0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
بهترین لامبورگینی‌های تاریخ

وب سایت پدال: دنیا بدون لامبورگینی جای خسته‌کننده‌ای خواهد بود. هرچند این سوپراسپرت‌سازی ایتالیایی تنها از سال 1963 به تولید خودرو مشغول است اما در این دورهٔ کوتاه 57 ساله، تأثیری بیشتر از خودروسازانی داشته که دو برابر این سابقه دارند. برای هر خودرویی که نشان گاو خشمگین را روی دماغه دارد، هیچ طراحی‌ای خیلی وحشی نیست و هیچ قدرتی بیش‌ازحد نیست. این بخش بزرگی از رویکرد لامبورگینی را تشکیل می‌دهد؛ اما با نزدیک شدن به شش دهه طراحی و مهندسی بدون مرز، بهترین لامبورگینی‌ها کدام‌اند؟ البته انتخاب بهترین محصولات یک برند کار ساده‌ای نیست. از این گذشته، یک خودرو چگونه بهترین توصیف می‌شود؟ در مورد لامبورگینی، ما خودروهایی که بیشترین تأثیر را نه‌فقط در دنیای سوپراسپرت‌ها بلکه روی خود شرکت داشته‌اند بهترین میدانیم.

 

15- مورسیه‌لاگو

چرا مهم است؟ روند لامبورگینی را در هزارهٔ جدید تعیین کرد

خودروهای پرچم‌دار لامبورگینی به‌طورمعمول هر دهه تغییر می‌کنند. دههٔ 70 میورا، دههٔ 80 کانتاش و دههٔ 90 دیابلو؛ اما هنگامی‌که مورسیه‌لاگو معرفی شد، با خطوط تیز و جزئیات ساده، از استایل ده‌سالهٔ دیابلو فاصله گرفت. مورسیه‌لاگو که در مقایسه با پرچم‌دار کنونی یعنی اونتادور حتی هنوز هم خیلی سالخورده به نظر نمی‌رسد، طرح برجستهٔ لامبورگینی در هزارهٔ جدید بود.

 

14- استوک

چرا مهم است؟ اثبات کرد لامبورگینی می‌تواند سدان هم تولید کند

تا پیش از رونمایی استوک در نمایشگاه پاریس 2008، لامبورگینی هیچ‌گاه سدان نساخته بود؛ اما در آن زمان اقتصاد جهانی درگیر بحران شدیدی شد و فروش لامبورگینی (و تقریباً همهٔ خودروسازان دنیا) بشدت کاهش یافت. به همین دلیل استوک هیچ‌گاه رنگ خط تولید را ندید. این خودروی چهاردر خوش استایلی با تمام عناصر لامبورگینی اما در بدنه‌ای چهاردر و پیشرانه در جلو بود. هنوز هم امیدواریم لامبورگینی نهایتاً یک سدان چهاردر را به بازار عرضه کند.

 

13- اوروس

چرا مهم است؟ مهم‌ترین محصول جدید لامبورگینی است

اوروس حتی بیش از اوراکان و اونتادور تأثیر نفوذ گروه فولکس‌واگن روی لامبورگینی را نشان می‌دهد. اوروس به‌عنوان اولین شاسی‌بلند تولید انبوه لامبورگینی، روی پلت‌فرم گروه فولکس‌واگن ساخته شده و پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربوی آن با محصولات آئودی، پورشه و بنتلی مشترک است؛ اما پشت فرمان نفوذ آلمانی‌ها در اوروس فراموش می‌شود زیرا چه از نظر ظاهر و چه رانندگی، شاسی‌بلند لامبورگینی شخصیت کاملاً خاص خود را دارد.

 

12- رونتون

چرا مهم است؟ الهام‌بخش طراحی اونتادور بود

رونتون خودروی بسیار کمیابی بود که فقط به وفادارترین مشتریان لامبورگینی فروخته می‌شد. رونتون که بر اساس مورسیه‌لاگو ساخته شده بود، روی محصولات بعدی این شرکت تأثیر گذاشت و نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ گالاردو و همین‌طور جانشین مورسیه‌لاگو یعنی اونتادور از این هایپرکار تولید محدود 2 میلیون دلاری تأثیر گرفتند.

 

11- جالفا

چرا مهم است؟ اولین خودروی پایه‌ای موفق لامبورگینی بود

جالفا دومین تلاش لامبورگینی در بخش محصول پایه‌ای بود که دنباله‌روی مدل نسبتاً موفق سیلوت بود. بدنهٔ جالفا که توسط برتونه طراحی شده بود، مثل یک کانتاش کوچک‌شده بود که مدرن‌تر از سیلوت به نظر می‌رسد. این سوپراسپرت پایه‌ای همچنین به پیشرانهٔ 3.5 لیتری هشت سیلندری مجهز شده بود که قوی‌تر از موتور 3 لیتری سیلوت بود و ظرف شش ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسید. جالفا با فروش 410 دستگاهی بسیار موفق‌تر از سیلوت بود که تنها 54 دستگاه فروش داشت.

 

10- سستو المنتو

چرا مهم است؟ به لطف فیبر کربن فراوان، وزن فوق‌العاده‌ای داشت

بسیار پیش از معرفی سستو المنتو در سال 2011، لامبورگینی از فیبر کربن در محصولاتش استفاده می‌کرد اما در این سوپراسپرت تولید محدود که بر اساس گالاردو شکل گرفته بود، به‌طور گسترده‌ای از فیبر کربن استفاده شده بود. به لطف این ویژگی، وزن سستو المنتو که فقط برای پیست ساخته شده بود، به کمتر از یک تن رسید. این وزن پایین در کنار 570 اسب بخار قدرت، پرفورمنس فوق‌العاده‌ای را پدید آورده بود. لامبورگینی تعداد محدودی از این ماشین را تولید کرد.

 

9- وننو

چرا مهم است؟ وحشی‌ترین لامبورگینی است

وننو احتمالاً کمیاب‌ترین خودروی این لیست است زیرا لامبورگینی تنها پنج دستگاه از نسخهٔ کوپه و نِه دستگاه نسخهٔ رودستر آن‌را تولید کرد که هرکدام برچسب قیمتی چند میلیون دلاری داشتند. با وجود بدنهٔ رادیکال، پیشرانه و ساختار وننو از اونتادور گرفته شده بود و پیشرانهٔ 6.5 لیتری V12، آن‌را ظرف تنها 2.8 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رساند.

 

8- دیابلو

چرا مهم است؟ محبوب‌ترین لامبورگینی در پوسترها بود

اگر کانتاش را سوپراسپرت مشهور دههٔ 70 بدانیم، دیابلو نمونهٔ بی‌نقصی از طراحی خودرو در اواخر دههٔ 80 و اوایل دههٔ 90 بود. دیابلو با استایل بشدت گوه‌ای شکل خود، از سال 1990 تا 2001 پرچم‌دار لامبورگینی بود اما مطلوب‌ترین نمونه‌های آن نسخهٔ پیش از فیس‌لیفت با چراغ‌های مخفی است زیرا این چراغ‌ها همیشه بهتر هستند؛ اما از این‌که بگذریم، آخرین لامبورگینی پیش از دوران فولکس‌واگن بود.

 

7- اسپادا

چرا مهم است؟ آخرین خودروی اسپرت موتور جلوی لامبورگینی بود

اسپادا آغاز پایان لامبورگینی‌های موتور جلوی V12 بود. این ماشین که جانشین گرند توررهای 350GT و 400GT لامبورگینی محسوب می‌شد، در کنار مدل‌های ایسلرو و جاراما به بازار عرضه گردید. پس چرا ما اسپادا را بجای ایسلرو یا جاراما انتخاب کرده‌ایم؟ چون ایسلرو فقط یک سال به بازار عرضه شد و جاراما هم مثل خودروی پرفورمنس ناشناخته‌ای از دههٔ 70 به نظر می‌رسید اما اسپادا با استایل اغواکننده با کاپوت کشیده در جلو و فرم فست‌بک عقب، گرند تورری خیره‌کننده بود.

 

6- گالاردو

چرا مهم است؟ موفق‌ترین لامبورگینی تاریخ بود

گالاردو به خاطر اینکه اولین لامبورگینی ارزان‌قیمت بود در این لیست جای نگرفته چون این شرکت قبلاً چنین خودرویی را ارائه کرده بود بلکه به این دلیل اینجا است که نخستین محصولی بود که با کمک آئودی به‌عنوان مالک لامبورگینی توسعه یافت. این به معنای کیفیت و قابلیت اطمینان بالاتری نسبت به محصولات قبلی این شرکت بود. گالاردو همچنین تا قبل از اوراکان، موفق‌ترین محصول تاریخ لامبورگینی هم محسوب می‌شود زیرا طی 10 سال بیش از 14 هزار دستگاه از آن تولید شده و به فروش رسید.

 

5- تراکتور L33

چرا مهم است؟ اولین لامبورگینی تاریخ بود

قبل از اینکه فروچیو لامبورگینی به ساخت خودروهای اسپرت روی بیاورد، تراکتور تولید می‌کرد. L33 اولین وسیاه نقلیه‌ای بود که توسط لامبورگینی تولید شد. زیر کاپوت کشیدهٔ این تراکتور یک پیشرانهٔ 3.5 لیتری شش سیلندر خطی دیزلی قرار داشت. لامبورگینی اما هنوز هم مستقل از بخش خودروسازی خود به تولید و عرضهٔ تجهیزات کشاورزی به سراسر جهان می‌پردازد.

 

4- LM002

 چرا مهم است؟ اولین شاسی‌بلند لامبورگینی بود

LM002 که با عنوان رمبو لامبو هم شناخته می‌شود، با ارتفاع زیاد از سطح زمین، برخورداری از قسمت بار، بدنهٔ اس‌یووی مانند، سامانهٔ چهارچرخ محرک و گیربکس کمکی دو سرعته، از زمان خود جلوتر بود. همین ویژگی‌ها باعث شده بود LM002 همه‌کاره‌ترین محصول تاریخ لامبورگینی باشد. در همین حال، پیشرانهٔ V12 کانتاش و گیربکس پنج سرعتهٔ دستی نیز موجب شده بود این خودرو هنوز هم شتابی مثل یک لامبورگینی داشته باشد و ظرف 7.7 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسد.

 

3- 350GT

چرا مهم است؟ اولین خودروی تولیدی لامبورگینی بود

اولین خودروی تولیدی لامبورگینی مدل معروف 350GT بود که پس‌ازآنکه انزو فراری فروچیو لامبورگینی را تحقیر کرد به بازار آمد. نارضایتی فروچیو از فراری خود موجب شد نزد انزو فراری برود اما چون او اهمیتی به اعتراض فروچیو نداد، وی تصمیم گرفت خود اقدام به تولید خودرو کند که نتیجهٔ این تصمیم 350GT بود. گرند تورری کشیده و شیک با پیشرانهٔ دوازده سیلندر. هرچند این خودرو با 280 اسب بخار قدرت در حد اندازهٔ یک لامبورگینی سریع نبود اما اولین قدم قدرتمندی برای این برند محسوب می‌شد.

 

2- کانتاش

چرا مهم است؟ با استایل گوه‌ای شکل و درهای هیچی مانند، خودروی ساختارشکنی بود

هرچند میورا اولین سوپراسپرت واقعی لامبورگینی بود اما کانتاش با شکل گوه‌ای و زاویه‌ای، درهای قیچی مانند و عناصر بزرگ آئرودینامیکی، پیشگام سوپراسپرت‌های مدرن این شرکت محسوب می‌شد. البته کانتاش از ایرادات متعددی مثل ورود و خروج دشوار و دید رو به عقب مسدود رنج می‌برد که رانندگی با آن‌را دشوار می‌کردند اما این مدل تعیین‌کننده‌ای در تاریخ لامبورگینی بود و نقشی کلیدی در ایجاد خط‌مشی این شرکت ایفا کرد.

 

1- میورا

چرا مهم است؟ اولین سوپراسپرت واقعی لامبورگینی بود

در رتبهٔ اول این لیست واقعاً نمی‌تواند خودروی دیگری قرار گیرد. میورا بدون شک بهترین، مهم‌ترین و الهام‌بخش‌ترین محصول تاریخ لامبورگینی محسوب می‌شود. تناسبات کلی و محل پیشرانهٔ این خودرو تقریباً در همهٔ محصولات بعدی این شرکت دنبال شد. میورا خودرویی زیبا و درعین‌حال برای زمان خود سریع بود. این ماشین اولین سوپراسپرت جهان، اولین محصول موتور وسط لامبورگینی و سریع‌ترین خودروی تولیدی زمان خود محسوب می‌شد.