0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
از نسخهٔ تولیدی بی‌ام‌و XM چه می‌دانیم

BMW  بیش از یک ماه پیش با پرده‌برداری از کانسپت XM که یک سوپر شاسی‌بلند پلاگین‌هیبریدی با طراحی جسورانه و درعین‌حال بحث‌برانگیز است، جهان خودرو را شوکه کرد. با توجه به تصاویر جاسوسی، طراحی نسخهٔ تولیدی XM تا حدودی تعدیل می‌شود تا عامه‌پسندتر شود. این اولین محصول انحصاری ب‌ام‌و M پس از مدل افسانه‌ای M1 در اواخر دههٔ ۷۰ محسوب می‌شود و بنابراین خودروی مهمی برای این شرکت آلمانی خواهد بود.

طراحی بیرونی

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، بدون شک XM یکی از بحث‌برانگیزترین خودروهایی است که در سال‌های اخیر معرفی شده است. البته تلاش ب‌ام‌و برای خلق خودرویی جسورانه و به‌یادماندنی قابل‌تحسین خواهد بود اما این طراحی از دید بسیاری واقعاً زشت است. درهرحال، XM با عناصری مثل جلوپنجرهٔ کلیوی شکل عظیم و چراغ‌های دوقسمتی با دی‌لایت‌های LED در بالا، جهت طراحی جدید ب‌ام‌و برای مدل‌های پرچم‌دار خود را نشان می‌دهد. در عقب خودرو نیز ویژگی‌های جدید و منحصربه‌فردی مثل سر اگزوزهای شش‌ضلعی که به‌صورت عمودی روی هم قرار گرفته‌اند، چراغ‌های L شکلی که تا روی گلگیرها کشیده شده‌اند و شیشه‌ای که بخش بالایی آن از طراحی عقب M1 الهام گرفته جلب‌توجه می‌کند.

طراحی داخلی

مثل بیرون، فضای داخلی XM کانسپت هم بسیار به نسخهٔ تولیدی نزدیک خواهد بود. در اینجا شاهد تجمل و تکنولوژی زیادی هستیم تا فضایی متناسب با محصول پرچم‌دار ب‌ام‌و ایجاد گردد. سازندهٔ آلمانی در داخل این کانسپت به‌طور گسترده‌ای از چرم قهوه‌ای‌رنگ کلاسیک، مخمل و تریم‌های مسی و فیبر کربنی استفاده کرده است. البته انتظار می‌رود در نسخهٔ تولیدی از متریال معمول‌تری استفاده شود هرچند که جزئیات و طرح کلی طراحی کابین حفظ خواهد شد. در بخش تکنولوژی هم باواریایی‌ها نمایشگر منحنی عریضی را برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی تدارک دیده‌اند که با گرافیک رنگی M، جدیدترین نسخه از سیستم iDrive را با اندروید اتو و اپل کارپلی بی‌سیم ارائه می‌کند. این سیستم از قابلیت به‌روزرسانی از راه دور هم برخوردار است. علاوه بر این، احتمالاً XM مثل نسل بعدی سری ۷ به تکنولوژی خودران سطح سه هم مجهز خواهد بود. این تکنولوژی که توسط زیرمجموعهٔ اینتل در بخش سیستم‌های خودران یعنی شرکت اسرائیلی موبیل‌آی (Mobileye) توسعه پیدا کرده است، تحت شرایط خاص، نسبت به اتوپایلوت تسلا امکان رانندگی بیشتری را بدون نیاز به دخالت دست فراهم می‌کند.

قوای محرکه

قوای محرکهٔ XM ترکیبی از پرفورمنس بی‌رحمانه با اسانس سازگاری با محیط‌زیست است که از سیستم پلاگین‌هیبریدی M به همراه یک پیشرانهٔ V8 (احتمالاً همان ۴.۴ لیتری توئین توربوی آشنا) تشکیل شده است. این مجموعه باهم ۷۵۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند تا XM به قوی‌ترین محصول تاریخ M و ب‌ام‌و تبدیل شود. این نیرو با حالات رانندگی مختلف M برای مسیرهای آسفالت یا آفرود به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. هرچند ب‌ام‌و هنوز ظرفیت باطری XM را اعلام نکرده اما این خودرو که روی پلت‌فرم CLAR ساخته می‌شود، از برد تمام الکتریکی ۸۰ کیلومتری برخوردار خواهد بود.

رقبا و زمان معرفی

یک پروتوتایپ استتار شده از نسخهٔ تولیدی XM با ویژگی‌هایی که به نظر می‌رسد نهایی باشند در حال آزمایش در آلمان دیده شده است که این یعنی به‌زودی طی ماه‌های آینده شاهد رونمایی رسمی این باواریایی قدرتمند خواهیم بود. تولید XM نیز اواخر امسال در کارخانهٔ ب‌ام‌و در کارولینای جنوبی آغاز خواهد شد. ازجمله رقبای این ماشین در بازار می‌توان به تسلا مدل X پلاد، لامبورگینی اوروس، بنتلی بنتایگا، آستون‌مارتین DBX و پورشه کاین توربو S هیبریدی اشاره کرد. بدون شک قیمت XM هم با مشخصات آن همخوانی خواهد داشت و بنابراین تعجبی ندارد که به گران‌ترین محصول ب‌ام‌و تبدیل شود و اولین ساختهٔ این شرکت باشد که از مرز ۱۵۰ هزار دلار فراتر می‌رود.

 

منبع:CarScoops