آموزشی

لزوم استفاده از دستگاه تصفیه آب در کارواش

مدتی است لزوم استفاده دستگاه تصفیه آب در كارواش ها به طور جدی در دستور كار هیئت نظارت بر كارواش ها قرار گرفته است. لذا بر آن شدیم كه با اشاره به علل لزوم استفاده از آن، شرح مختصری از شیوه ی كاركرد و ماحصل استفاده از دستگاه تصفیه آب را بیان كنیم.

اشتراک گذاری

مدتی است لزوم استفاده دستگاه تصفیه آب در كارواش ها به طور جدی در دستور كار هیئت نظارت بر كارواش ها قرار گرفته است. لذا بر آن شدیم كه با اشاره به علل لزوم استفاده از آن، شرح مختصری از شیوه ی كاركرد و ماحصل استفاده از دستگاه تصفیه آب را بیان كنیم. با ما در این مقاله از کارواکس همراه باشید.

میدانیم كه كشور ما از نظر دارا بودن منابع آبی در وضعیت خوبی به سر نمی برد و چنانچه مصرف آب به همین گونه ادامه پیدا كند در آینده ایی نچندان دور بحران آب كشور را فرا میگیرد. از طرف دیگر چون فاضلاب كارواش ها شامل مواد شیمیایی زیادی اعم از دترجنتها، فلزات سنگین، رنگ، روغن، گیریس و... می باشند، نباید به صورت تصفیه نشده وارد منابع آب زیرزمینی و یا محیط زیست شوند. به همین علل استفاده از دستگاه تصفیه آب در كارواشها اجباری شده است، به گونه ای كه برای صدور مجوز كارواش های تازه تاسیس وجود این دستگاه از واجبات اخذ مجوز بوده و كارواش های در حال كار هم طی بازرسی هایی كه به عمل می آید موظف به تعبیه دستگاه تصفیه آب می باشند.

جدا از بحث كمبود آب و آلودگی منابع آب زیرمینی و محیط زیست كه بیان شد، وقتی به هزینه ی زیاد آب مصرفی در كارواش ها نگاه می كنیم درمیابیم كه استفاده از دستگاه تصفیه آب نه تنها هزینه نیست بلكه به نفع كارواش ها می باشد. چرا كه با استفاده از این دستگاه ها حدود 80 الی 90 درصد آبی كه خریداری شده است (چه شهری چه تانكر) مجدد به چرخه ی شستشو برمیگردد و همین امر باعث می شود هزینه ی دستگاه تصفیه آب در دراز مدت، اصطلاحا به جیب برگردد.

شستشوی هر ماشین سواری سبك به طور متوسط 150 الی 200 لیتر آب مصرف می كند و مثلا اگر كارواشی در هر شیفت كاری حدود 60 – 50 ماشین را سرویس دهد، در روز ده هزار لیتر و در ماه سیصد هزار لیتر و در سال حدود 4 میلیون لیتر آب مصرف می شود. این در حالیست كه با استفاده از دستگاه تصفیه آب، مقدار آب مصرفی در سال به حدود 600 هزار لیتر کاهش می یابد. اختلاف 3.4 میلیون لیتری آب در یك سال و هزینه ای كه باید برای آن پرداخت كنیم قابل چشم پوشی نیست، مخصوصا كه اخیرا در راستای اعمال فشار به كارواشها جهت نصب دستگاه تصفیه آب، هزینه آب كارواش ها را با تعرفه ی صنعتی حساب می كنند كه چندین برابر از آب خانگی گرانتر است.


ضرورت استفاده از دستگاه تصفیه آب در کارواش

معرفی دستگاه تصفیه آب كلین استار كار

با این مقدمه ی كوتاه، نسبت به معرفی و شرح كاركرد دستگاه تصفیه آب كلین استار كار اقدام می نماییم: این دستگاه كه باید سایز و لیتراژ آن با توجه به دبی فاضلاب كارواش ها كارشناسی شود، بر مبنای تصفیه آب کار می کند در حدی كه پسماند بودن آن از طریق دیداری و بویایی قابل تشخیص نباشد.
دو استخر در انتهای جوی فاضلاب تعبیه می گردد، فاضلاب به استخر اول ریخته میشود، زباله های درشت ته نشین میشود، استخر سرریز شده و فاضلابی كه فاقد زباله های درشت است به استخر دوم ریخته می شود، پسماند از استخر دوم توسط پمپ كفكش، با دبی 5 لیتر در دقیقه و فشار 7 بار به سپتیک (مخزن تصفیه فاضلاب) 500 لیتری پمپاژ می گردد. در سپتیک پلی آلومینیوم كلراید تزریق می شود كه باعث ته نشینی زباله های ریزتری كه در دو استخر قبلی ته نشین نشده اند، می شود.

همچنین بخوانید: راهنمایی هایی در خصوص راه اندازی یک کارواش

فاضلاب از سپتیک به مخزن شماره 1 كه به مخزن سیلیس معروف است، پمپاژ می گردد. سیلیس؛ باقیمانده ذرات خیلی ریز را از پسماند جدا مینماید. فاضلاب پس از زمان معینی به مخزن شماره 2 كه به مخزن رزین معروف است منتقل می گردد. عبور فاضلاب از فیلتر رزین باعث می شود كه سختی آن گرفته شود. گفتنی است وجود سختی در آب باعث ایجاد لكه ی سفید روی خودرو همچینین آسیب جدی به پمپ های شستشو می شود. بعد از مدت زمان معین، فاضلابی كه فاقد سختی و ذرات ریز و درشت است به مخزن شماره 3 كه به مخزن كربن معروف است پمپاژ می گردد. كربن اكتیو موجود در این مخزن باعث تصفیه بو و رنگ كدر فاضلاب میشود.

لازم به توضیح است با توجه به كاهش BOD ( نرخ اکسیژن در آب) آب در حد 2 واحد، آب به شدت بوی فاضلاب می گیرد كه این مخزن با افزایش BOD آب تا 15 واحد، باعث رفع کامل کدورت و بوی پسماند می گردد. آب خروجی از مخزن شماره 3 همانطور که در توضیحات اشاره شد، به گونه ایی زلال است که با دیدن و بوییدن قادر به تشخیص پسماند بودن آن نمی باشیم.

هشدار: درست است كه پسماند از نظر ظاهری تصفیه شده است اما از نظر میكروبی تصفیه نشده است؛ چرا كه تصفیه میكروبی آب برای كارواش ها بسیار هزینه بر بوده و ضرورتی هم ندارد. آب تصفیه شده به هیچ عنوان نباید به عنوان آب شرب مصرف گردد.

چرا استفاده از دستگاه تصفیه آب در کارواش ضروت دارد

سوالات متداول در مورد دستگاه تصیفه آب

حال كه با كاركرد دستگاه تصفیه آب به طور كلی و مختصر آشنا شدید، به چند سوال متداول كه ممكن است برایتان پیش بیاید، پاسخ می دهیم:

1) ابعاد و لیتراژ دستگاه چقدر است؟

لیتراژ دستگاه با كارشناسی محل و محاسبه حدودی دبی فاضلاب خروجی مشخص می شود، ابعاد آن هم بدین صورت است: طول 3 متر، عرض 40 الی 50 سانتی متر و ارتفاع 180 الی 170 سانتی متر.

2) آیا استخرهای ته نشین احتیاج به لایروبی دارند؟ و آیا این لایروبی توسط دستگاه انجام می شود؟

بله، باید لایروبی شود و این كار بصورت دستی و با توجه به مقدار و اندازه زباله های ورودی، هفته ای یك بار انجام می شود بدین گونه كه كارگر زباله های درشت را جمع آوری می كند و استخر هم در صورت نیاز با لنس كارواش شسته می شود.

3) مخزن سپتیک 500 لیتری را باید خودمان تهیه و نصب كنیم؟ باید چه مشخصاتی داشته باشد؟

مخزن سپتیک جزئی از دستگاه تصفیه آب است كه توسط كارشناسان انتخاب و نصب می گردد.

4) مدت زمان ماندن پسماند در سپتیک و مخازن 1 تا 3 چقدر است و آیا این انتقال اتومات انجام میشود یا دستی؟

مدت زمان ماندگاری پسماند در این مخازن فوق العاده مهم و كارشناسی شده می باشد كه حتما باید دقیق و به موقع انجام شود. اگر مصرف كننده از شیر دستی استفاده كند می بایست كه طبق یك الگوریتم زمانی كه توسط فروشنده ی دستگاه ارائه میگردد، اقدام به باز و بسته نمودن شیرهای مربوطه سر ساعت معین، نماید. ولی اگر با صرف هزینه ی بیشتری، از شیرهای برقی استفاده نماید، كلیه مراحل به صورت اتومات و بدون دخالت دست انجام می شود.

5) فیلترهای مخازن چند وقت یكبار باید شارژ شوند و هزینه ی شارژ آنها چقدر است؟

زمان شارژ مخازن با توجه به میزان و نوع آلودگی، متغیر است، ما به طور متوسط این زمان را 2 سال در نظر می گیریم. هزینه ی خرید پلی كلراید آلومینیوم، سیلیس، رزین و كربن بسیار ناچیز است.

6) دبی خروجی آب تصفیه شده چقدر است؟

دبی آب برگشتی با توجه به لیتراژ نوع دستگاه انتخاب شده از14 هزار الی 30 هزار متر مکعب در 24 ساعت متغیر است.

7) پمپ های استفاده شده در دستگاه چه برندی است؟

بستگی به نوع سفارش مشتری میتواند هیوندای، ال جی، اتاكسون، اشنایدر و چینی باشند.

8) برای استفاده از دستگاه تصفیه آب به برق تک فاز نیاز است یا سه فاز ؟

هر دو نوع موجود است. تك فاز5.6 آمپر و سه فاز 4 آمپر می باشد.

9) برای نصب دستگاه احتیاج به لوله كشی محل داریم؟ لوله كشی محل باید با نظارت كارشناسان شما باشد؟

بله، كلیه مراحل خرید لوله و لوله كشی، توسط تكنسین ما انجام میشود.

10) نصب دستگاه رایگان است؟

خیر، اجرت نصب، خرید لوله و كلیه متعلقات لازم و هزینه لوله كشی و نصب و كرایه حمل دستگاه، حدودا 10 الی 12 درصد هزینه ی كل دستگاه می شود.

11) هزینه ی دستگاه چقدر است؟

با توجه به لیتراژ دستگاه و انتخاب پمپهای اشنایدر، اتاكسون و ال جی، همچنین انتخاب شیرهای دستی یا شیرهای برقی و اتومات، در شهریور سال 1398 از حدود 17 میلیون الی 28 میلیون متغیر است برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع دستگاه تصفیه آب کارواش و خرید آن میتوانید با کارشناسان ما در کارواکس در ارتباط باشید و یا سوالات خود را از با ما در همین صفحه به اشتراک بگذارید.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه