی که استفاده می شود، از 1 تا 10 سال خواهد بود. اما معمولا این ماندگاری به 10 سال نمی رسد. در بیش تر موارد حداکثر تا 5 سال ماندگاری خواهد داشت. 

2. ماندگاری کاور شفاف چقدر است؟

کاورهای شفاف خودرو (PPF) در مقایسه با پوشش نانو سرامیک، ماندگاری بیشتری دارد، که این ماندگاری معمولا  10 سال بدون زرد شدگی است.

3. سرامیک خودرو جلوی هر خط و خشی را می گیرد؟ 

خیر- سرامیک خودرو نمی‌تواند جلوی خراش‌های عمیق، تراشه‌های سنگ، لکه‌های چرخشی ناشی ازشستشوی خودرو و لکه‌های آب سخت را بگیرد. اما با خاصیت آبگریزی از چسبندگی و اتصال آلاینده‌ها به خودرو جلوگیری کرده و از رنگ آن محافظت می کند. برای خودروهای صفر به شدت توصیه می شود.

سخن پایانی 

در این مطلب با شما در مورد تفاوت نانو سرامیک و کاور بدنه خودرو صحبت کردیم. گفتیم که نانو سرامیک بدنه خودرو چیست و چه کاربردی دارد، همچنین اشاره کردیم که کاور خودرو چیست به بررسی و مقایسه پوشش نانو سرامیک و کاور بدنه خودرو پرداختیم. با شما در مورد تفاوت سرامیک خودرو و کاور شفاف صحبت کردیم، در نهایت نیز توضیح دادیم که بهتر است از پوشش نانو سرامیک استفاده کنید یا کاور بدنه خودرو. با خواندن این مقاله با این دو محصول مراقبتی خودرو آشنا شده و سوالات و ابهامات شما در مورد آنها نیز برطرف شد. با این وجود اگر همچنان در مورد کاور یا سرامیک خودرو و یا در مورد تفاوت سرامیک خودرو و ppf پرسشی دارید، می‌توانید از بخش نظرات همین صفحه با ما در میان گذاشته و منتظر پاسخ کارشناسان باشید.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه