آموزشی

نقش کلی بار در دیتیلینگ خودرو چیست؟

اگر شما یک علاقمند تازه کار در حوزه دیتیلینگ خودرو هستید و به دنبال اعمال پوشش نانو سرامیک یا حتی واکس بر روی خودروی خودتان هستید، لازم است که پیش از هر کاری اقدام به جرم‌گیری بدنه خودرو با استفاده از خمیر کلی بار نمایید.

اشتراک گذاری

در زمان قدیم برای از بین بردن لکه های بدنه خودرو و همچنین مواردی که به سختی از روی رنگ پاک می شوند، از روغن گریس استفاده می شد و البته استفاده از آن منجر به پاک شدن کامل لکه از روی سطح نمی شد. اگر آن زمان خمیرکلی بار وجود داشت، زندگی برای ما ماشین‌بازها خیلی آسان تر می شد. مانند هر چیز دیگری، در دنیای خودروها نیز زمان و تکنولوژی روند انجام کارها را بهبود می بخشد. امروزه علاقمندان به این حوزه و همچنین دیتیلینگ کاران حرفه ای از کلی بار برای حذف لکه های سر سخت، از بین بردن جرم‌ها و زیرسازی پولیش استفاده می کنند.

کلی بار چیست و چگونه عمل می کند؟

اگر شما یک علاقمند تازه کار در حوزه دیتیلینگ خودرو هستید و به دنبال اعمال پوشش نانو سرامیک یا حتی واکس بر روی خودروی خودتان هستید، لازم است که پیش از هر کاری اقدام به جرم‌گیری بدنه خودرو با استفاده از خمیر کلی بار نمایید. اما خمیر کلی بار چیست؟ چطور استفاده از آن باعث ایجاد سطح صاف و یکدست می شود؟ آیا حتما باید توسط یک متخصص استفاده شود یا توسط افراد آماتور نیز قابل استفاده هست؟ یا مهم‌تر از همه! چرا استفاده از این محصول پیش از اعمال پولیش یا پوشش نانو سرامیک تا این حد اهمیت دارد؟ تمام این ها مواردی است که کارواکس در این مقاله قصد پاسخ گویی به آن‌ها را دارد.

کلی بار چیست و چگونه عمل می‌کند؟

کلی بار یک ترکیب از رزین است که دیتیلینگ کاران از آن برای پاک کردن سطوح مختلف خودرو (رنگ بدنه، کاور بدنه، شیشه، فایبرگلاس، فلزات و غیره) از انواع جرم‌ها و آلودگی‌ها استفاده می کنند. اگر از خمیر کلی بار به درستی استفاده شود، 100% بی خطر و بدون سایش می‌باشد. مواد تشکیل دهنده خمیر کلی یا مصنوعی هستند یا طبیعی، که البته این روزها بیشتر از نوع مصنوعی آن استفاده می‌شود. از آن جایی که خمیر کلی بار انعطاف‌پذیر می‌باشد، می‌توان آن را به راحتی به شکل‌های متفاوت تغییر داد و آن را بر روی قسمت های مختلف خودرو استفاده کرد.

همچنین بخوانید : معرفی 10 برند برتر پولیش خودرو در دنیا

خمیر کلی بار برای از بین بردن گرد و غبار، لکه ها و همچنین آلاینده های گوناگون از روی بدنه خودرو طراحی شده است. یکی از معمول ترین گرد و غبارهایی که به آرامی رنگ خودروی شما را از بین می‌برد، گرده رینگ، ترمز و آلاینده‌های صنعتی و شیمیایی می‌باشد. این نوع آلاینده‌ها می‌توانند به رنگ، شیشه و همچنین فلز نفوذ کرده و حتی پس از چندین بار شست‌شوی ماشین نیز باعث خراب شدن رنگ آن گردد.
همان طور که گفتیم دیتیلینگ کاران حرفه ای از کیت کلی بار برای از بین بردن لکه های سر سخت و آماده سازی رنگ خودرو برای اعمال پولیش و سرامیک استفاده می‌کنند. وقتی که خمیر کلی را بر سطح ماشین خود قرار می دهید، این خمیر تمام ذرات خارجی‌ای که بر روی سطوح قرار دارد را به خود گرفته و بدنه ماشین را از هرگونه لک و گرد و غبار تمیز می نماید.

نکته جالبی که باید به خاطر داشته باشید آن است که قبل از استفاده از خمیر کلی باید از اسپری روان‌ساز (Lubricant) یا تمیزکننده سریع (Quick Detailer) استفاده نمایید تا حرکت خمیر کلی روان‌تر شده و خود موجب ایجاد خط و خش نگردد.

هرچند وقت یکبار باید از خمیر کلی بار استفاده کرد؟

 پیشنهاد ما درکارواکس این است که در طول سال دوبار از خمیر کلی بار استفاده شود. اما به طور کلی برای پیدا کردن زمان صحیح استفاده از کلی بار، دست خود را بر روی بدنه ماشین بکشید اگر احساس کردید که سطح بدنه ماشین زمخت و خشن است هنگام آن رسیده که از خمیر کلی بار استفاده کنید.

تاریخچه خمیر کلی

انواع خمیر کلی باری که امروزه مصرف می‌شود؛ در واقع سال 1980 توسط دانشمند ژاپنی به نام تادو کودیت برای اولین بار تولید شد. این محصول به صورت اختصاصی در شرکت های خودروسازی وظیفه ی تمیز کردن بدنه های ماشین را بر عهده داشت. این محصول فقط در ژاپن و کره مورد استفاده قرار می‌گرفت تا توسط شرکت آمریکایی اوتو واکس کشف شد. مدیر عامل شرکت اوتو واکس با دانشمند ژاپنی شروع به همکاری کردند تا در سال 1990 خمیر کلی بار با برند اوتو واکس وارد بازار جهانی شد.
این نوع خمیر تا سال 2014 مورد استفاده قرار می‌گرفتند اما پس از آن، انواع بیشتری از خمیر کلی بار وارد بازار جهانی شد.

یکی از این محصولات که توجه زیادی به خودش جلب کرد دستکش کلی بود. برخی دیتیلینگ‌کاران، دستکش کلی را به سایر مدل‌های دیگر آن ترجیح می‌دهند؛ چرا که به راحتی وارد دست می شود و سطح بیشتری از بدنه ی خودرو را پوشش می دهد.

موارد استفاده از خمیر کلی بار

به‌طور کلی خودروی شما در معرض آلاینده های صنعتی و شیمایی معلق در هوا، گرد و غبار، باران اسیدی و لکه های سرسختی چون شیره درختان و فضولات پرندگان قرار دارد که باعث آسیب رنگ بدنه، کاور یا شیشه‌های خودرو می شوند. خمیر کلی بار طراحی شده است که تمامی این لکه‌ها و آلودگی‌هایی که در فرایند شست‌شو از بین نمی‌روند را به کلی حذف کرده و بدنه ماشین را شفاف و درخشنان ‌نماید.

چگونگی استفاده از خمیر کلی بار

برای استفاده صحیح از خمیر کلی بار، مراحل زیر را با دقت دنبال نمایید.

1.  ماشین خود را تمیز نمایید.

قبل از استفاده از خمیر کلی بار، پیشنهاد می‌شود که ماشین خود را شسته و آن را خشک نمایید تا لکه‌های ابتدایی از میان بروند.

2.  از اسپری تمیزکننده بدنه استفاده نمایید.

یک پنل از بدنه خودرو را انتخاب نمایید و اسپری تمیزکننده یا دیتیلر را روی آن قسمت اسپری نمایید.

چگونگی استفاده از خمیر کلی بار

3. از خمیر کلی بار استفاده نمایید.

مرحله بعدی این است که قسمتی از خمیر کلی بار را با قیچی چیده و بر روی سطوحی که از قبل اسپری کرده‌اید، با استفاده از  دستکش کلی بار اس جی سی بی  به آرامی بکشید. وقتی احساس کردید که کلی روی سطوح سر میخورد به این معناست که آن منطقه کاملا تمیز شده است.

4. کلی بار خود را چک کنید.

سعی کنید هر چند وقت یکبار خمیر خود را ورز دهید تا از سمت تازه و تمیز آن استفاده نمایید. وقتی که از هر دو طرف خمیر کلی استفاده کردید، می‌توانید آن را تا کرده و از سمت تمیز آن استفاده نمایید. حتما از تمیز بودن سطح خمیر اطمینان داشته باشید چرا که ممکن است جرم‌های سخت به سطح خمیر چسبیده و به بدنه خودرو آسیب رساند.

استفاده از خمیر کلی بار و استفاده از آن

اگر خمیر شما به کل تغییر رنگ داد یا تکه تکه شد، آن را دور انداخته و از خمیر کلی دیگری استفاده کنید.

5. قسمت هایی که کلی شده‌اند را بررسی نمایید.

بررسی قسمت هایی که خمیر کلی شده

برای اینکه مطمئن شوید به درستی از خمیر کلی بار استفاده کرده اید ، یک مشمع فریزر تمیز را برداشته و روی قسمتی که از کلی بار استفاده کرده اید بکشید. باید احساس کنید که بدنه ی ماشین تمیز و روان میباشد. به خاطر داشته باشید بعد از استفاده از خمیر کلی بار این کار را انجام بدهید.

تست انجام خمیر کلی

در نهایت می‌توانید با استفاده از واکس بدنه خودرو از وضع به ‌وجود آمده نهایت مراقبت را داشته باشید و برای همیشه خودرویی خوش رنگ و درخشان داشته باشید.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید