سرامیک خودرو و واکس

معنی 9H در پوشش سرامیک خودرو چیست ؟!

اگر از طرفداران محصولات نگهداری خودرو از جمله پولیش، واکس و پوشش سرامیک بدنه خودرو باشید حتما تا به حال با اصطلاح 9Hدر محصولات نانو سرامیک مواجه شده اید. در این مقاله کارواکس به شما توضیح می دهد که ریشه کاربرد این اصطلاح از کجاست و دقیقا به چه مفهومی می باشد.

اشتراک گذاری

اگر از طرفداران محصولات نگهداری خودرو از جمله پولیش، واکس و پوشش سرامیک بدنه خودرو باشید، حتما تا به حال با اصطلاح 9Hدر محصولات نانو سرامیک مواجه شده اید. در این مقاله کارواکس به شما توضیح می دهد که ریشه کاربرد این اصطلاح از کجاست و دقیقا به چه مفهومی می باشد. در حقیقت 9H یک امتیاز و درجه در تست سختی مداد (Pencil Hardness Test) محسوب می شود. آزمون سختی مداد برای تعیین میزان مقاومت در برابر خراش روی بدنه استفاده می گردد که در این آزمون حرف H مخفف HARDNESS به معنی سختی و حرف B مخفف BLACKNESS به معنی سیاهی است. به عبارت دیگر، در صنعت پوشش نانو سرامیک، مقاومت پوشش در برابر خراش و هرگونه آسیب را توسط این تست آزمون می نمایند.

نحوه اندازه گیری تست سختی پوشش

دو استاندارد اصلی در آزمون سختی مداد وجود دارد:1- استاندارد ASTM D3363 2- JIS K-5600-5-4. در هردو استاندارد روش ها و سطوح با ضخامت های مختلفی برای تست مورد استفاده قرار میگیرد تا نتایج دقیقی به دست آید. در ادامه به توضیح نکات عمومی در خصوص اجرای آزمون سختی می پردازیم:

  • هر چند که استاندارد ASTM تست دستی و بدون دستگاه را مجاز می شمارد اما برای حصول بهترین و مورد اعتماد ترین نتیجه، استفاده از یک دستگاه سختی سنج مداد توصیه می گردد.
  • استفاده از مدادهای استاندارد مانند برند میتسوبیشی که میزان سختی آن ها دقیقا ذکر شده باشد.
  • ابتدا مدادی که می خواهیم تست را با آن شروع نماییم را تراش می نماییم (به اندازه ای که نوک مداد 5 تا 6 میلی متر باشد). سپس آن را به صورت 90 درجه بر روی کاغذ سنباده قرار می دهیم و با ایجاد فشار، نوک مداد را به سطحی صاف و دایره ای شکل تبدیل می کنیم.
  • حال مداد را با زاویه 45 درجه درون دستگاه قرار داده و با تنظیم فشار بر روی 7.5 نیوتن بر روی سطح پوشش داده شده به اندازه 12.5 میلی متر حرکت داده و سپس با چرخاندن 90 درجه ای مداد  به سمت استفاده نشده، آن را 12.5 میلی متر دیگر حرکت می دهیم(فشار وارده به مداد به نوع آزمون بستگی داشته و در روش های مختلف متفاوت است. لذا باید میزان فشار در نتیجه آزمون ذکر گردد).
  • در نهایت، سخت ترین مدادی که توانایی به جا گذاشتن آسیب و خط و خش (به اندازه ای که ناخن داخل آن گیر کند) بر روی پوشش را نداشته باشد به عنوان تعیین کننده سختی آن پوشش قلمداد می گردد.

اشکالات رایج در تست سختی پوشش

بزرگترین اشکال این تست، تنوع روش های ارزیابی و اجرای تست سختی پوشش توسط مداد است. به عبارت دیگر، علی رغم دو استاندارد ذکر شده، بسیاری از شرکت از روش های خودشان برای اجرای این تست استفاده می نمایند. به عنوان مثال با کاهش فشار وارده به مداد، سختی پوشش را بالاتر از میزان واقعی نشان می دهند.

جمع بندی 

در پایان باید یاد آور شویم که آزمون سختی مداد دارای یک سازمان ممیزی یا صادرکننده نیست؛ پس برندهای متفرقه و بی کیفیت هم به راحتی می توانند ادعای 10H بودن یا بالاتر را داشته باشند، در نتیجه از شما تقاضا داریم ضمن اینکه با نحوه انجام تست سختی مداد و تعیین میزان درجه مقاومت سرامیک در این مقاله آشنا شدید، این نکته را هم در نظر داشته باشید که نباید اعداد درج شده بر روی بسته بندی پوشش نانو سرامیک خودرو را مبنا قرار داده یا به آن ها اعتمادی داشته باشید. اصولا به همین دلیل است که بسیاری از برندهای معتر دنیا در زمینه نانو سرامیک مانند مفرا، میوینچی و ... اصلا اشاره ای به میزان سختی سرامیک ندارند زیرا می دانند هر برند متفرقه و بی‌کیفیتی هم می‌تواند همچین ادعایی داشته باشد. نکته پایانی اینکه تست سختی مداد تنها یکی از آزمون های استاندارد ارزیابی عملکرد مقاوت پوشش سرامیک بدنه است و می توان از روش های دیگری هم استفاده کرد. از جمله این روش ها میتوان از مقاومت در مقابل ضربه معکوس یا مستقیم، اکسیداسیون و مقاومت در مقابل اشعه ماورا بنفش نام برد.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید