پولیش

پولیش لیزری خودرو ، پدیده نو یا دروغین در صنعت پولیش ایران ؟

اگر شما هم از علاقمندان صنعت دیتیلینگ خودرو از جمله پولیش و پوشش نانو سرامیک بدنه ماشین هستید ، احتمالا در مدت اخیر اصطلاحی به نام پولیش لیزری را زیاد شنیده اید ، در این مقاله کارواکس سعی داریم بررسی کنیم آیا چیزی به نام پولیش لیزری وجود دارد و یا صرفا یک تبلیغات فریبنده است؟

اشتراک گذاری

اگر شما هم از علاقمندان صنعت دیتیلینگ خودرو از جمله پولیش و پوشش نانو سرامیک بدنه ماشین هستید، احتمالا در مدت اخیر اصطلاحی به نام پولیش لیزری را زیاد شنیده اید، در این مقاله کارواکس سعی داریم بررسی کنیم آیا چیزی به نام پولیش لیزری وجود دارد و یا صرفا یک تبلیغات فریبنده است؟

امروزه شاهد ورود سریع تکنولوژی‌های جدید و دانش بنیان در محصولات مصرفی و خانگی هستیم که انجام امور را بیش از پیش برای ما راحت و سریع کرده است. برای مثال بکارگیری فن آوری های نانو و لیزر در محصولات خانگی تغییرات و رشد بسیار چشمگیری داشته است از طرفی چون حوزه وسیعی از محصولات از تکنولوژی های نامبرده بهره مند شده اند، این ویژگی بستری نامناسب برای تبلیغات محصولات به ظاهر لیزری ولی غیرواقعی را برای افراد سودجو فراهم کرده است. به نحوی که در سطح جامعه شاهد ترغیب افراد به محصولات لیزری که حقیقتا تکنولوژی لیزری در آن بکار نرفته است و تنها یک شعار تجاری اغوا کننده است، هستیم. برای مثال چاقوهای لیزری که از طرف تولیدکنندگان این محصول ادعا میشد ویژگی خارق العاده و چشمگیری دارد، درصورتیکه در عمل اینگونه نبود و یک چاقوی کاملا معمولی برای مصارف خانگی بود. این چنین وقایع باعث شده است که در بستر عام، مردم اعتماد زیادی به این نوع تبلیغات نداشته باشند و به تصور اکثر افراد جامعه این ویژگی ها صرفا یک تکنیک تبلیغاتی برای جذب و فروش بیشترباشد، از طرفی چون نمیتوان رشد تکنولوژی را نادیده گرفت ممکن است در این میان دچار تناقض شویم که آیا چنین ادعایی واقعی است؟

آیا پولیش لیزری صرفا یک تبلیغ جذاب است یا یک تکنولوژی جدید با نتایج فوق العاده؟

حال بیایید در یک تعریف خیلی ساده و خلاصه بیشتر راجع به تکنولوژی لیزر بیاموزیم. ایده اولیه ی لیزر نخستین بار توسط انیشتین مطرح شد، در حقیقت کار لیزر به این صورت است که با تابش یک فوتون به یک ذره برانگیخته ی اتم یا مولکول یا یون یک فوتون دیگر نیز آزاد می شود که این دو فوتون باهم، هم فرکانس هستند با ادامه این روند شمار فوتون ها افزایش می یابد که می تواند باریکه ای از فوتون ها را به وجود بیاورد. از نظر ماهیت، تنها خواص فیزیکی لیزراست که آن را از یک نور معمولی متمایز میکند و همین خواص بستری عظیم برای کاربردهای بی شمار این پدیده در صنعت و پزشکی ایجاد کرده است. به طور مثال در ویدئو زیر میتوانید  کاربرد واقعی پولیش لیزری با تجهیزات پیشرفته را برای سطوح خاص مشاهده بفرمایید، البته در نظر داشته باشید نحوه پولیش لیزر در فیلم زیر هیچ ارتباطی به پولیش خودرو و مخصوصاً پولیش لیزری که در ایران مرسوم است ندارد.

حال بیایید نگاهی اجمالی به مبحث پولیشکاری داشته باشیم، حتی اگر شما یک راننده بسیار محتاط هم باشید ممکن است بازهم نتوانید به طور کامل اتومبیل خود را از اتفاقاتی همچون خش افتادن و خراشیدگی رنگ بدنه حفظ کنید. خراش هایی که روی بدنه خودرو ایجاد می شود و نحوه برطرف و ترمیم کردن آن متفاوت است. ممکن است جسمی که با خودرو شما برخورد می کند از رنگ بدنه خودرو شما نرم تر باشد این باعث می شود اثری از رنگ خودش بر روی بدنه باقی بگذارد، اما اگر این جسم سخت تر باشد رنگ بدنه خودرو شما از بین میرود. گاهی اوقات رنگ خودرو به شکل نا مطلوبی براثر سائیدگی از بین میرود که این اتفاق بر اثر کشیده شدن یک جسم سخت به بدنه میافتد و چون به آستر رنگ آسیبی نرسیده و خط و خش سطحی بوده توسط پولیش قابل رفع میباشد.

خیلی مواقع سطح رنگ یک خودرو کاملا سالم دیده میشود اما در ظاهر، رنگ خودرو مات و به اصطلاح بی روح میباشد در حالی که هیچ گونه خط و رنگ پریدگی و یا قر شدگی روی خودرو وجود ندارد. این اتفاق بر اثر برخورد و مجاورت سنگ ریزه ها و گرد و غبار معلق در هوا در سرعتهای بالا میافتد و باعث ایجاد خطوط بسیار ریز و میکرونی روی سطح رنگ میشود که با چشم به صورت عادی دیده نمیشوند ولی در نگاه کلی خودرو مات به نظر میرسد. هنگامی که هنوز مقداری رنگ در عمق خراش باقی مانده باشد این امکان وجود دارد که با واکس خودرو و پولیش آن را بازسازی کرد.

حال سوال مهم این است که آیا دستگاه پولیشی وجود دارد که با کمک لیزر بتواند مشکلات فوق را برطرف سازد؟

با توجه به حجم بالای تبلیغات در مورد پولیش لیزری مخصوصا در شهرستان ها، ممکن است افراد جهت کسب نتایج بهتر سراغ این تبلیغات و مراکز مدعی پولیش لیزری بروند و با هزینه ای چند برابر در حقیقت با همان دستگاه پولیش، کار ترمیم رنگ خودرو خود را انجام دهند. از طرف دیگر افراد علاقمند که خواهان راه انداری یک کسب و کار پرسود هستند اکثراً بعد از اخذ نمایندگی از سیستم آموزش و تفاوتی که در ذهنشان به نسبت پولیش لیزری بوده گلایه مند هستند، حال بیایید نگاهی کلی به فرآیندی که در سیستم ابتکاری پولیش لیزری در ایران استفاده می شود بیندازیم:

مرحله اول) مواد پولیش مخصوص که ادعا می شود با فرمولاسیونی منحصر به فرد تولید شده روی سطح بدنه خودرو به صورت دستی و بدون فشار وارد می شود.

مرحله دوم) با دست گرفتن دستگاه کوچک لیزر، روی کلیه نقاط ماشین لیزر گرفته می شود. (در اینکه این مرحله واقعا روی نتیجه نهایی کار تاثیرگذار هست یا خیر اختلاف نظر بسیاری وجود دارد).

مرحله سوم) روی پولیش خشک شده آب مقطر ریخته می شود (یا روی پد پولیشی که که قرار است با آن ماشین پولیش شود).

مرحله چهارم) با دستگاه پولیش روتاری کل ماشین پولیش می شود.

مرحله پنجم) همین فرآیندها برای پولیش های مرحله دوم و سوم اجرا می شود.

مرحله ششم) بدون دستمال کشیدن، کل مواد پولیش به وسیله دستگاه پولیشر جمع آوری می شود.

در واقع نکته ای که باید به آن توجه کنید این موضوع است که در ارائه خدمات پولیش لیزری از هیچگونه دستگاه تخصصی استفاده نمی شود و برای پولیش خودرو در این روش از دستگاه پولیش کوچک و ساده  دندانپزشکی استفاده می کنند که برای خشک کردن مواد پرکننده داخل دندان استفاده میشود و قیمتی حدود سیصد هزار تومان دارد  و با تغییر ولتاژ دستگاه در اختیار نمایندگان قرار میگیرد. فلسفه استفاده از  این دستگاه به این صورت است که به جای ایجاد اصطکاک با سطح خودرو و پولیش، این کار توسط اشعه لیزر انجام می شود. البته این خدمات در هیچ کجای دنیا به صورت تخصصی ارائه نمی گردد، استانداردی ندارد و هیچ مهر تاییدی بر درستی انجام این کار نمی توان زد.  بنابراین ادعای استفاده از تکنولوژی لیزر در ارائه خدمات به شما تنها به دلیل دریافت مبالغ بیشتر است. ادعای دیگری که ممکن است باعث دریافت وجه اضافی از شما بشود، استفاده از مواد بسیار خاص و گرانقیمت است که بررسی این مورد به دلیل دسترسی نداشتن به آن مواد قابل بررسی توسط تیم کارواکس نیست، هرچند با نگاهی به مراکز حرفه ای دنیا از یک طرف و قرار داشتن در عصر شفاف سازی و در دسترس بودن اطلاعات از طرف دیگر میتوان حدس زد پاسخ این سوال چیست.

جمع بندی

از آنجا که کارواکس همواره حامی حقوق مصرف کننده گان و مشتریان خود بوده و هست سعی نمودیم در این مقاله اطلاعات شفاف و صادقانه ای را ارایه دهیم تا مشتریان هنگام خرید محصولات بتوانند انتخاب صحیح و با رضایتمندی داشته باشند. در ضمن حق پاسخگویی برای افراد صاحب امتیاز یا نمایندگان پولیش لیزری در سایت کارواکس محفوظ است.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه