0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
اطلاعات تکمیلی از پروژه جتکو ایران خودرو؛ از واردات تسلا تا معرفی تارای برقی

چندی پیش ۶ دستگاه تسلا وارد کشور شد و بسیاری گمانه زنی های مختلفی برای حضور آن ها در رسانه ها اعلام کردند. برخی منابع خبری می گفتند که تسلاهای وارد شده برای یکی از سفارتخانه ها سفارش گذاری شده است. اما حال مشخص شده که مدل های مختلف تسلا برای مهندسی معکوس به شرکت های تحقیقاتی ایران خودرو سپرده شده اند. بر اساس اطلاعات به دست آمده، تا به امروز شرکت جتکو بیشترین پیشرفت را در مهندسی معکوس و به نتیجه رساندن پروژه خودروهای برقی داشته است و حالا نیز خبر می‌رسد که این شرکت قصد دارد تا پایان سال ۱۴۰۰ اولین نسخه از مدل برقی ایران خودرو تارا را معرفی نماید.

 

رونمایی از نخستین نمونه تارای تمام برقی تا پایان سال [به روز رسانی] - تیر ۱۴۰۰

مدیرعامل شرکت دانش بنیان جتکو ایران‌خودرو با بیان این‌که حدود ۱۵ پروژه مرتبط با فناوری های خودرو در دو بخش محصول و فرآیند برای امسال تعریف شده، گفت: طبق برنامه‌ریزی های صورت گرفته، در بهمن ماه نمونه اولیه تارای برقی که منطبق با شاخص‌های صنعتی‌سازی است، رونمایی خواهد شد.

 
 

داوود خسروی، طراحی سخت افزار و نرم افزاری پلتفرم برق و الکترونیک خودرو را از پروژه‌های مهم جتکو دانست و گفت: «این پلتفرم قابلیت استفاده در تمامی محصولات بنزینی ایران خودرو را دارد و اولین شبکه و برد ماژول کنترل بدنه (BCM) طراحی و ساخته داخل شده در پلتفرم برق و الکترونیک خودرو به شمار می رود. نمونه اولیه این محصول، پاییز امسال برای انجام تست های مربوطه بر روی یکی از محصولات پرتیراژ ایران خودرو قرار خواهد گرفت.»

براساس توضیحات این مقام مسئول، بخشی از پروژه‌های توسعه‌ای جتکو از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مورد حمایت قرار گرفته و در حال اجراست.

خسروی با بیان این‌ که پروژه ملی طراحی، ساخت، پیاده‌ سازی و صحه‌ گذاری واحد کنترل موتور خودرو (ECU)، از طرح‌های فعلی جتکو به شمار می رود که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال انجام است، اظهار کرد: «در پایان امسال نمونه این طرح که در بخش‌های نرم افزار و سخت افزاری توسط مهندسان ایرانی طراحی و داخلی سازی شده، ارایه خواهد شد.»

تصاویری که چندی پیش توسط جتکو به عنوان طرح پیشنهادی برای نسل دوم سمند منتشر شد
 
تصاویری که چندی پیش توسط جتکو به عنوان طرح پیشنهادی برای نسل دوم سمند منتشر شد

مدیرعامل جتکو با اشاره به همکاری این شرکت با مرکز تحقیقات ایران خودرو، خاطرنشان کرد: طراحی داخلی محصول جدید K125 که از پروژه های بزرگ ایران خودرو به شمار می رود، به جتکو واگذار شده است. هم‌چنین بهبود و اصلاح طراحی داخلی تارا به منظور ارایه طرحی جدید از این محصول، از جمله پروژه های امسال این شرکت به شمار می رود. تحلیل‌های رفتار دینامیکی بر روی خودروی تارا و محصول K125 نیز از دیگر پروژه های تعریف شده است.

وی توسعه ماژول نرم افزاری تحلیل تصادف عابر پیاده را از جمله پروژه های موفق شرکت جتکو خواند که در ابتدای امسال به پایان رسیده و تصریح کرد: با این توان محاسباتی می توان قابلیت هر محصول را قبل از انجام تست واقعی تصادف عابر پیاده در کشورهای خارجی، به صورت دیجیتالی در داخل کشور بررسی کرد که این موضوع نه تنها زمان طراحی محصولات را کاهش می دهد، بلکه اثر چشمگیری در کاهش ارزبری نیز دارد.

 

 

 

خسروی با اشاره به مشکلات تامین و قیمت بالای پولیش خارجی رنگ مورد استفاده در سالن های رنگ ایران خودرو به دلیل تحریم‌ها، از اجرای پروژه داخلی سازی آن خبر داد و گفت: مجموعه دانش‌بنیان جتکو برای رفع این نیاز از یک سال گذشته فعالیت تحقیقاتی و پژوهشی خود را بر روی این پروژه آغاز کرد که در حال حاضر تولید آزمایشی پولیش جتکو تحویل خطوط سالن رنگ ایران خودرو شده است. این محصول قابلیت رقابت با نمونه خارجی خود را دارد و اگر از آزمون ها و نتایج مختلف عملکردی در خط تولید با موفقیت عبور کند، دیگر نیازی به خرید خارجی آن نخواهد بود.

مدیرعامل جتکو با بیان این‌که موضوع بررسی و بهبود سکوت نسبی کابین محصولات خانواده P200  نظیر پژو ۲۰۷هاچ بک از پروژه های جدید امسال است که محصول پروژه تا اوایل سال آینده تکمیل و تحویل خواهد شد، بیان کرد: در این پروژه به کمک شبیه‌سازی انتشار ارتعاش و صدا از موتور و دیگر اجزای داخل کابین، سعی بر کنترل و کاهش انتقال سر و صدا به داخل کابین خواهد شد که در راستای ارتقای رضایت مشتریان، از این دانش توسعه یافته در جتکو، برای سایر محصولات تولیدی ایران‌خودرو نیز استفاده خواهد شد.

ماجرای واردات مطالعاتی تسلا مدل ۳ توسط ایران خودرو در سال ۱۳۹۹

یکی از اتفاق های مثبت رخ داده در صنعت خودرو را می توان تاسیس شرکت دانش بنیان جتکو دانست که با سرمایه گذاری مناسب، گام های خوبی را برای تولید محصولات الکتریکی بومی برداشته است. این شرکت با جذب دانشگاهیان و متخصصانی که سابقه فعالیت به نسبت قوی دارند، سعی دارد تا بزودی محصولات تمام برقی را به بازار عرضه کند. با نگاهی به نام برخی کارکنان این شرکت می توان متوجه شد که پشتوانه فنی مناسبی وارد جتکو شده است.

 

 

 

طیف جدید محصولات صنعت خودرو ایران در حالی معرفی شده که در میان آنها برخی خودروهای برقی هم دیده می‌شوند. با این وجود به‌نظر می‌رسد همچنان راه درازی برای تولید برخی از این محصولات وجود دارد. شرکت جامع تحقیق و توسعه فناوری های خودرو(جتکو) فعالیت خود را در شهریور ۱۳۹۷ با جذب نخبگان علمی از دانشگاههای کشور و با هدف ایجاد یک مرکز تحقیقاتی و پژوهشی در توسعه صنعت خودرو آغاز کرده است.

شرکت «جتکو» یک بخش فعال در صنعت خودروسازی است که در زمینه خودروهای الکتریکی و جدید فعالیت می کند. این شرکت که به نوعی زیرمجموعه گروه صنعتی ایران خودرو به حساب می آید، برنامه دارد تا سدان «جتکو JX10» را به بازار عرضه کند.

 

جتکو
 

 

همچنین این شرکت به سمت آماده سازی پلتفرم مجزای خود برای معرفی محصولات برقی رفته و فعلا نمونه های اولیه ای از خودروهای برقی را آماده کرده است.

به نوشته اسب بخار: حضور تیم های طراحی سازه و بدنه خودرو در جتکو، خبر از این می دهد که بزودی شاهد معرفی محصول اختصاصی این شرکت دانش بنیان خواهیم بود. با توجه به برنامه ریزی های ایران خودرو و وزارت صمت، به احتمال زیاد در بازه سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ تولید خودروهای برقی در ایران با تیراژ بالا آغاز خواهد شد و قطعا جتکو JX10 محصولی است که در آینده نزدیک برای سهم خواهی در این بازار معرفی می شود.

یکی از سخت ترین مراحل تولید و طراحی خودروهای برقی، بومی سازی بخش مدیریت باتری ها است که از چند ماه قبل، شرکت هایی چون جتکو دانش فنی تولید آن را به دست آورده اند.

 

 

 

جتکو JX10 یک سدان متوسط است که احتمالا در ابتدا با نسخه تمام برقی به بازار معرفی می شود. با توجه به دانش فنی موجود در کشور، JX10 می تواند با هر بار شارژ کامل باتری ها مسافت فراتر از ۳۰۰ کیلومتر را بپیماید و در کمتر از ۴۰ دقیقه با سامانه شارژ سریع، ۸۰ درصد ظرفیت باتری های خود را تکمیل کند. برخی منابع خبری می گویند که زیرساخت پیشرانه و قوای محرکه جتکو JX10 بر مبنای برخی محصولات ژاپنی طراحی شده و ساختار سازه آن مبنای یکی از سدان های معروف آلمانی و جمهوری چک (اشکودا اکتیوا) طراحی شده است.

 

جتکو ایران خودرو
 

 

با این حال منابع آگاه در گفتگو با دیجیاتو تاکید دارند که پروژه جتکو همچنان در فاز مطالعاتی قرار دارد و پروسه ای تحقیقاتی با هدف تولید انبوه محسوب می شود، اما در نهایت تولید خودروهای گران قیمت برقی در شرایط فعلی اقتصادی کشور بستگی زیادی به چشم انداز کلی بازار خواهد داشت و به عوامل بسیاری وابسته است که در ظرف سال های آینده مشخص خواهد شد.

اما با این وجود هم باید تاکید کرد که رویکرد تولید خودروهای برقی در کشور، اساسا قدم مثبتی محسوب می شود و باید مورد حمایت قرار گیرد.